Ik speel nu een jaar op een geleende cello en heb een 3tal celli in huis om een keuze te maken welke ik ga kopen. Ze komen allen van een vioolbouwer. Bij alle 3 de celli valt mij op dat ik bij de c-snaar een soort tweede of bijgeluid hoor bij het strijken. Het klinkt net alsof je tijdens het lopen iets laat meeslepen op de grond. Is het een bekend gegeven dat je op de c-snaar naast de toon ook meer bijgeluid hoort van het strijken? Op de andere snaren hoor ik het nl. niet. Het lijkt me wel heel toevallig als op alle 3 de celli iets niet klopt. Wat denken jullie ervan?
Bijgeluiden op verschillende snaren komen geregeld voor, het kan allerlei oorzaken hebben: een losse fijnstemmer, een slecht sluitende naad tussen boven of onder blad en een zijkant, een los stukje winding van de snaar. Maar dat drie cello's alle drie een bijgeluid op de C snaar hebben is wel heel toevallig. Dan zou ik toch eerder geneigd zijn aan een gemeenschappelijke factor te denken: de strijkstok of de bespeler. Dan wordt het de zaak om eens met een andere strijkstok het te proberen, of nog beter een andere cellist te vragen op de instrumenten te spelen. Moet je sowieso doen, want om instrumenten goed te kunnen vergelijken moet je niet alleen horen hoe ze klinken als je er op speelt, maar ook hoe ze klinken als je er naar luistert. Geluid achter of voor een cello kan nog al eens verschillen. Zal ongetwijfeld voor andere snaar instrumenten ook gelden. Mooie klus voor een cellodocent... Nog een mooie klus voor een cellodocent is je streek laten controleren: Een bijgeluid kan ook veroorzaakt worden door scheef op de snaar strijken, er zijn nogal wat cellisten die de neiging hebben op een van de twee buitenste snaren scheef te strijken. Als de strijkbewegingen niet loodrecht op de snaar staat leidt dat tot een slechte zwakke toon, maar er kunnen ook bijgeluiden ontstaan. Bij een gestopte snaar valt dat veel minder op dan bij een open snaar. Bij een goede cello valt het mogelijk meer op dan bij een (kwalitatief mindere?) leencello. De enige andere reden die ik kan bedenken dat alle drie de cellos het zelfde probleem hebben, is dat de komen door dezelfde bouwer gemaakt zijn en allemaal dezelfde fout zouden hebben. Waardoor bijvoorbeeld alle drie de C snaren een beschadigde winding hebben... Ben benieuwd of je de oorzaak gaat vinden, houd je ons op de hoogte?
Ik weet niet of de volgende theorie opgeld doet: heeft de betreffende bouwer wellicht de neiging de kam bij de C snaar te laag te te maken?
Dat is een goede mogelijkheid, het is lastig te zeggen wat het zou kunnen zijn zonder het instrument te zien en te bespelen…
Weer leerzaam om mee te lezen (zie #3). Meer opties: - probeer de streek op de C-snaar meer kracht te geven, de kern van de toon te raken; - welke snaar (type, merk) zit er op de C? Een snaar omwonden met wolfram kan vaak veel doen (dunner, fleibeler, zwaardere omwinding). Maar ja, snaarwisselen op leeninstrumenten ligt ook weer neit voor de hand. Meester cellist Anner Bijlsma zei: 'tegen de C-snaar zeg je "wilt u alstublieft de toon geven?" ', er op wijzend dat die vaak moeilijk mee werkt.
