Nederlandse Componisten 21e eeuw

Discussie in 'Hedendaagse werken' gestart door Marcelita, 10 dec 2014.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Pieter Jan Wagemans schreef over zijn eigen muziek:

    "muziek (.....) waarvan de muzikale en emotionele essentie duidelijk is voor luisteraars die ook de zesde symfonie van Mahler kunnen begrijpen."

    Dat is fijn om te weten, want dan weet je als luisteraar waar je je aan te houden hebt. Ik heb dit strijkkwartet No. 1 (zie reactie #20) geheel uitgeluisterd en steeds weer word ik bevestigd in mijn beoordeling over hedendaagse werken: het moet blijkbaar onsamenhangend zijn, onharmonisch, ingewikkeld klinken en absoluut anders zijn dan welluidend. Waarom is dat eigenlijk? Waarom moet het altijd in een ander tonaal stelsel staan of qua metrum en ritme niet meer te volgen? Is het omdat je dan als componist niet meer past in je eigen tijd?

    Nóg een uitspraak van Wagemans:
    "Muziek is voor mij allereerst een tijdkunst, en daardoor is een conceptionele benadering, waarbij de essentie immers in één moment, als van boven af tot ons komt wezensvreemd aan muziek."

    Als ik dat lees, dan denk ik "daar heb je 't al". Wat moet een mens met een dergelijke uitspraak? Wie begrijpt het nog? Dit is artistiek geleuter van de bovenste plank, vooral vaag zijn in je uitspraken zodat een ieder geen vraag durft te stellen van: "Zeg Wagemans, wat bedoel je eigenlijk?" want dan zou je toch laten merken dat je er niets van begrijpt? En dan hoor je er niet bij.

    Wagemans:
    "Een tweede uitgangspunt voor mijn muziek is de emotionele, of affectieve waarde van klank."
    Hier lees ik iets wat (zelfs) ik nog kan bevatten. Maar iets dergelijks geldt voor iedere muziek. Het betekent in mijn woorden niet meer dan dat muziek je iets moet doen wil het toegevoegde waarde hebben. Aangezien dat voor een ieder weer anders is, heb je aan een dergelijk uitspraak niet meer dan de bevestiging van wat een ieder de van muziek houdt allang wist: sommige stukken vind je mooi, andere niet.


    En als ik dit dan lees:

    "Als vernieuwend componist heb ik gekozen voor Europa. De eenwording van dit oude, in de vorige eeuw bijna verwoeste werelddeel tracht ik te begrijpen en te begeleiden met een bijdrage aan de Renaissance van zijn kunst. Voor mij geen Amerikaanse droom, met veel cross-over tussen ‘hoog’ en ‘laag’ Alles z’n eigen identiteit! Geen meltingpot, waarin alle katjes grauw zijn! Kunst gaat over identiteit en authenticiteit. En over emotie! Geen samenzwering van grote emoties en simpele ideeën, waar alle kitsch is uit opgebouwd, maar de beschouwing van het oneindig fijne palet, de mengtonen tussen blijdschap, angst, verdriet en sereniteit. Daardoor krijgt kunst de kracht iets zodanig te zeggen dat het onthouden wil worden omdat het de wortels van onze ziel raakt."

    Als je toch zo over je eigen composities kunt spreken, dan is Wagenaar voor mij meer een woordkunstenaar dan een muziekkunstenaar.

    Voor wie het allemaal eens wil nalezen hier de bron.
     
    Tobias vindt dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wagemans:
    "Muziek is voor mij allereerst een tijdkunst, en daardoor is een conceptionele benadering, waarbij de essentie immers in één moment, als van boven af tot ons komt wezensvreemd aan muziek."

    Ik heb het een paar keer gelezen, maar het wil er bij mij niet in. Wat staat hier? Frits, je bent niet de enige die hier niet uit komt.
    Uit dat laatste lange citaat van hem in jouw post (over "ik heb gekozen voor Europa") krijg ik het idee dat hij het boek van Geert Mak "In Europa" muzikaal wil illustreren. Elk land (cultuur) houdt zijn eigen identiteit (al gaat het op in Europa), heeft zijn eigen authentieke manier om blijdschap, verdriet, angst en sereniteit en alle mengvormen daarvan weer te geven en als zodanig herkenbaar voor de mens.
    Begrijp ik het goed dat hij dan de klanken uit het oude Europa (van alle culturen die daar zijn) in zijn muziekwerken wil combineren tot een geheel, dus balkanmelodieën mooi wil afwisselen met passende keltische?

    Wat zou het leuk zijn als Peter-Jan Wagemans het ons hier zelf duidelijk zou willen maken. Misverstanden zijn altijd jammer!



