Cellosuites van Bach

Discussie in 'Overig' gestart door Piet Bruijns, 24 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik ga niet mensen persoonlijk aanwijzen.
     
  2. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Wat iemand van je muziek of schilderij vind, is voor iedereen belangrijk.Wordt het afgekraakt, dan dat doet dat pijn. Wordt het mooi gevonden dat streelt dat het ego. Iets wat uit jezelf komt vind een mens meestal mooi. Zo vind iedere moeder haar kind ook mooi. Toen ik geboren was en mijn tante in de wieg keek zei ze, wat is hij lelijk. Mijn Moeder heeft het haar nooit vergeven. Met deze wetenschap had ik het schilderwerk van Piet eigenlijk niet op die manier moeten afkraken, zoals ik deed. Ik had er een beetje omheen moeten draaien. Ik heb dat niet gedaan, ik was eerlijk, en zei hoe ik er werkelijk over dacht, net als mijn tante. Ik denk dat het ook mij niet vergeven zal worden.
     
  3. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Naar mijn gevoel zit er een heel groot verschil in beleving tussen ik vind het niet mooi en het is rotzooi.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    O, maar het gaat me ook niet om de naam, maar om het gegeven.
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dan stel je je vraag anders.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ja, dat denk ik ook. Het zijn ook twee totaal verschillende belevingen. Het gaat er dan natuurlijk om of je dat de schepper van het kunstwerk met die woorden moet laten weten of niet. Daarom schreef ik eerder al, het zou niets mogen uitmaken wat een ander er van vindt. Met een kwalificatie 'rotzooi' sluit je de weg af naar een gewenning en wil je er geen aandacht meer aan besteden. Als je het niet mooi vindt kan het toch zijn dat er iets begint te groeien bij een herhaling van de beleving.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Je weet nu wat ik bedoel.
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ja Ria daar heb je gelijk in, mijn woordkeus was ongelukkig, ja eigenlijk niet netjes.
     
  9. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    By the way: ik denk dat het anders is: Bach schreef uit zijn hart & geinspireerd & heel erg doordacht & wiskundig.
     
  10. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Gods schepping is ook heel erg doordacht en wiskundig....
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  11. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Bach onderzoekers en -musici laten ons weten: Bach, met zijn liefde en missie, lijkt voortdurend in de weer met letters, getallen, toonsoorten, logica en uitzonderingen - een architect. Veel wiskundiger dan bijvoorbeeld Buxtehude.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik denk dat Bach zelf heel verbaasd zou zijn, als hij al die uitleg over zijn muziek zou lezen.
    Hij zou denk ik net als Olivier B. Bommel zeggen " Ik wist niet dat ik het in me had" .
     
    JanHut en Muzirene vinden dit leuk.
  13. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Haha!, wie weet.
     
  14. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Het geniale klinkt in de cellosuites. We blijven er eindeloos mee bezig, raken niet uitgespeeld en -geluisterd. Zie bach-prelude - muziek-voor-cello-solo .
    En @Piet Bruijns op heel eigen wijze, met strijkstok en penseel!
    Wat ik er van vind, Piet (jouw vraag in #1): prachtig en interessant.
    Hoe ik het zelf zou doen / proberen? Op zoek naar lange, lange, diepe lijnen en de puurste eenvoud. Voorlopig denk ik dat het me niet zou lukken.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
  15. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ja, dat denk ik ook. Ik geloof er niet in dat Bach zijn composities willens en wetens heeft gemaakt met het oogmerk dat het ook nog mathematisch moet zijn. Dat er een mathematische systematiek in kan worden gelegd is later gedaan door personen die én de muziek kunnen analyseren én onderlegd zijn in de wiskunde. Zo zijn er allerlei animaties bedacht die werken op de muziek van Bach. Dat kan tegenwoordig vrij gemakkelijk mbv slimme software.
    Ik geloof er in dat Bachs werken werden geïnspireerd door zijn Schepper, zodat ik me volledig kan vinden in de uitspraak van Irene: "Gods schepping is ook heel erg doordacht en wiskundig...."
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  17. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Wel eens een zonnebloem vergeleken met de fibonacci-reeks? Die heeft God ook helemaal berekend voordat Hij die bloem ging maken.
    [​IMG]

    (Slakkenhuizen en dennenappels doen het ook goed trouwens...)
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
    gevoeligesnaar en Oosterhof Vioolbouw vinden dit leuk.
  18. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    (Ik ga Bach oefenen.... Krijg er nu ineens zoveel zin in! Dank je Frits!)
     
  19. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Dit stukje discussie was n.a.v. Irene haar uitspraak dat Bach niet doordacht te werk gaat. Nu verdedig je het tegendeel, @IdB :);) Maar met alle mooie gedachten die jullie toevoegen ga ik niet drammen! Ik ga ook spelen en de sarabande van de 5e ter hand nemen!
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
  20. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Jij snapt me niet. Maar dat is niet erg, als Frits me maar snapt. hartjes.gif
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina