Eerste Cello Koop

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Thundermane, 25 nov 2008.

  1. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Dank voor het antwoord, de naad is nauwelijks te zien, maar het is wel duidelijke een rechte lijn als je hem goed bekijkt.
    Wat te zien is op de afbeelding is dat de cello verder akoestisch wel goed afsluit al zijn de twee delen van het achterblad niet exact op één lijn.
    [​IMG]
    Het is overigens verder een mooie cello en gemaakt door Hans Wagner, ik weet verder niet of dit veel wil zeggen.

    Dit is de exacte advertentie:

    Handgemaakte cello met strijkstok

    Informatie Bouwer HANS WAGNER Bouwjaar 1973
    West Germany Model 420 bouw nummer 9921 zie foto's
    Getaxeerde waarde 2 jaar geleden 2500 euro
    Door temparatuur verschil is de naad zichtbaar
    DIT MAAKT NIETS UIT VOOR DE KLANK DEZE IS GOED, WARM EN ROND

    Heeft wel nieuwe snaren nodig.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De naad staat -voor zover ik kan zien- open of is slecht gerepareerd. Taxaties zeggen doorgaans iets over de verzekerde waarde, niet over de handelswaarde.
     
  3. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Oftewel de scheur, of naad, is dus waarschijnlijk wel fataal voor het geluid?
    Naar wat ik er uit op kan maken is dus deze scheur niet gerepareerd omdat de vioolbouwer dus zou hebben gezegd dat hij er beter niks aan kon doen.

    dit is overigens nog een foto van de gehele cello:
    [​IMG]
     
  4. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Ik heb ooit eens vergelijkbare 'schade' gehad aan mijn cello: ik was nog een naïef cellistje en had in de pauze van een openluchtconcertje mijn cello in de zon gelegd. Het gevolg was dat de naad van het onderblad helemaal los was.

    Ik heb de cello toen naar Stam in Utrecht gebracht en hij zei dat de naad op twee manieren te repareren was: door het achterblad helemaal los te halen (duurste optie) of van binnenuit (goedkoopste optie, maar misschien minder stevig). Ik heb toen voor het laatste gekozen met het idee dat ik optie nr. 1 altijd alsnog kon laten doen. Maar zo'n zestien jaar later zit de naad nog steeds stevig dicht.

    Indertijd heeft de reparatie me honderd gulden gekost. Ik weet niet wat het nu zou kosten, maar ik denk dat het niet belachelijk veel is.
     
  5. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Ik denk toch maar dat ik de cello op marktplaats laat zitten en doorspaar zodat ik een betere kan kopen.
    In de tussentijd ga ik bij stam een cello huren tot ik een fatsoenlijke cello kan bekostigen.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Lijkt me een wijs besluit!

    Frits
     
  7. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Ik heb nog eens gekeken naar dezelfde advertentie en de verkoper zet hier nu ineens neer dat de Getaxeerde waarde 2 jaar geleden 5500 euro was. Hij heeft die prijs dus maar omhoog gegooid. Ben zeer blij dat ik had afgezien van die koop!
    Nu heb ik bijna genoeg geld bij elkaar gespaard om een cello van 1000 tot 1250 euro te kunnen kopen. Vanaf welke prijs kan ik een fatsoenlijke strijkstok verwachten? Hierbij hoop ik ook niet hoger dan 200 euro te hoeven gaan.

    Weer bij voorbaat dank voor de feedback!
     
  8. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Voor een strijkstok moet je gewoon even hier kijken. :)
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Voor een budget van 200 ben je voor cello wellicht het beste af met een carbonstok, b.v.
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=69_91&products_id=441
    of de
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=69_92&products_id=457
    Overigens kan ik je ook aan een verantwoorde studie cello helpen.
     
  10. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Dank voor al het antwoord!
    Veel keuze aan strijkstokken zo te zien.
    Aan BertBoon: Waar zou ik aan deze "verantwoorde" studie cello kunnen komen?
    Ik woon in Wijk bij Duurstede, dat betekent dat Utrecht en alles in de buurt van Utrecht het best zou uitkomen voor mij. Niet alleen voor de aanschaf, maar mocht ik problemen hebben of toch niet tevreden zijn, zou het betekenen dat ik sneller en makkelijker terug kan komen.
    Ik ben sowieso geïnteresseerd in een 4/4 formaat cello. De strijkstokken die u me aanwees zagen er sowieso erg interessant uit. Deze zijn simpelweg te bestellen voor een goede verzend prijs (ik zag bvb. 8,50)? En is het te betalen via overschrijving? Het zou de enige manier zijn voor mij om te betalen.