     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Heel fijn Frits dit stuk wat je schrijft over Wagemans, ben het er helemaal mee eens.:):):)
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    O.K. mensen, nieuw avondtuur in de Nederlandse moderne muziek:

    Willem Jeths.

    http://www.willemjeths.com/index.php?p=compositions

    Zo luisterde ik net naar Bella Figura voor cello van deze componist. Daar kun je via zijn website naar luisteren voor een geluidsfragment. Het is geïnspireerd op "Who 's afraid", nu, het is 'rather frightening music', goed gelukt wat betreft die missie! Dacht aan allerlei engelstalige horrorverhalen die ik voor mijn boekenlijst heb moeten lezen en dat heeft niet echt mijn liefde voor de engelse taal gestimuleerd.
    Nu gaat deze componist voor de NPO verhalenwedstrijd "Te Gek voor Woorden" wat verhalen op muziek zetten.
    Zeker voor bijvoorbeeld dit genre een prima componist :)

    Voor strijkers kamermuziek heeft hij gecomponeerd en niet maar één werkje!
    Er is moderne muziek waar ik ahw watertandend naar zit te luisteren (met het idee dat ik dit weleens zelf mee zou willen uitvoeren), maar dat heb ik hier niet. Maar ja, een componist kan niet iedereen tevreden stellen!

    Ben benieuwd hoe zijn muziek bij jullie valt.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2015
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    @Marcelita,

    Ik heb de website waar je naar verwijst bezocht, maar daar vind ik geen 'Bella Figura' voor cello en orkest (maar het schijnt dat mannen niets kunnen vinden als ze iets moeten zoeken). Ik heb daarom een andere keuze gemaakt namelijk: 'Falsa/Ficta' (1999) voor cello en orkest. Maar ja, dat fragment is dusdanig kort dat ik daar geen beoordeling op mag los laten. Daarom maar eens gezocht op YT om te kijken of daar wat langere muziek te vinden is. Dat levert een hele serie composities op en zelfs die van Bella Figura (2000) die voor cellosolo blijkt te zijn:



    YT laat het geluid vergezellen met een aantal kunstwerken. Je ziet dus geen uitvoerende. Dat laat het scheppen van je eigen beelden niet toe tenzij je je eigen voorstellingen maakt bij de kunstwerken en/of de ogen dicht doet.

    Ik vind dat deze muziek wel muziek kan worden genoemd. Je hebt ook wel eens van die moderne werken waarvan ik zeg: 'dat kan ik ook nog wel spelen of componeren'! Het stuk duurt zo'n 14 minuten. Ik heb me afgevraagd waarom het de titel 'Bella Figura' meekreeg maar heb daar (nog) geen antwoord op. Zo vanaf een minuut of tien wordt het een onsamenhangende brei van klanken en tonen. Nee, niets voor mij. Gestopt op 12 minuten.

    Zou deze man dan ook nog wat interessanters (voor mij althans) gecomponeerd hebben?
    Even zoeken: ik kom dan op 'Le Tombeau de Mahler' (2010) voor orkest. Deze opname is een uitvoering door het KCO (dat scheelt meteen ook al een stuk):



    Het slagwerk (pauken) in het begin 'doet' het erg goed. Ik vind dit goede filmmuziek. Nu nog een film er bij!
    Ik moet zeggen: ik heb wel eens slechtere werken gehoord van hedendaagse componisten. Heb het hele stuk uitgeluisterd en dat wil wat zeggen!

    Het blijft natuurlijk mijn bevinding, maar misschien dat anderen er (ook) voldoening aan beleven?
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Frits, wat leuk dat je verslag doet van jouw ervaringen met de door jouw genoemde muziekwerken van Willem Jeths in # 25!
    Ik ben nog eens gaan luisteren naar Bella Figura voor cello solo. Ook ik kan de naam niet verklaren. 't Zou leuk zijn als Willem Jeths ons dat zou willen toelichten op het forum!
    De beelden bij de muziek hadden van mij ook niet zo gehoeven, om de door jou genoemde reden!
    Je hebt het over een "brei" die zo vanaf de tiende minuut jou in de oren klinkt. Voor mij is er echter geen verschil en bouwt de muziek verder op de manier die al daarvoor te horen was.
    "Le Tombeau de Mahler" ligt inderdaad veel makkelijker in het gehoor. Hier kun je in je hoofd je eigen film bij bedenken.
    Toch vind ik Bella Figura op de één of andere manier wel iets mysterieus hebben, iets dat maakte dat ik bleef luisteren. Ik kwam zelf niet tot een noten-brei-moment dat mij deed afhaken.

    Het slagwerk bij het graf van Mahler, zelfs af en toe heel fors slagwerk...misschien heb ik iets gemist aan kennis over Mahler's geschiedenis, want ik pak niet op wat hier verteld wordt. Wie helpt mij verder?
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    ik denk dat er via Wikipedia wel meer te vinden is over Gustav. Diens leven en levensloop.
     

Deel Deze Pagina