De celli zijn nieuw (scott china; heinrich gill, Duitsland) of oud (ong. 80 jaar oud;duits). Dus het zijn niet dezelfde bouwers. Snaren zijn allen wolfraam (pirastro perpetuel; Larsen; tomastik). Er trilt niets mee, geen loszittende fijnstemmers en ook snaren die niet vrij op de toets liggen. Vandaar mijn theorie: hoor je naast de toon de streek misschien wat meer op de c-snaar als op de andere snaren, en moet ik daar gewoon aan wennen? Herkennen jullie dat of is dat onzin? Let wel: ik ga waarschijnlijk 1 keer een instrument kopen dat ik wellicht voor de rest van mijn leven ga behouden, dus ik ben erg op de detail aan het kijken. Ik heb ondertussen al aardig wat celli gehoord, maar wat een verschillen en kleurschakeringen hoor ik. Dat lukt inmiddels vrij aardig om te kunnen onderscheiden (warm, diep, wollig, scherp, helder, vol, etc.), maar dan de vervolgvraag: welk geluid heeft mijn voorkeur? Die vraag puzzelt me nog het meest. Vandaar dat ik de komende week ook 3 ervaren cellisten vraag om hun eigen oordeel te geven. Maar als jullie nog tips of ervaringen houd ik mij van harte aanbevolen. Aan al die reacties kan ik dan mijn oordeel aan scherpen, of niet, want ik ga wel voor mijn eigen intuïtie, ik ben tenslotte degene die dit huwelijk wil aangaan;-)
Wat leuk dat je een cello gaat kopen, dat is een hele ontdekkingstocht. Ik zou inderdaad je docent zeker op de cello laten spelen en luisteren of je het geluid dan ook hoort , als dat niet zo is kan je ook vragen of je docent met ook eens met jou strijkstok wil proberen om te kijken of dat nog verschil maakt En mocht je twijfel hebben over een cello dan zou ik die persoonlijk niet nemen, en mocht je nog niet slagen dan kan je ook nog een tijdje blijven huren zodat je klank voor keuren en speel techniek nog meer ontwikkeld kan worden. Mijn persoonlijke insteek bij het kopen van mijn eigen cello was dat alles goed moest zijn en dat er geen enkele twijfel mocht zijn over wat dan ook. Ik wilde helemaal blij zijn met de klank, speelgemak en grote van de cello zonder dat er nog iets aan veranderd moest worden. Soms heeft deze instelling de nodige frustraties gegeven, dan vond ik een mooie cello maar iets beviel mij er niet aan, 1 snaar, een bepaalde klank , iets in de verhouding van de cello, dan twijfelde ik; wat als ik andere snaren gebruik?, een andere strijkstok?, andere hars? Al die dingen kunnen verschil maken, maar uiteindelijk heb ik dat niet gedaan en verder gezocht naar de voor mij "perfecte" cello, en na een poos zoeken heb ik die ook gevonden. Ik kon mij net als jij ook maar 1 keer een aanschaf veroorloven, dan wil je niet hebben dat er ook maar iets is aan de cello wat jou stoort, sterker nog jij moet zo weg zijn van de klank dat je die elke dag wilt horen voor de rest van je leven. Ik merkte dat ik toen ik mijn cello eenmaal thuis had om die te proberen ik verdrietig werd bij het idee dat een ander deze mooie cello zou krijgen. Dus met andere woorden: stel je komt opnieuw bij je vioolbouwer en die ene cello is aan iemand anders verkocht, hoe zou jij dat dan vinden? De klank en speelgemak moeten jouw hart letterlijk veroveren, zeker als je een cello zoekt voor de rest van je leven. Als jij dat bijgeluid hoort en het stoort jou dan is het, of, nog niet jouw cello (als het aan de cello ligt, een docent kan dat denk ik wel voor je uitsluiten) of misschien nog niet de tijd ( is het misschien eerst handig om nog wat meer aan je techniek te werken) Dus neem je tijd! Succes met zoeken, en ik ben heel benieuwd naar je verhaal
Dat zou inhouden dat 60% van de huwelijken eindigt in de dood van een van de echtelieden. Gevaarlijke sport dus.... ook heel wat van de verbintenissen tussen cello en de speler eindigt trouwens in de dood van de cellist...
Ik lees in een andere reactie dat het gaat om drie celli ieder door een ander gebouwd. Het lijkt mij daarom uitgesloten dat het zou liggen aan de te lage kam ter plekke van de C, zoals door Boon werd gesuggereerd in #3. Het enige wat ik kan verzinnen is dat je mogelijk de rand van de taille meestrijkt c.q. raakt en dat zoiets een bepaald geluid opwekt. Zou dat kunnen?
