"eXotisch" strijkinstrument

Discussie in 'Overig' gestart door Marcelita, 8 mrt 2014.

1. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    En nu de zhuihu genoemd is, dan ook maar gelijk even het instrument in beeld"[​IMG]

Ook hier zie je dat het bij de huqin-familie hoort.

En zo klinkt het:

Dat is toch inderdaad wel iets lager dan de erhu.

Het is dus de voorloper van de leiqin. De zhuizu wordt traditioneel toegepast bij verhalende zang die zijn oorsprong vindt in de provincie Hunan (Zuidelijke loop van de Gele Rivier).
    De zhuihu is dan weer ontwikkeld als een variant van de sanxian, een chinese luit met drie snaren (en dus geen strijkinstrument). Het model van deze luit past wel weer [​IMG] in de huqin-familie.

In het Atlas ensemble hebben ze het over de Zhonghu.
    The zhonghu is the term for alto erhu. It was developed in the 1930s in an attempt to build Chinese instruments in families. The structure of the zhonghu is the same as the erhu, but it is larger in size with a long neck and bigger body. The string technique is similar. The zhonghu functions as a viola and is used as a solo instrument as well as in the Chinese orchestra.

Kort vertaald: het is de alt-erhu, deze is groter in formaat met een grotere klankkast. De speeltechniek blijft hetzelfde.
    De zhonghu is in feite wat in westerse orkesten de altviool is. Ook heeft het een solistische toepassing.

Laatst bewerkt: 8 dec 2017
  2. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Qua stemming kom ik bij veel van die "eXotische strijkinstrumenten" een stemming in kwarten tegen en anders wel in kwinten. En dan scoren de d- snaar en de g- snaar hoog (in mate van voorkomen).
    Kijk naar de bij ons gebruikelijke strijkinstrumenten. Ook bij ons vooral in kwinten, maar de contrabas in kwarten.
    Het dient natuurlijk wel een praktisch nut. (Of zou het zo zijn dat wij spelers handig geworden zijn met die manier van stemmen, zodat we alleen maar dénken dat de keuze van stemming een praktisch nut dient?)

Bij de strijkinstrumenten van de huqin-'familie' heb je te maken met een heel lange hals zonder fretten.
    Ik zie echter op de erhu wel een witte ring met daaraan een snaargeleider. Dat kun je in dit filmpje goed zien.
    Er is dus wel een orientatiepunt voor het vinden van tonen! Wij cellisten hebben in de vierde positie een houvast.

Op dit forum zit, geloof ik, niemand die ervaring heeft opgedaan met het erhu leren spelen (of een ander huqin-instrument). Ik zou het wel leuk vinden te horen hoe dat dan is gegaan. Hoe leer je dat?
    Eerlijk gezegd maak ik niet direct aanstalten om een erhu te huren bij Yaou in Huizen.

Ergens in 2008 vroeg op het forum ene @Savange naar waar je een erhu kunt kopen en leek het erop dat ze serieus plannen had erhu te leren spelen. Na 2009 is ze echter niet meer op het forum gezien. Jammer. Zou ze inderdaad erhu zijn gaan leren spelen? Zou ze ons willen vertellen hoe dat ging?

Laatst bewerkt: 7 dec 2017
  3. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Gelukkig kun je ook nog wat via youtube opsteken! Bij Ling Peng, ze heeft bijvoorbeeld heel duidelijke instructies over hoe de strijkstok moet worden gehanteerd.
    Je hebt Nicolelimusic op youtube die toonladders speelt en laat zien.(erhu scales).

Maar goed, voor mij past de typische klank van de erhu echt wel in een bepaalde cultuur en setting.
    Zoals hier zo aardig te zien en vooral horen:

4. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    't Is net alsof ik me waan bij de Chinees (uit eten).

5. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Alleen blijkt dan dat de chinees nog meer kan dan koken.:)
    Ik ben alleen nog niet in een Chinees restaurant geweest waar een deel van de avond een orkestje met erhu-bespeler live muziek verzorgt. Misschien durven ze het niet, bang dat de klanten gillend wegrennen, maar als ze dat muziekgroepje met die rose gekleedde erhuspeelster laten optreden, blijven de mensen vast wel luisteren.

6. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    En dit is nu zo'n mooie ontmoeting van gangbare instrumenten (cello in hoofdrol) met de eXotische.
    Dit was in 2016

Het Atlas-ensemble is ook intensief betrokken bij musicologisch onderzoek op het gebied van de vele toepassingen van instrumenten al dan niet in combinatie met zang.
    Dit jaar waren ze in september in Taipeh, Taiwan voor vijf dagen met workshops, lezingen en concerten in het Nationaal Theater en Concertgebouw.

Laatst bewerkt: 8 dec 2017
  7. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Ik zag dat zo'n Erhu plus strijkstok al voor 79 euro te koop is. Zonder slangenhuid, dat wel.

8. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Ja, je kunt ook een viool met strijkstok onder de 100 euro kopen. Triplex viool, dat wel.

9. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Een heel mooi stuk vind ik dit:
    Juist ja, slangen! De agitatie van die slangen voel je.

10. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Net als bij veel andere muziekensembles vervalt hun subsidie en moeten ze nu zelf zien aan inkomsten te komen.
    Hopelijk gaat hen dat lukken!

11. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Indiase instrumenten met Patricia Kopatchinskaja op een (westerse) viool. De klankkleur hebben ze prachtig op elkaar afgestemd en het speelplezier samen ontgaat je ook niet! Het is toch net iets te Indiaas om het onder "Plezier met Samenspelen" te plaatsen.

Het gaat mij om het stuk van 37:48 tot 53:06 dáár speelt de violiste mee. De rest mag natuurlijk ook gehoord worden.

Deel Deze Pagina