"eXotisch" strijkinstrument

Discussie in 'Overig' gestart door Marcelita, 8 mrt 2014.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dank voor je informatie, Tobias. Die metalen snaren komen mij nogal basaal over. Maar wel heel best voor een beginperiode. Ze spreken niet moeilijk aan. Gewoon eerst maar eens wat handigheid ontwikkelen in het een en het ander.
    En dan zijn er opties genoeg die Frits mij heeft voorgelegd.
    Ik heb ook gezien dat er speciale (dus op juiste lengte) snarensets bestaan voor kemences. En verder is er nog een darmensnaren-adresje, dus op een zeker moment voel ik dat de tijd daar is voor volgende stappen op dat gebied.

    Grappig is dat ik op youtube opnames dus spelers zie en hoor op beide instrumenten. Op de peervormige zie je ze vooral heel melodieuze muziek spelen, zoals je dus ook viool en cello zou gaan spelen. Op de langwerpige worden meer accoorden (vaak tertsen) gespeeld als begeleiding bij andere muziek of als intermezzo tussen solozang. Dat gaat hier en daar gepaard met nogal lelijk gerag, maar het kan ook mooi, dat heb ik ook gezien.

    En grappig, ik heb nog geen vrouw op die langwerpige (dus Zwarte Zeee-versie) zien spelen. Haha, dan ben ik wel héél feministisch bezig naar Turkse begrippen:D; ik ga er alleen niet bij zingen, want dan jaag ik zeker iedereen weg!
    Ik ga dus lekker mijn eigen weg vinden in deze muzikale uitdagingen.

    Die peervormige heeft, volgens nogal wat bronnen, een Griekse herkomst, en heet de Kretenzische Lyra. En dat is in Turkije de kemence. En als je op de Kretenzische een Sirtos speelt (bepaald soort muziek uit Griekenland), dan ben je dus helemaal 'authentiek' bezig:). Laat ik nou een Sirtos in een map hebben zitten.....hebben we in Utrecht met de groep zitten spelen (wereldmuziekgroep).
     
  2. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Marcelita hier speelt een vrouw op de langwerpige kemence als begeleiding van haar zang, volgens mij kan jij er ook best bij gaan zingen want je hebt een heel mooie stem, en als de mensen zouden weglopen dan zing je maar voor mij alleen, trouwens je lijkt sprekend op deze zangeres het zou je zusje kunnen zijn.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2014
    Marcelita vindt dit leuk.
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:

    Tobias, ik ben helemaal:confused::).
    Dit zing ik haar echt niet na hoor; wel een geruststelling dat er dan tenminste nog één iemand wil luisteren:D.
    Leuk filmpje, deze had ik inderdaad nog niet gezien. En aan het eind van het filmpje zie je allemaal kleine schermpjes met nog andere opnames. Wéér een vrouw erbij, en nóg een paar. Een vrouw die Yesim heet en verschillende accoorden vloeiend aanelkaar knoopt. Achter haar op de bank liggen nog meer kemences.
    Nee, ik ben gelukkig niet de enige.
    Leuk inderdaad te horen en zien hoe ze zang met dit instrument combineren.

    Ik was in de vroege avond met iemand nog aan het oefenen voor morgen (spelen op een feestje buiten) en toen zag ik ineens in de partituur (van een turks muziekje) delen die wel eens met de kemence zouden kunnen worden gedaan. Met de ZwarteZee (die je dus ook op deze zang+kemencefilmpjes ziet) kunnen accoorden worden gespeeld volgens het ritmische patroon dat in dat stuk staan. Niet meer haalbaar voor morgen, maar wel iets dat ik al binnenkort zie zitten om uit te proberen op een repetitie van het folkgroepje. Wie weet...
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    De Kretenzische lyra/kemence en de ZwarteZee kemence worden eigenlijk heel verschillend toegepast. Eerstgenoemde kom ik tegen als er melodieuze stukken worden gespeeld. En de tweede, die je nu dus ook bij de zingende vrouwen ziet, heeft qua toepassing iets weg van wat je op een gitaarbegeleiding met acoorden hebt. De accoorden worden nu gestreken.

    Misschien ook dat de snaren daarom ook verschillend zijn, en vooral de vorm van de kam. De Kretenzische heeft een kam die het aanspreken van individuele snaren goed mogelijk maakt. De kunststof snaren geven een warmer geluid dan die metalen snaren op de andere. De ZwarteZee variant is gebouwd op accoordentoepassing. Je kunt inderdaad ook losse tonen spelen door op de snaar op de juiste plek te drukken, maar eigenlijk kun je er vooral verschillende accoorden mee laten horen. Met deze metalen snaren klinken die accoorden wat nadrukkelijker dan met kunststof (of is dit verbeelding?).

    Wel heel gaaf dat ik dus nu alle kanten uit kan!:)
    Ook weer naar buiten, waar het fantastisch weer is (en ik zo blij ben dat ik straks buiten muziek mag maken:))
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Weet je wat ik een beetje vervelend vind ik lees de gehele tijd voor exotisch strijkinstrument erotisch strijkinstrument, nu is het natuurlijk wel zo dat het één het ander niet uitsluit, maar toch stel ik voor de titel te veranderen in uitheems strijkinstrument om verdere verwarring te voorkomen, dank u ! :rolleyes:
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Zo'n straf is het toch niet om aan zoiets moois te denken!?:D't Is toch maar een beetje vervelend?
    Straks zitten er allemaal ontheemde forumbezoekers te zoeken naar een intussen vertrouwde topictitel die ze dan niet meer kunnen vinden:(.
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2014
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Het is geen straf,
    maar het leidt zo af. :rolleyes:
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Remedie is wellicht een hele grote X in plaats van die kleine. Dat verstoort het woordbeeld lekker:D
    Misschien wil een van de beheerders die aanpassing aanbrengen. In de posts is verder niets storends, toch?o_O
    We komen juist steeds verder op het gebied van inzicht in muzikale toepassingen van de kemences.