Dank voor al jullie reacties. Eerst maar de andere ervaringsdeskundigen aan het werk zetten. Wordt vervolgd.
Het was een theorie, die uitgaat van de tamelijk realistische aanname, dat drie verschillende celli uit de verkoopvoorraad van één bouwer, alle drie door hem/haar van een kam zijn voorzien. Ik heb destijds vaak kammen moeten vervangen van één bepaalde bouwer uit de regio, die allemaal te laag waren voor het betreffende instrument. De suggestie dat het zou komen van het raken van het corpus bij het aan strijken van de C snaar is zonder meer vergezocht in het kader van dit verhaal.
Dat vind jij. Duidelijk is, dat het fenomeen zich herhaalt en dan denk ik aan een bepaalde systematiek in de streek of spel. Het heeft naar mijn mening te maken met het 'spel' en niet met de 'bouw'.
Het lijkt er echter op dat dit zich niet voordoet op de geleende cello. Het idee dat de taille van de geleende cello wat smaller is en het daarom daar niet gebeurt, lijkt ook afgestreept te kunnen worden gezien de reactie #11 hierboven van Johannes. Blijft een mysterie dat op ontknoping wacht....
Ja, daar heb je een punt. Ik had niet begrepen (niet goed gelezen) dat we te maken hebben met een geleende cello, die geen bijgeluiden levert op de C en drie celli die dat alle drie juist wél doen. We hebben dus vier celli. En juist die drie celli komen van dezelfde vioolbouwer, zijnde niet de bouwer maar eigenaar. Als er dan drie nieuwe kammen op zijn gesneden zoals Boon suggereerde, kon hij wel eens gelijk hebben. Er zou eens iemand anders op moeten spelen, dat zou het een en ander uitsluiten. Ben wel benieuwd.
Ik ben bij 3 vioolbouwers geweest, van ieder de ‘beste’ in mijn budgetrange eruit gepikt en ik heb 3 celli op zicht en dus daarnaast mijn geleende cello. Dit weekend hebben 2 ervaren spelers los van elkaar de instrumenten bespeeld en hun ideeen gedeeld. Zij waren unaniem: het ligt aan mijn gehoor want zij ervaren iets anders. Op 2 van de 3 instrumenten horen zij niets opvallends, de derde laat zoals beiden dat onafhankelijk van elkaar noemden dat wel een heel erg knorrend geluid maakt en dat werd als heel hinderlijk en niet mooi ervaren. Alle eventuele oorzaken als hierboven genoemd worden verworpen. Nu mag mijn docent nog een keer de test doen. Conclusie: 1. het ligt grotendeels aan mijn perceptie. ik luister wellicht te kritisch, en als je eenmaal iets gehoord hebt, blijf je dat horen. Dit eens naast mijn geleende cello gelegd en daar hoor ik het warempel ook;-) 2. Maar eens mijn oren laten nakijken. Vraag: een knorrende c-snaar, ligt dat aan de cello of is dat wellicht te verhelpen of verminderen met een andere snaar. (Laat de cello met de knorrende snaar nu desondanks duidelijk het instrument van mijn voorkeur zijn).
Deze informatie werpt wel een heel ander licht op de zaak. Het is dus uitermate belangrijk de lezer van de juiste informatie te voorzien.
Als de technische opties die hierboven gegeven zijn het niet lijken te zijn, dan zou ik met het instrument van duidelijke voorkeur enkele andere C-snaren proberen. Jouw gehoor'afwijking': dat is een lastige. Wellicht een van de ervaren cellovrienden mee nemen bij snaarsessie. Vervolgens een keuze maken en het resterende bijgeluid geen aandacht schenken. Of anders: de cello en/of de C-snaar die voor jouw gehoor het fijnst is kiezen. Je speelt mooier als je zelf het geluid prachitig vindt. Nou ja, wie weet zit er een tip voor jou tussen .. . Veel succes en plezier!