Ook met carbon zou je unieke bladen kunnen maken door meer of minder carbon te gebruiken. Daardoor zou dan elk instrument kunnen worden afgestemd op de behoefte van de speler.
Het is zeker waar dat er variatie in klankeigenschappen kan worden aangebracht door de dikte en de dikteverdeling van de bladen te variëren. Met twee variabelen die onderling ook nog interactie hebben zijn daarmee eindeloos veel mogelijkheden vrij gekomen. Wanneer de producent niet van iedere combinatie het effect weet c.q. kent is het voordeel van de relatief goedkope massaproductie verdwenen. Het hele gebeuren komt dan in feite weer overeen met het afstemmen van de houten bladen bij de meesterviool: het echte handwerk dus.
Dat zou mooi zijn! Maar een producent kan ook, niet gehinderd door enige kennis, één combinatie massaal produceren. Gewoon de combinatie die technisch het makkelijkst te realiseren is. Maar ik hoop natuurlijk dat de carboncello dezelfde kant opgaat als de houten cello: zorgvuldig gebouwd door vaklieden in de lutherie!
Dat gebeurt nu dus ook: een bepaalde combinatie die op de markt gebracht wordt. Indien dat de markt verovert en dus door bespelers wordt gewaardeerd, ben je 'binnen'. Je kunt dan als producent ook een constante kwaliteit garanderen en dat is wat men dan wil. Koop je een bepaald merk, dan weet je ook hoe die klinkt. Steeds weer. Je komt dan weer terug aan het begin van deze discussie waar jij Marcelita, beweert de variatie in klank er in te brengen door de bespeler zélf of een andere strijkstok en dergelijke.
Als ik zo'n 'Carbonbedrijf' zou hebben zou ik, naast de carbon student- en mediuminstrumenten, een topinstrument ontwikkelen: carbon met een houten voorblad! Dan is elk instrument ineens weer uniek. (Had ik nu maar patent aangevraagd ).
Zit net wat filmpjes te kijken van carbon instrumenten en vind het wel wat nausaler klinken dan hout hoor, weliswaar moeilijk beoordelen vanaf t scherm maar toch...
Ja, dat nasale hoor ik ook. Was ook in het echt te horen. Niet heel nasaal, maar toch ietsies die tendens.
Ik bespeelde eens een heel behoorlijke cello. Maar deze was gespoten in plaats van gelakt. Dat maakt het instrument 'dicht', wat meer nasale klank geeft. Ik vermoed dat je bij carbon een zelfde effect kunt hebben (ook als ik jullie bevindingen lees).