    Instussen is er, op rebecspeelster na, nog niemand die zich gemeld heeft met het spelen van een instrument in deze categorie. We zijn kennelijk een heel erg westers gezelschap.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    'k Weet niet. Ik denk maar zo, als je eenmaal een Westerling bent word je niet een Oosterling, ondanks dat mijn achternaam iets anders doet vermoeden.
    Maar dat heeft te maken met de wijsheid die daar vandaan schijnt te komen. :)
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Aaaah, dan heeft Ooster.....toch wijsheid gebracht:)
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, ik stam af van een van de Wijzen uit het Oosten. (DNA-onderzoek heeft onomstotelijk vastgesteld dat......)
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Kleine wijziging aangebracht, ik was toch 'in de buurt'. Kon alleen het lettertype niet groter maken.
     
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Heel fijn Frits dit geeft veel rust in de tent, :)
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    De volgende in het rijtje eXotische instrumenten: de Gdulka!

    [​IMG]

    Het is een Bulgaarse knieviool, heeft drie snaren die boven de kam lopen en 10 die in gaatjes dóór de kam lopen.
    Met de vingernagel aan de zijkant van de snaar intoneer je. Over die drie snaren wordt gestreken en de andere snaren dienen als nagalm. Die worden in een toonladder gestemd.


    [​IMG]

    Op de kam liggen de drie melodiesnaren A, E, a terwijl de resonantiesnaren b, c#, d, e, f#, g, g#, a, b, c# daaronder door gaatjes in die kam lopen. De kam rust aan een kant op het bovenblad, aan de andere kant op het achterblad middels een houten steun, vergelijkbaar met een stapel in een viool. De stemming van het instrument maakt dat vooral in toonsoorten met kruisen gespeeld zal worden: D, A en E en de mineurvarianten Bm, F#m en C#m plus een aantal zigeunertoonladders.

    En hoe klinkt dat? Hier een Bulgaar die vlakbij Centre Pompidou in Parijs van zich laat horen.

    (hm, kan niet zeggen dat dit mooi is. Zenuwlijersmuziekje)

    Intussen hoop ik tijdens de Cellobiënnale ook de Indiase cello te horen. Wie komt meeluisteren? (de rest van de dag mag je er ook zijn hoor;).)
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2014
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Het is wat discutabel om ook oude instrumenten op te voeren als eXotisch. Deze Tromba Marine oftewel 'Nonnenviool' is uit 1700 en alleen op het filmpje dat Remi plaatste (van het Nederlands Muziekinstrumenten Instituut) uit de jaren '60 wordt erop gespeeld als demonstratie van het instrument.
    Het is zo'n apart instrument.....ik zet hem er toch even op. Misschien moet-ie weer weg.
    Net als eXotische instrumenten waar nog wél op gespeeld wordt, heeft deze weinig snaren; in dit geval maar één.
    En de vorm van de klankkast doet mij ook meer aan Verweggistan denken.

    [​IMG]

    Eigenlijk hoort deze dus in een collectie oude instrumenten. Op een website van het
    National Music Museum, The University of South Dakota,
    Vermillion, SD 57069


    staan nog allerlei technische details met foto's en al.
    Periode van bouw van dit instrument: 1675-1750 in Zwitserland en bespeeld in kloosters door nonnen in muziekensembles.
    J.B. Lully componeerde voor dit instrument.


    Door de speciale kam die het geluid transporteert naar de klankkast, wordt er een trompet-achtig geluid geproduceerd. Zo kan je dus zo'n beetje trompet spelen door te strijken.

    Goed, dit is dus een kandidaat die tzt zal verhuizen naar een plek waar meer oude en bijzondere instrumenten kunnen worden besproken.

    http://orgs.usd.edu/nmm/BowedStringsOther/TrombaMarina/10928/TrombaMarina.html

    Remi, dank voor het plaatsen van het fimpje; had je niet gedacht he waar dat nog eens toe kan leiden:cool:.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2014
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Kretenzische Lyra. Vals bespeeld.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Waar is het filmpje? :(
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    1. Moet eerst maar eens leren stemmen.
    2. Moet daarna het positiespel maar eens goed oefenen.
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    't Is vals, maar ik doe het haar niet na (= qua vaardigheid zit ik nog niet op dit niveau, mocht ik willen, maar er wordt geoefend). En verder, deze instrumenten zijn ook niet voor dit soort muziek. Ik zoek dan toch liever het soort muziek dat bij deze instrumenten past.
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Sorry voor de verwarring, ik moest even zoeken, maar het gaat om een filmpje dat niet Remi maar Geert heeft geplaatst. Zie topic Luilekkerland 11 en dan # 32. Eerst wordt een draailier getoond en daarna de tromba marine.
    Slordig dat ik de verkeerde naam noemde. Daarom nu: Geert, hartelijk dank voor het filmpje: je ziet waar het toe leidde (niet alleen chaos bij mij, maar vooral een interessant strijkinstrument die ik nu even in dit topic heb gestald tot het een betere plek krijgt.
     

Deel Deze Pagina