Bes op a-snaar klinkt anders...

Discussie in 'Viool' gestart door Muzirene, 25 mei 2014.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Inderdaad heb ik dat ook gezien. Verbaast me eigenlijk. Hier gaat het heel goed wat betreft stemming. Misschien ook omdat het een oud huisje is, dikke muren, vrij constante temperatuur en luchtvochtigheid (of het moet buiten dagenlang regenen). Het lijkt hier eigenlijk wel op een vioolkoffer, ons huis.
    Daarnaast worden de violen meer bespeeld dan dat ze hangen eigenlijk. Dat zal de conditie ook beter houden, denk ik. Kan een viool eigenlijk verkommeren als ze dagelijks liefdevol wordt bespeeld?

    Ik heb ze opgehangen zodat ze bespeeld werden, en dat gebeurt dus. Ze hangen als het ware binnen handbereik en niet voor de sier.
    Stop ik ze in de koffer, dan moeten de koffers een plek krijgen in dit huisje. De enige plek die ik kan bedenken is een slaapkamer (rommel/logeerkamer) boven. Een plant hier ergens neerzetten is ook al een probleem, er is gewoon niet zoveel ruimte.
    Maar dat maakt me verdrietig, mijn viool zo ver wegstoppen! En daarbij zijn de temperatuurwisselingen (en waarschijnlijk ook vochtigheid) een stuk meer boven.

    Bij de vioolbouwer hangen ze toch ook aan de muur?....
    Of zeg ik nu iets onnozels?
     
  2. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Vioolboeren zijn handelaren en die gaan hun handel natuurlijk niet ik kisten stoppen, zien doet tenslotte verkopen en die Violen hangen er ook meestal niet zo lang, en ook bij veel van hen heb ik ze in glazen kasten zien hangen.
    Nu moet ik ook zeggen er zijn enkele vioolboeren die weinig liefde voor de Viool hebben, zo was ik eens bij een vioolbouwer en die had een Viool zonder bovenblad als rommelbakje op de toonbank staan, dat is net zoiets als een dokter die een schedel als rommelbakje op zijn bureau heeft staan, ik werd er een beetje onpasselijk van en ik ben bij deze barbaar dan ook nooit meer teruggekomen.
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2014
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik zou hem geen barbaar noemen, Tobias, die vioolbouwer had gewoon een niet meer bruikbare viool als rommelbakje, daar is toch niks mis mee? Ik zou het zelf ook hebben kunnen doen! Een schedel is toch wel van een andere orde, lijkt me, je moet geen appels met peren vergelijken!
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Inderdaad Liuwe ik ben te ver gegaan een Viool is geen mens tenslotte, al lijkt de Viool natuurlijk wel een beetje op een vrouw, denk maar aan de vormen, ze heeft een mooie hals met erboven een krullenkopje een smalle taille brede heupen en een wat wulpse achterkant.
    En een Viool kan vals klinken ook net als een vrouw en is aan stemmingen onderhevig, en overstemd in huis alles en iedereen, nee nu ga ik weer te ver zo mag ik niet over vrouwen praten, sorry dames jullie zijn lief allemaal !
     
  5. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ah, ik zei dus duidelijk iets onnozels. Ik dacht eigenlijk niet dat violen er niet zo lang hangen, dat vioolbouwers toch niet zo vaak een viool verkopen. Maar inderdaad, de meeste hangen in glazen kasten.

    Ik zou het toch tof vinden om de violen aan de muur te kunnen laten hangen. Uiteraard maakt Tobias niet uit wat ik doe met mijn viool, maar ik neem je advies wel serieus! Waarom is het voor een viool slecht om aan de muur te hangen? Waarom verkommeren ze? En is dat dan met een glazen kast op te lossen? Want dan ga ik daarnaar op zoek, of kijken of ik die kan (laten) maken.
    Ik kan natuurlijk heel creatief een oude vioolkoffer ombouwen tot kast. Maak ik er een glazen deksel op....
    Of is het toch echt aan te raden dat een viool lígt te rusten (en niet hangt)?

    Mijn vriendin, met wie ik gisteren heerlijk samen heb gespeeld, heeft inderdaad ook haar viool in de koffer. Een oude (ik denk haar eerste viool) hangt aan de muur. Maar zij heeft ook de beschikking over zo'n enorm huis, dat een vioolkoffer niet eens opvalt als die ergens ligt! In dit geval op een kastje naast de vleugel.... Pfewww, wat een ruimte!
    Dat is in ons huisje, hoe fijn en lief ook, wel anders.

    (Mmm, eigenlijk is dit een beetje een nieuw topic-onderwerp: Hoe laat je je geliefde viool uitrusten?...)
     
  6. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Dan wordt het een soort Sneeuwwitje en dan mag je wel oppassen, want als een prins de Viool wakker kust weet je nooit wat eruit tevoorschijn komt.

    Een Viool kan gewoon hangen hoor dat maakt niet uit, als ze maar beschermd hangt.
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2014
  7. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    En wat is dan 'beschermd'?

    Grappig, ik kreeg trouwens ook al de associatie met Sneeuwwitje toen ik het bedacht van die koffer.
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Het beste beschermd is de Viool dus in een kleine vitrinekast, maar als je dat niet wilt en toch de Viool bij de hand wil hebben om er zoals je zegt regelmatig op te spelen en om er tevens van te genieten, hang hem dan zeker niet op een plaats waar de zon kan komen, en natuurlijk ook niet vlakbij of boven de verwarming.

    Ook is het handig om op de plaats waar de achterkant van de Viool de muur raakt, een stukje vilt op de muur te plakken, omdat een Viool toch altijd iets beweegt als ze hangt, na jaren komt er anders toch een doffe plek of fijne krasjes op die plaats dat hangt van de structuur van de muur af, maar ook bij glad behang is het aan te raden een stukje vilt op die plaats te plakken.
     
  9. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Dank voor je tips!

    Waar hij nu hangt, komt geen zon en is ook geen verwarming. Wel is in de buurt een open haard, maar zodra die aan gaat, gaan de violen weg. Ze hangen er nog wel een eind vandaan en warme lucht stijgt op, zal dus niet naar opzij gaan, maar ik wil gewoon geen risico lopen.

    Ik speel met schoudersteun (zonder lukt mij helaas echt niet) en die laat ik er steeds opzitten, ook zodat de achterkant van de viool niet tegen de muur kan komen.

    Een mooie vitrinekast is nog wel een goed plan om eens te maken. Dan maak ik meteen een grotere kast, waar in ieder geval onze twee violen in kunnen.
     

Deel Deze Pagina