Ik ben inmiddels begonnen op de altviool, en de C - sleutel begint al te wennen.
Tot heden toe heb ik een altviool gehuurd bij de vioolbouwer, of deze altviool het ook zal gaan worden voor de toekomst zal de tijd nog moeten uitwijzen. maar ik zal dan ook weer op zoek moeten naar ''mijn geluid''
gelukkig heb ik voor mijzelf een methode gevonden om het geluid te vinden die de viool moet produceren.
zo ben ik mijn normale viool ook tegengekomen.
als ik de desbetreffende viool heb gevonden, dan ga ik ''mijn geluid'' nog proberen te verfijnen met andere snaren.
als laatste komt de strijkstok aan de buurt, die gaat uitmaken hoe ''mijn geluid'' samen moet gaan werken met mijn gevoel in streektechniek. ik laat mijn viooldocente verschillende genres spelen ook in verschillende positie's, en ga dan op verschillende plekken van de kamer staan om te luisteren wat de viool voor geluid in zich heeft.
De viool moet ook meteen goed in de hand liggen bij mij tijdens het spelen, en zal zich soepel moeten gedragen over de snaren heen. doet ie dat niet, dan gaat ie meteen aan de kant. zo filter ik uit de grote keuze die de vioolbouwer in Eindhoven mij biedt mijn viool eruit.
toen ik vorige maand begon op de altviool, had ik na 1 week spelen nog geen klik met de gehuurde altviool.
Ik ben daarna terug gegaan, en heb het aan de vioolbouwer H Zick verteld. die legde meteen 6 verschillende altviolen op tafel, en liet mij die uitproberen. van de 6 sprong er gelukkig er maar 1 uit, en daar speel ik nu naar alle tevredenheid nog op. maar mischien is dat over enkele maanden anders, als ik serieuze alt stukken voorgeschoteld krijg bij het strijkersensemble. Nu kan ik nog vooruit met het lesboek.