'Aanstellerij' bij musici

Discussie in 'Overig' gestart door MarijnV, 23 jul 2012.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.276
    Homepage:
    Zijn er onder de cellospelende leden ook 'snuivers'?
    Het is mij nog nooit opgevallen, ook niet in orkestverband. Zou dat dan ook vallen onder een manier van uiting geven aan het beleven van de muziek?
     
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Nee, snuiven, daar heb ik geen behoefte aan. Het spreekt me ook niet echt aan (ik hoor dan nog liever de neuriënde Glenn Gould). Subtiele expressie door houding en gezichtsuitdrukking spreek me meer aan; de luisteraar wordt meegenomen in de beleving.
    Maar het meest spreek me aan als de cellist al die energie steekt in het prachtig strijken. Exspressie in stokvoering en intonatie.
    Ter vergelijking: ik zag gisteren Daniel Reus de Mattheus dirigeren. Enorme eenvoud, intense soberheid. Volgens mij vertrouwd hij de musici volledig. Bij enkele fragmenten ging hij zitten en deed niets!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.276
    Homepage:
    Als ik dat dan zo lees in #22 vraag ik me af: wat doet Daniel dan nog voor het orkest? Hij is in feite overbodig.
     
  4. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Mijn beeld is:
    Hij inspireert en coördineert, maar:
    het meeste is al gedaan in de voorbereiding en
    zangers en musici zijn supergoed en ervaren
    (Capella Amsterdan & Orkest vd 18eEeuw).
     
  5. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Helaas ben ik een snuiver :eek::oops::(

    Ik 'snuf' altijd bij syncopen en krijg het maar niet afgeleerd. Gelukkig door de jaren heen wel terug kunnen brengen tot een klein (lief) snufje :D Daar hebben de meeste standaardgenoten geen last van.
     

Deel Deze Pagina