(Tekst aangepast door Beheerder) En ik raad mensen zeker aan naar Corilon in Munchen te gaan of hun website te bezoeken voor een goed advies en een uitstekende service, vele prachtige en kostbare instrumenten worden daar te koop aangeboden die hun aankoopbedrag vele malen meer waard zijn!
Ik plaats een opdracht bij een Italiaanse of Poolse bouwer, Noord-Hollandse bouwers daar heb ik echt helemaal geen vertrouwen in. Ik ken ook nog een zeer sympathieke Franse luthier, die ik de opdracht gun.
Mijn bezemsteel is laatst gebroken bij het vegen van de tuin ; maar het hout was ook al wel heel oud en verdroogd....
(citaat verwijderd door Beheerder) Beste Thomas, neen de site behoort niet toe aan Bert Boon! Er zijn inmiddels maatregelen genomen.
Geachte heer Oosterhof, Ik kom graag eens bij u langs voor uw professioneel advies en evt. verbeteringen aan mijn violen. Ik heb uw website gezien. Vriendelijke groet, Thomas
@ Thomas Martijn: Het was niet mijn bedoeling leden van dit forum te verjagen: mocht ik die indruk hebben gewekt, dan spijt mij dat. Ik was voornamelijk geërgerd over het feit dat een bijdrage waarop ik reeds had gereageerd was weggehaald.
Er zijn ateliers, bijvoorbeeld http://www.paesold.com/ die per type instrument wat inzicht willen geven. Houtsoorten en kwaliteit, hoe lang het hout gedroogd is, of het instrument door verschillende medewerkers is gebouwd (serie) of door alleen de meester, enz.. Zo wordt het inzichtelijker, ook waarom de prijs lager of hoger is. Daarnaast: hoe het uiteindelijk uitpakt blijft toch verrassend, dus is het maar goed dat je op gehoor kiest.
De term 'fabriek' kan wat verwarrend zijn. Het Tipboek Cello (en in die voor viool zal het ook staan) wordt wat verhelderd. Zij hebben het over a* Meesterinstrumenten b* Fabrieksinstrumenten c* Atelierinstrumenten. a. is volledig handgemaakt door een vioolbouwer; b. de massaproductie (die voor klein prijsje te koop staan); c. werkplaatsen waar meerdere bouwers, onder supervisie, onderdelen maken, 'in serie'. Het resultaat van c* kan verschillend uitpakken en ook heel bijzondere instrumenten opleveren. Daphne, volgens 'Tipboek' zou jouw instrument liever 'ateliercello' genoemd kunnen worden. Klinkt ook beter voor zo'n prachtcello!
Ja, dat is een mooie indeling die in het Tipboek gemaakt wordt. Ook mijn Vakantiechinees valt onder de werkplaats-categorie (c), zal alleen niet zo mooi zijn als die van Daphne, maar toch....Geen fabrieksdingetje. Ik denk dat in China vooral de strijkinstrumenten uit categorie (a) en (c) steeds beter zullen worden, omdat die ook veel meer gericht zullen zijn op het afleveren van kwaliteit. Bij (b) staan, denk ik, toch andere dingen op het gebied van bedrijfsvoering en winstmaximalisatie hoger op de prioriteitenlijst. Zoiets als kostenefficiënt produceren van plastic blokfluiten voor verkoop in speelgoedwinkels e.d.
Het probleem is alleen dat elk atelier en elke fabriek een instrument als Meesterinstrument kan labelen (en dat gebeurt dan natuurlijk ook). In sommige gevallen is de naam van de zogenaamde meester dan ook nog verzonnen, is de meester reeds lang vertrokken naar de "eeuwige werkplaats" onder de groene zoden, of zetelt de "meester" in het verkoopkantoor en brengt slechts een jaarlijks bezoek aan de fabriek.
Ja, het gebeurt allemaal toch best ver van ons bed. Uiteindelijk beoordelen we de instrumenten via een verkoopkanaal en als ze hebbelijk klinken, klopt het verhaal van het atelier (c) of het meesterprodukt (a) vermoedelijk wel. Alleen als je contacten ter plekke hebt die daar als onafhankelijke de vinger op de pols kunnen houden, heb je nog iets meer zekerheid. Maar goed, een leverancier die kan toezeggen 50.000 instrumenten per maand te kunnen leveren, dan gaan je wenkbrouwen toch wel wat omhoog. Al is China nog zo groot, je maakt mij niet wijs dat je werkplaatsen en meester-luthiers genoeg hebt die dit gaan leveren. Tenslotte is dit maar één soort van de vele produkten die in China worden geproduceerd in hoge aantallen. Tegenwoordig toch ook piano's? Steinway zelfs
Ja, wij kunnen gelukkig op betrouwbare adressen terecht. Daarbij: als gevorderd amateur zie je en hoor je direct wat een massaproductie-instrument is (ook al hoe 'ie opgetuigd is en de slordige afwerking enz.). Tussen een meesterinstrument en atelierinstrument (uit serie) is het niet altijd zichtbaar en hoorbaar. Sommige kenners zeggen: -een goede bouwer (meester) heeft altijd een goed klinkend instrument; -in serie (atelier): daar kunnen heel mooie tussen zitten.
Ja, daar ben ik het mee eens. Wat ik wel hoor over beoordelen van instrumenten: Klinkt'ie in alle registers? Kan er ruimschoots mee 'gekleurd' worden? Hoe soepel is bespeelbaarheid? Geschikt voor grote zaal, orkest of kamermuziek (of all-round)? Dat maakt het ietsjes objectiever. Maar er is vooral voorkeur, smaak. Je zou dus bij het zoeken naar een instrument in verschillende prijsklassen kunnen kijken (ook wat goedkopere) en zowel meester- als atelierinstrumenten kunnen proberen.
Wanneer ben je dan een kenner? Hoe kun jij zien en horen of een instrument een door één bouwer gemaakt instrument is? Worden atelierviolen en volledig door één bouwer gemaakte violen niet beide uitstekend afgewerkt? Hoe wil je dan het verschil zien? Handgebouwd impliceert eigenlijk dat je dat kunt zién: aan imperfecties?
Ja, dat denk ik wel. Als het er allemaal té perfect uitziet wordt het dusdanig klinisch, dat het de sierlijkheid mist en daardoor niet meer aantrekkelijk is. Tenminste dat is mijn opvatting.
Nee, ik zei het anders: alleen de massaproducten uit fabriek zijn snel herkenbaar. Die andere categorieën juist niet!