boog voor cello van F. SCHMITT

Discussie in 'Aangeboden' gestart door amaryllida, 11 apr 2011.

  1. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    HAHAH neh, maar ik bestel zo'n dingen uit Amerika. Vandaar dat ik soms dollars vermeld ipv euro. Vaak zijn dezelfde producten in Amerika het goedkoopst. Zoals evah P. snaren voor cello kosten er maar zo'n 170$ (=130euro).

    Ik ga me eens bezig houden met opzoeken hoe je bogen kan repareren. Uiteindelijk moet iedereen dit toch kunnen ^^ Ik weet dat vioolbouwers ook moeten verdienen, maar als je de prijzen zowat opzoekt en je weet dat je voor alles ongeveer de aankoopprijs X 10 moet betalen dan wil ik gerust eens wat moeite doen. Een keer je alles doorhebt moet dit volgens mij wel lukken ^^

    Dan ben je altijd zeker van de kwaliteit van uw producten. Want heb onlangs nieuw zilverwerk laten opleggen. Heb er gigantisch veel voor betaald en vrees dat ik zowat het goedkoopste heb gekregen wat er bestaat.... Zopas een rol zilverdraad te koop zien staan in een winkel voor strijkinstrument onderdelen, kost 29euro voor een hele rol (waar je misschien 40 bogen mee kan doen). Volgens mij heb ik zoiets gekregen maar heb er wel 120euro voor betaald..... :'(
     
  2. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    LOL! misschien een vraagje voor u bert. Welke lijm gebruiken vioolbouwers voor die zilverwikkelingen/leer te plakken ^^

    Dit is zowat het enige waarvoor ik schrik heb om mis te doen.
     
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.484
    Maar Amaryllida, dat is toch het geheim van de vakman? Dáárvoor ga je naar de vakman toe! Je kunt het met Bisonkit proberen, of Velpon. Weet je waar je leer heel goed mee kunt plakken? Witte Titebond glue, maar ook de bruine Titebond Hide Glue werkt prima en is heel sterk. Bert gebruikt vermoedelijk (warme) beenderlijm voor zo'n klus. Maar je bent me der wel eentje: je deinst er blijkbaar niet voor terug de stok opnieuw te gaan beharen en het (simpeler) omwikkelen van de stok met zilverdraad en leer schrikt je af. Ik snap er niks van! :/
     
  4. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    ^^ Omdat het zilverwerk en leer lijmwerk is. Het beharen kan je steeds opnieuw doen als het mislukt.

    Maar al doende leert men toch ;o
    Ben nog maar 19 dus als ik nu wat moeite doe kan ik misschien deze kosten voor de rest van mijn cello-leven uitsparen ^^
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.484
    Als de kop niet breekt! Er zijn ook dingen in het leven, beste Amalyllida, die kun je het beste overlaten aan de mensen die ervoor hebben geleerd. Natuurlijk, je bent al negentien en dan is men vaak nog wat onbesuisd, dan daagt het leven nog uit om grote dingen te doen, fietsen door de Himelaya of de Sahara, een voetreis naar Rome maken, het celloconcert van Schumann instuderen, een boog zelf beharen. En tóch: 'k zou't niet doen. :|
     
  6. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Merci voor de wijze raad :)
    Ik kan het maar proberen hé. Ga eens mijn licht opsteken bij mijn leerkracht. Denk wel dat die het kan. :)
     
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.484
    Ja, hij kan vast wel cellospelen. Maar ook een stok beharen? :p
     
  8. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Veel succes met beharen, je hebt ook een beitel nodig he om het houtje te slopen en deze er niet normaal uit gaat, en dan breekt de kop en kun je je stok weggooien. Echt niet doen hoor! als je het wilt leren zou ik het eerst bij een goedkope stok proberen.
     
  9. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Mmmm... ben nu mijn boog uit elkaar aan het halen en beharen lijkt me inderdaad tricky... Dit zal ik dan toch misschien beter laten doen.

    Maar mijn 3 bogen zouden nieuw zilver + leer nodig hebben. Hiervoor vroeg de vioolbouwer 120euro (dus 360 voor de 3 bogen). Wel veel te veel!
    Heb gevonden waar ik zo'n zilverdraad kan bestellen en hier zie je een hele mooi filmpje hoe je dit kan doen.

