Deze vond ik net bij opruiming in mijn computer: Hij is mooi he Alleen niet leverbaar volgens de maker :/ Vond het wel leuk om m ff te delen Zijn er mensen die nog meer foto's hebben van gekke kammen?
Ik heb in de loop der tijd een leuke verzameling aangelegd van plaatjes van gekke of mooie kammen. Ik zou alleen niet weten hoe ik die vanuit mijn afbeeldingen-bestand op dit forum moet zetten. Ik heb een mooie selectie in een mail gezet. Wie wil die mail ontvangen en vervolgens de plaatjes daaruit op dit forum zetten?
En hier de kammen van jos22: Kam 1: Kam 2: Kam 3: Kam 4: Kam 5: Kam 6: Kam 7: Kam 8: Kam 9: Kam 10: Kam 11: Kam 12: Kam 13:
Je moet ze beschouwen als "Follies" ze zijn natuurlijk niet echt voor dagelijks gebruik. Zelf vind ik de meeste vreselijk, maar dat zal beroepsdeformatie zijn.
Misschien worden sommigen een beetje boos op me maar ik gooi weer de knuppel in het hoenderhok. Waarom zouden sommige van deze kammen niet een goed geluid kunnen voortbrengen, niet goed de trillingen van de snaar kunnen overdragen, afgezien van de versieringen en frutsels. Ik zie er toch echt kammen tussen zitten met naar mijn bescheiden mening potentie. Remi
Het is niet onmogelijk dat een aantal van deze kammen ook nog klinken; sterker nog sommige zijn speciaal voor dit doel gemaakt, al lijkt dat resultaat mij niet gegarandeerd: vermoedelijk ook de reden dat ze niet breed zijn geaccepteerd.
Even spitten in mijn afbeeldingenarchief (ook wel fotoalbum genoemd) en zie daar: deze is toch wel heel bijzonder! Het lijkt me trouwens nog een heel werk om de kam over het gehele oppervlak luchtdicht te laten aansluiten op het oppervlak van het bovenblad.
Luchtdicht? Het is toch geen blaasinstrument? Niettemin een fraai stukje huisvlijt, zij het zinloos, aangezien ik het vermoeden heb dat dit instrument met welke kam dan ook "geen hoogvlieger" is.
Voor diegenen die niet begrijpen wat bedoeld werd met 'luchtdicht aansluiten' zal ik een poging doen dit te verduidelijken: wanneer de rand van deze kam overal perfect aansluit op het oppervlak van het bovenblad kan er geen lucht (en ook geen loze ruimte) meer tussen zitten. Alleen in dat geval is de kam perfect gesneden.
"Perfect passend" lijkt mij dan een betere aanduiding, want die honderden of wellicht duizenden luchtmoleculen die er toch tussen blijven zitten lijken mij niet meetbaar.
Eigenlijk vind ik het nét gatenkaas, die kam. Dan verwacht ik daarbij daar waar normaal gezien de krul zit, een muizenkop. (alhoewel, muizen laten zich niet goed vangen met een stukje kaas in de val) Eigenlijk vind ik dat een bijzondere kam meer passend bij een cello waar ook op de plaats van de krul iets bijzonders en daarbij ook passend in de sfeer van de kam is. Dus graag eenheid.
Helemaal begrijpen doe ik het niet. Bedoel je dat je alleen kammen wilt zien van een cello? Waarom dan?
Uiteraard heeft elke kam zijn invloed. Een goed gesneden kam klinkt ook heel anders dan een paar met velpon aan elkaar gelijmde wasknijpers. Van belang zijn dikte, kwaliteit en densiteit van het gebruikte hout, juiste hoogte, gewicht, dikte van de "enkels" (boven de voetjes) en nog een aantal factoren.
Zou het kunnen dat kam 9 ( http://i.imgur.com/JnaGlE4.jpg ) door die mooie rondingen meer kans maakt op klankvorming? (Meer dan heel hoekige of met allerlei frutsels? - we kunnen het hier niet uitproberen ...).