Ik ga morgen even langs bij de vioolbouwer om het verder uit te klaren. Bedankt in ieder geval!
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Oké heren zolang er geen koppen rollen, vind ik het best.@Tobias: door dat wat jij gerollebol noemt, vergeten wij juist een beetje de ellende in de wereld: je moet die oude l..len toch iets gunnen? Altijd beter dan elkaar met raketten bestoken vanwege een verschillende uitleg van een reeds lang overleden profeet!
Zoals je misschien weet heb ik ook twee akoestische gitaren gebouwd, maar ik heb gebruik gemaakt van een aluminium vorm met de juiste hoogte die op temperatuur werd gebracht middels een soldeerbout van 100 Watt die precies in een gecentreerd gat past. Maar dat terzijde, want daar gaat het niet om.Dat ik jou (Frits) veel kan wijsmaken is nieuw voor me, maar ik zal er rekening mee houden. Een klein, te heet buigijzer kan dat effect hebben: Uit de tijd dat ik nog gitaren bouwde (moet in de 70er jaren zijn geweest) weet ik nog dat ik zijden boog met een gasgestookte koperen pijp van ca. rond 70mm en daar is wel eens een palisander zijde deels zwartgeblakerd uitgekomen. Of vioolzijden gemakkelijk breken heeft overigens ook te maken met de zaagsnede: is die niet zuiver langs, dan breekt zoiets snel: heb ik een keer gehad met een partijtje zijden die niet goed waren gesneden door de leverancier: braken stelselmatig.
@Tobias: door dat wat jij gerollebol noemt, vergeten wij juist een beetje de ellende in de wereld: je moet die oude l..len toch iets gunnen? Altijd beter dan elkaar met raketten bestoken vanwege een verschillende uitleg van een reeds lang overleden profeet!
Nee, dat weten we immers nog niet? Maar voor de goede orde heb ik de tekst in #26 aangepast.Dus toch geblakerd?
Er wordt nog een derde hond gezocht!Eerder een stel jonge honden die met een buigijzer aan de haal gaan![]()
(.....) Bij hoeveel graden gaat Esdoorn verkleuren of verschroeit (c.a. 800)? En dan gaat een vioolbouwer gewoon door met bouwen met “verschroeit/verpest hout?(.....)
Remi
Nou ja, je kunt het gaan scharen onder geschiedenis, maar ik heb eens een cello gerepareerd die te vies wat om beet te pakken:(.....) Als je erover nadenkt is het eigenlijk wel apart met een viool. Elk ander gebruiksvoorwerp waar veel zweet van een ander op zit, zou je laten diepreinigen voordat je het vastpakt.
Maar bij een viool hoort het juist bij de geschiedenis van het instrument en geeft dat vaak iets extra's aan het instrument.

Bedankt voor jullie snelle reactie. De foto's zijn inderdaad niet van denderende kwaliteit; maar de lens van een betere (spiegelreflexcamera) is te groot voor zo'n klein gaatje. Bovendien moet ik tegelijk heel secuur lichten met een zaklamp via een f-gat. Ik heb ook twee foto's toegevoegd van de buitenzijde, misschien kan dit verheldering bieden? Is het überhaupt gebruikelijk een nieuwe beschermingslaag aan te brengen waar de lak is weggesleten?