    Al het gereedschap dat hierin gebruikt word heb ik thuis liggen, behalve dat zelfgemaakt draaiding, dat zou verdomd handig zijn ^^

    &feature=related
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  10. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.484
    Dat zelfgemaakte draaiding heeft ie gemaakt van een oud handboormachientje! Dat kun jij ook wel! Kijk maar eens op Marktplaats:

    http://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats.nl/gereedschap/446895405-handboormachine-klein.html?return=eJwljlEOgyAQRO9iop8K2IaIIY29CRVaiAobwdS26d271J%2FdmZfJ7CpBxccJ0kfBKBFFNGodbW9TAtE0UwDj60WtU4JZqRRrPzdHpAYLl32WtNJRplC2Ay3b64xjYG2HUjuUGSXcbwco413HA0KGBMWCfPDbYlY35vCeizhn7b%2Fthe7M6YlzdNMTnVVe30JYFzVa5w3iEPMhVrkH%2FgKwSVJBiGkM2siOMFb03x%2F4TkYB&fta=eNot0FuOwiAUgOG98OAzF5FySLcwWzCHS5UMLaRU7Yxx7wOOPH3hkvMHBAXPCgOQ25rOd0yVmAqMcyB7GtnB13HLwExiwIU2PoJJG%2FzGYurkK5iyATVzgeU2hzU6k3ZgSnHRXvyAVOyolPl%2BwBUXb3NeZ3TXuASTawR%2BiJc2oZTbSA8l181lH0ZNOe8JRyAFL4GY2KZXEECi%2F7RJIAzRTTjIvcEqibxDMMl9g9Z%2BsH1HK0FpxyAVxdAglThOpwYRTkHZnemprcH9w9FThwzcqQYb0Lt%2Bx7o2ju1sCFZOTL8rWtCWC%2Fp6TmG5bNceStuBBjLjfu7tLde%2F49tn4oOYrw%2FvxCBQeL5efwz0dks%3D&fta_ind=3&fs=1


    of


    http://doe-het-zelf-verbouw.marktplaats.nl/gereedschap/431926731-oude-handboormachine-uit-de-veertiger-jaren-bekijk-de-foto.html?return=eJwljlEOgyAQRO9iop8K2IaIIY29CRVaiAobwdS26d271J%2FdmZfJ7CpBxccJ0kfBKBFFNGodbW9TAtE0UwDj60WtU4JZqRRrPzdHpAYLl32WtNJRplC2Ay3b64xjYG2HUjuUGSXcbwco413HA0KGBMWCfPDbYlY35vCeizhn7b%2Fthe7M6YlzdNMTnVVe30JYFzVa5w3iEPMhVrkH%2FgKwSVJBiGkM2siOMFb03x%2F4TkYB&fta=eNot0FuOwiAUgOG98OAzF5FySLcwWzCHS5UMLaRU7Yxx7wOOPH3hkvMHBAXPCgOQ25rOd0yVmAqMcyB7GtnB13HLwExiwIU2PoJJG%2FzGYurkK5iyATVzgeU2hzU6k3ZgSnHRXvyAVOyolPl%2BwBUXb3NeZ3TXuASTawR%2BiJc2oZTbSA8l181lH0ZNOe8JRyAFL4GY2KZXEECi%2F7RJIAzRTTjIvcEqibxDMMl9g9Z%2BsH1HK0FpxyAVxdAglThOpwYRTkHZnemprcH9w9FThwzcqQYb0Lt%2Bx7o2ju1sCFZOTL8rWtCWC%2Fp6TmG5bNceStuBBjLjfu7tLde%2F49tn4oOYrw%2FvxCBQeL5efwz0dks%3D&fta_ind=12&fs=1

    Zoiets kun je vast ombouwen tot een zilverdraadopwindmachine! :/
     
  11. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Jah zeker :)p Maar is het de moeite om zo'n installatie te kopen/maken voor 3 bogen ^^volgens mij lukt het zonder ook wel. En als het niet lukt dan koop/maak ik zoiets wel ^^Ben wel een handige harry.

    Ga binnenkort eens kijken in een winkel die GEWA producten verkoopt en eens vragen wat de prijzen zijn van de zilverdraad, het leer etc. Want die staan niet in hun catalogus :(
     
  12. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Alle onderdelen die vervangen moeten worden zijn besteld en verzonden.
    Duurt helaas wel 4 weken voor ik alles thuis ontvang ... Dus nog even wachten en ik kan er aan beginnen ^^
     
  13. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Ondertussen heb ik bijna alles ontvangen:
    - 10m zilverdraad (0,3mm dikte): zou genoeg zijn voor 3 bogen.
    - 2x nieuwe slof

    Wacht nog op een lange vijs en het leer om de grip te maken. Dit zou deze week moeten aankomen (hoop ik).

    Vandaag probeer ik het zilverwerk te herstellen. Moest het lukken heb ik mijn 3 bogen volledig hersteld (+ 2x nieuwe slof) voor slechts 100euro. Dat is al een pak minder dan de 300+ dat de vioolbouwer vroeg. Dan beharen, denk dat ik 1 boog ga laten doen zodat ik die snel terug heb. Maar mijn leerkracht zijn collega kan bogen beharen en wil dit gratis doen voor mij; maar dan ben ik mijn boog een maand kwijt. Dus Ga er eentje laten doen en 2 meegeven met hem ^^
     

Deel Deze Pagina