    Bij voorbaat dank voor het antwoord!
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik zit in Groningen, wanneer dat te ver is, zijn er ook in jouw buurt wel een aantal verantwoorde adressen (van der Knaap http://www.vanderknaapvioolbouw.nl/ in Baarn b.v.)
    De carbonstokken zijn uiteraard gewoon per post leverbaar en via overschrijving te betalen. Hetzelfde geldt ook voor cellohoezen en andere cellotoebehoren.
     
  12. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Groningen zou inderdaad absoluut niet praktisch voor mij zijn.
    Zelfs Baarn is onpraktisch, maar zeker het overwegen waard nadat ik de website had gezien.
    Wat het meest logisch en praktische voor mij zou zijn:
    Staffhorst Akoestische afdeling heeft een klein tal aan cello's staan. (Waaronder een cello van rond €1000,- die er aantrekkelijk uit zag).
    Stam Vioolbouw, zij verkopen ook cello's en ik sta daar al op de lijst wachtenden voor een huur-cello.
    Naast deze mogelijkheden had ik ook Houniet Vioolbouw gevonden in Utrecht en ik zag ook een nog wat onbekendere vioolbouwer, maar ik denk daar niet eens naar te gaan kijken. De website van Houniet Vioolbouw kwam redelijk overtuigend over:
    http://www.houniet.com/

    Wat denken jullie?
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Heeft Staffhorst een deskundige op het gebied van strijkinstrumenten in huis? Indien niet: ga dan toch maar naar een van de vioolbouwers!
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik heb even een bezoekje gebracht aan de website van Staffhorst, maar na een paar klikjes verder zou ik hier geen strijkinstrument aanschaffen. Dit zijn zaken die weliswaar strijkinstrumenten verkopen, maar niet de benodigde kennis hebben. Ik vermoed dat ze meer verstand hebben van basgitaren, versterkers, drumstellen, blaasinstrumenten etc. dat soort instrumenten dus.

    Ik sluit me aan bij de mening van Bert!

    Frits
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Baalsinstrumenten? Dat klinkt wel erg oudtestamentisch! :D
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja excuus, een ongewild foutje dat associaties oproept met Baäl. (Wie nu geïnteresseerd is geraakt moet maar even 'Googelen' en vindt vast wel de betreffende tekst in het Oude Testament! :))

    Daarom: heb het even veranderd in de tekst (post #34).

    Frits
     
  17. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Zeg, is er nou dan ook echt een beduidend kwaliteitsverschil tussen deze twee?
    Het zijn twee verschillende merken, de een kost 50% meer dan de ander, maar beide hebben dezelfde beschrijving staan.
    Zou ik er dus daad werkelijk beter aan doen om de duurdere te kopen?
     
  18. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hilversum is ook in de buurt van Utrecht :).

    Wellicht vind je het interessant om eens bij mij te komen kijken?
     
  19. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Sorry Brouwer, ik heb nu onder hand een cello gekocht!
    Ik heb op strijkers.net een strijkstok met hars besteld, daar nog op wachten. :)

    Nou, hier wat foto's :)
    Ik weet ik ben geen geweldige fotograaf, daarnaast laat mijn fototoestel het ook afweten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En, haha, naast mijn andere liefjes (ik weet niet of dit als verraad beschouwd word)

    [​IMG]
     
  20. Thundermane

    Thundermane

    Lid geworden:
    25 nov 2008
    Berichten:
    20
    Ik wilde nog even melden dat ik de strijkstok en hars nu onder hand ook al een tijd geleden heb ontvangen. :)
    Ben zeer tevreden met de cello en strijkstok. Alleen de lessen die ik zou kunnen krijgen zijn opmerkelijk duur. €25 per les. (een half uur). Nou wil mijn vader dit wel betalen, maar zelf wil ik dat mijn vader niet aan doen. Nu dus een alternatief vinden.
    Ik zelf heb geen problemen met dingen autodidact te leren, maar iedereen dramt er op om te beginnen met les. Nou moet ik wel zeggen dat de lessen die je op internet vind, van steeds hogere kwaliteit zijn. Wat ze echter nooit toevoegen op internet is hoe moeilijk het is, of liever hoeveel inspanning het is om een cello te stemmen. :p
    Maar ja, zijn er nog mensen die mij hier alsnog willen overtuigen dat lessen een must zijn?

    Groeten, Michiel.
     

Deel Deze Pagina