Een damesviool

Discussie in 'Viool' gestart door Deanone, 14 nov 2017.

  1. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Wauw is een supermooie klank!
    En wow ern mooie klank. :D
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dan hoop ik vurig dat je gauw die Wauw-viool treft!;)
     
    Deanone vindt dit leuk.
  3. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    En... ik speel nu 2 dagen met Nele haar 3/4 stok! Mijn 4/4 stok kon ik niet helemaal strijken bij de punt. Wel als ik schuin streek maar dan komt de punt boven de toets. Dat is dus niet de bedoeling. Met de 3/4 stok kom ik tot de punt en strijk ik bijna altijd recht! Zo fijn als je ergens (bijna) geen moeite voor hoeft te doen!
     
  4. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik ga straks de vioolbouwer bellen. :)
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En....?
     
    Deanone vindt dit leuk.
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Het past dus beter bij je armlengte. Dan kun je inderdaad relaxter spelen en dat komt dan uiteindelijk weer de toon ten goede.:)
     
    Deanone vindt dit leuk.
  7. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Blijkbaar ontdek je, als je wat jaartjes speelt en je techniek verbetert, wat bij je past.
    Wat voor viool, de maat, de stoklengte. Er wordt aan volwassenen automatisch 4/4 gegeven. Maar dat werkt gewoon niet altijd. Ik heb nu het idee dat ik met een kleiner instrument en stok me zekerder voel. Dat speelt een stuk vrijer!

    Ik ben nooit voor een carbonstok geweest. Maar denk er nu wel over omdat ik niet nog eens een erg dure strijkstok wil kopen.
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  8. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253

    De vioolbouwer heeft een mooie 7/8 viool die hij op gaat knappen voor mij. Dan mag ik die uitproberen en eventueel kopen. (Mijn eigen viool inruilen?) Tot zij (zijn vrouw is ook vioolbouwer) daar mee klaar zijn mag ik deze 7/8 viool blijven gebruiken.

    Ik voel me gewoon blij! Over een 3/4 stok heb ik nog niks gezegd. Want ik ben dat nog maar 2 dagen aan het uitproberen. Ik kijk nog even aan of me dat blijft bevallen.
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Er zijn kennelijk van die standaard-volwassenen die passen bij een 4/4 strijkinstrument. Je hebt ook mensen met relatief net iets kortere armen of smallere handen hebben. Iemand die ogenschijnlijk gewoon bij een volwassen maat past, kan in de loop van de tijd wel tot het inzicht komen dat er iets niet helemaal optimaal is, zoals dus bij jou het geval is. Vooral als de eisen aan je spel hoger worden. Zo hoor ik ook van cellisten dat die uiteindelijk toch overstappen op een 7/8 cello en dan ontdekken dat ze ineens een stuk harder vooruit gaan.
     
    zapling, marloes s en Deanone vinden dit leuk.
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Top! [​IMG]
     
    Deanone vindt dit leuk.
  11. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Echt Marcelita? Heb je iets soortgelijks gehoord over cellisten?
    Ik denk nu: waarom moeilijk blijven doen om het uiterste te halen? Vingers overstrekken om zuiver gezet te krijgen. Altijd horen dat ik bij de punt scheef strijk terwijl er op de haren van de stok een streep staat tot waar ik mag strijken omdat de stok te lang is. Gewoon niet moeilijk doen en een kleinere stok kopen, toch? Het lengteverschil is niet erg groot. Maar voor mij genoeg!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 29 nov 2017
  12. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik vind het zó spannend!
    Ik zat zowat te jubelen aan de telefoon. :D

    Het kon wel volgend jaar worden voordat de viool klaar was. Maar ik heb geduld. Wacht rustig af. :)
     
    Tobias vindt dit leuk.
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, anders zet ik het toch niet op het forum!;)
    Er is inderdaad wel een wereld tussen wat in theorie zou moeten kunnen en wat echt werkt. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de mooiste klanken die je kunt voortbrengen zonder blessures op te lopen. Daarvoor moeten dus kennelijk weleens wat overtuigingen en/of principes overboord worden gegooid. Dat is voor sommigen pijnlijk.
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik kan het mij helemaal voorstellen. En nu heb je nog een tijdje om je te verheugen op je nieuwe viool en ik hoop niet dat hier de tegeltjeswijsheid "het hebben van de zaak is het einde van het vermaak" van toepassing is.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  15. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Dat hoop ik ook niet Marcelita! Hopelijk begint het vermaak dan pas. :D
     
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb jaren met een 3/4 stokje gestreken, nu strijk ik al weer wat jaren met een barokstokje. Is lekker licht en iets korter dan een normale stok. Is misschien ook iets voor jou Anouschka, zo'n barok stokje. Je zou het eens kunnen proberen. Voor rond de honderd euro heb je een aardig stokje.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Voorpret is ook pret.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  18. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik ga dat zeker overwegen Tobias!
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Met dat stokje heb ik ook een keer mogen strijken. Het strijkt inderdaad heerlijk weg, ik kan niet anders zeggen!
     
    Deanone vindt dit leuk.
  20. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Tobias, een barokstok. Zijn die ook in de maten zoals we bij vioolstokken kennen? Of zijn die één maat?
     

Deel Deze Pagina