Een damesviool

Discussie in 'Viool' gestart door Deanone, 14 nov 2017.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Je speelt nu al een poosje op een kleinere viool, niet meer op je hele in ieder geval. Merk je verbetering in je schouder?
    En waar ik ook nieuwsgierig naar ben: heb je je violen al eens meegenomen naar je therapeute? Kan die verschil waarnemen in spanning of zo in je lichaam? Kan zij uitleggen waarom voor jou een kleinere viool wenselijker is?
     
  2. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Mijn hand en onderarm is veel ontspannender en ik heb er geen krampen meer!
    Maar mijn schouder blijft vervelen. :(
    Ik heb geprobeerd een afspraak te plannen bij de ergotherapeute. Ze neemt volgende week contact op of ik volgende week vrijdagavond kan komen. Mijn viooljuf vind een kleinere viool ook beter bij mij passen. Ze doet ook erg haar best mij ontspannen te laten spelen en geeft me huiswerk waar ik me niet mee forceer.

    Ikzelf zie in de spiegel dat mijn onderarm niet meer zo enorm gespannen is als ik speel. Eenvierde vinger of hoge derde spande de spieren in mijn onderarm enorm aan.
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2017
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Mijn strijkstok is ook iets korter dan de normale cello stokken.
    En ik merkte precies het zelfde als jij.
    Eindelijk kan ik nu eindelijk ontspannen bij de punt strijken .
    En strijk ik veel meer ontspannen bij de punt.:)
     
    Deanone vindt dit leuk.
  4. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik heb ook dat gevoel!
    Net of ik veel vrijer kan spelen. Ik hoef niet steeds te denken dat ik de punt weer niet haalde of weer niet recht streek.
     
  5. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Dan zou je eens moeten gaan proberen zonder schoudersteun te spelen. Eén van de argumenten uit het anti-schoudersteun kamp is dat je makkerlijker bij punt van de strijkstok komt omdat je viool niet gefixeerd zit op één plek. Een ander argument is dat je minder last van pijnen en blessures hebt.

    Dus Deanone, je zul wat youtube films moet gaan bekijken over het spelen zonder schoudersteun. In jouw geval kan dat zomaar eens een oplossing zijn en zou je mogelijk zelfs geen 7/8 viool nodig hebben. :)

    Toevallig ben ik deze week aan het oefenen om te spelen zonder schoudersteun. Dat heeft z'n problemen zeg maar. Maar het is niet zo als ik de schoudersteun er weer op zet dat het dan een opluchting is: het voelt wel opeens alsof m'n hoofd in een nekklem zit. De viool zit opeens behoorlijk gefixeerd ja.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  6. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Zonder schoudersteun, maar misschien wel met een dun kussentje of zo er onder? Of zo'n plakgeval? Dat gladde hout lijkt me alle kanten op te glijden op mijn trui....
     
  7. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Bijvoorbeeld ja. Of een kussentje onder je kleren schuiven om pijn op je sleutelbeen te voorkomen.
     
  8. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Zou dat werken met mijn lange nek?
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Maar het gaat hier om een schoudersteunloze optie, dus het verhaal van jouw kussentje -wat ik elders al eens eerder heb gelezen- snijdt hier geen hout.
     
  10. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    De schouderklachten zitten ongetwijfeld ook in despanning tijdens het spelen. Duim ontspannen o.a.
    Op youtubefilmpjes waar kinderen volgens de suzukimethode leren spelen zie je een flink op en neer gewieg. Best irritant soms.
    Daarnet dacht ik: dat gewieg zal een reden hebben. Dus ik dacht ik probeer het ook!
    Bij een afstreek naar rechts en opstreek naar links. Nou, dat ontspant behoorlijk! Ik ga het vaker toepassen! En... de coördinatie links/rechts wordt steeds beter!
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2017
  11. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Anne Sophie Mutter gebruikt geen steun maar een lapje.
     
  12. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Wanneer je speelt zonder schoudersteun rust de viool op het sleutelbeen. Dat kan wat hard zijn omdat er niet zoveel vlees zit tussen dat bot en je viool (hopelijk...). Om dat op te lossen doe je een doek of kussentje tussen sleutelbeen en viool. Ouder garde deed zoiets vaak onder hun colbert (Isaac Stern in de Mozart/Mao film), dat werkt ook en hoef je het niet aan je viool te bevestigen. Perlman legt een doek over de kinsteun om viool te beschermen tegen zweetdruppels en tegelijk fungeert deze als verzachting tussen sleutelbeen en viool.
     
  13. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Maar Deaonen; bekijk op youtube maar eens paar filmpjes over spelen zonder schoudersteun. Daar gaat men ook in op vrij bewegen, goed bij de punt kunnen etc.
     
  14. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik ga vanavond eens kijken @Elman.
    Ik heb het wel eens geprobeerd op les. Maar mijn viool is zo bol dat ik het akelig vond. Ik moest de viool persé vasthouden.
     
  15. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Die snap ik niet. Zo bol? En ja, je moet de viool wel vasthouden ja ;-)
     
  16. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Als je dit kunt met je stok, dan is de lengte goed. Dat heb je goed controle over de stok.

    De stok is het verlengde van je arm. Je moet tot aan de punt kunnen strijken en controle kunnen hebben. Dat heb ik dus met deze 3/4 stok. Met mijn 4/4 stok kan ik 8 cm bij de punt niet strijken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Okee, dat is wel handig om het zo te bekijken.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  18. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Kan iemand mij vertellen wat het gewicht (gemiddeld genomen) van een 3/4 viool strijkstok is?
    Bij een 4/4 stok is dat toch 60-64 gram?
    Mijn 4/4 stok weegt 62 gram. Ik hoop een goeie 3/4 stok te vinden. Niet zo’n licht carbon ding als die van mijn dochter. (54 gram)
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Naar een goede stokkenbouwer misschien? Ik denk dat je daar wel kans hebt op een goeie en dan ook nog wat te kiezen hebt. Het is de moeite waard om contact op te nemen met Henk te Hietbrink, stokkenmaker in Arnhem.
    Dat kan via zijn website en dan kun je je vragen voorleggen. Hij heeft er vast wel een paar die je mag uitproberen.
    http://www.hietbrinkbows.nl/

    Maar misschien zit je dichter bij een andere stokkenbouwer of vioolbouwer die meestal ook een voorraad stokken heeft.
     
  20. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik heb ook aan Henk te Hietbrink gedacht Marcelita. Het is niet naast de deur voor mij. Maar indien nodig ga ik bij hem langs. Ik informeer bij verschillende vioolbouwers voor een 7/8 viool. Niet bij vele bouwers tegelijk. Want als ze er allemaal een hebben zou ik gek worden van de keuze die ik moet maken. Stel dat de vioolbouwer een goeie stok heeft dan koop ik die meteen samem met de viool.

    Maar ik ben erg benieuwd naar het gewicht van een 3/4 stok.
     

Deel Deze Pagina