We hebben nu dus twee kampen: het ene kamp bestaande uit het 'buigijzerkamp' en het andere: 'zweetkamp'. Vioolbouwer Amersfoort die het instrument heeft aanschouwd: zweet.
Ik bespeelde jaren geleden bij Müller een viool van Bouman. Zat best een aardig klank in, maar ik viel toch wel over de wat kleine barstjes in de krans. Toen ik Berend hierop opmerkzaam maakte zei hij heel laconiek, ach ja zijn buigijzer was zeker wat te warm. Die vioolbouwers kijken niet zo krap, het gaat om de klank en niet zo zeuren.
Nee het waren echt kleine scheurtjes, niet helemaal doorlopend, maar zo halfweg de krans. Weliswaar opgevuld door de lak die er later natuurlijk overheen kwam. Ik heb zelf ook zo'n viool gehad, echt een duur vioolbouwers instrument, die had dat ook. Die heb ik ruim een jaar geleden aan mijn nichtje geschonken, en die bespeelt het met plezier want er zit wel een prachtige klank in. Nu heb ik ook bij ondervinding, maar dat is een ander verhaal dat die mooie vlammen ook in de hals zwakke plekken zijn. Ik heb één maal gehad dat bij een val, de hals precies op die plek brak. Ook in de krans zaten die scheurtjes precies op de plek van de donkere vlam. Vandaar dat ik denk dat een ongevlamde viool sterker is dan een gevlamde.
Dan toch maar liever een cello, die druk je niet tegen de blote huid van en vettige kin, bah, zwart door het zweet!
Nou? Is dat wel zo? Heb jij dan misschien een mogelijke verklaring hoe deze 'viezigheid' op deze cello is gekomen? Dat kan toch niet anders dan dat er ergens contact moet zijn geweest?
Ja, daar vindt dus geen opbouw van 'viezigheid' plaats! Het ging nu juist om wél viezigheid en zweet!
Dat kan gebeuren als je in positie speelt, het bewijs van had een hard werkende studiebol op d3 cello
Er moet dus sprake zijn van contact! Ik heb geen idee of een cello tegen je lijf aan gehouden wordt in de lagere posities?
Nee, je "klemt" de cello tussen je knieen en deze rust met de acterblad tegen je borst. Het vuil op jou foto lijkt te komen van het spelen in positie 4 of hoger. Hierbij " rust" de linkerhand op de zijkant van de klankkast bij de toets. Als je dat niet schoon houd na je spel kan het een smeerboel worden.
Ja. Aan je borst. Maar vooral je linker onderarm en hand. Als die zweten van de harde arbeid, kun je dat bij positiespel in de hals bij de plek waar de klankkast begint van de cello wel zien. In de lagere posities zou je in de hals richting stemkast vlekken in het hout moeten zien als iemand de cello nooit verzorgt.