Gisteren heb ik mij kunnen inschrijven voor Dordt in Cello 2019 zónder problemen. Je schrijft je eerst in door een lespakket te kopen en te kiezen of je het openingsconcert of het slotconcert er gratis bij wilt.
Het kiezen voor welk lespakket komt kennelijk later; ik kon nog niet voor een niveau kiezen. Dat vond ik eigenlijk wel fijn, want daar moest ik eigenlijk nog een ei over leggen.
Wat het programma van Dordt in Cello betreft: ten eerste werd ik alweer helemaal blij te constateren dat het festival weer gewoon vier dagen duurt. Dat was vorige keer drie dagen. We waren toen eigenlijk al heel blij dat het door kon gaan, dus die ene dag minder is dan maar zoals het is. Nu dus weer de oude lengte. Nee, eigenlijk zelfs nog méér!
Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat woensdagavond al het openingsconcert is. Dat is dus komende editie wél het geval. Je komt woensdag aan in Dordrecht (als je niet al in die regio woont) en gaat 's avonds al lekker je cellobubbel in.

Met de programmering zijn ze ook lekker bezig geweest. Elke dag een ontbijtconcert en ook een lunchconcert.
Ik moet nog even natrekken of het dan inderdaad zo is dat ze daar broodjes serveren. We hebben dit in 2017 ook al eens meegemaakt, dat was niet verkeerd! Heerlijk belegde broodjes en nog keuze uit diverse dranken (melk, sap e.d.).
Heel creatief is dat het traditionele dauwtrappen ook in het programma is verwerkt en dat doe je dan in de Dordtse Biesbos samen met een natuurgids. Het ontbijt daarna wordt opgeluisterd met cellomuziek van de Artist in Residence Pieter Wispelwey.
Naast twee keer twee uur les, workshop en masterclasses (om als publiek bij te wonen of als deelnemer) zijn er dus voor alle dagdelen concerten tot 's nachts aan toe. Totale onderdompeling!
Je moet er qua concerten dus uitpikken wat jou aanspreekt en een beetje veel concerten is helemaal niet erg.
https://www.dordtincello.nl/programma-2019/
Voor wat betreft de lessen telt wel dat je óf helemaal meedoet of helemaal niet. Je werkt tenslotte samen ook toe naar een uitvoering in het centrum van Dordrecht. De bewoners en toeristen in Dordrecht pakken ook graag wat mee van onze liefhebberij! Samen speel je je door die uitvoering heen, je zit daar lekker te spelen met tientallen cellisten!