"eXotisch" strijkinstrument

Discussie in 'Overig' gestart door Marcelita, 8 mrt 2014.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.071
    Homepage:
    En nu de zhuihu genoemd is, dan ook maar gelijk even het instrument in beeld"[​IMG]

    Ook hier zie je dat het bij de huqin-familie hoort.

    En zo klinkt het:

    Dat is toch inderdaad wel iets lager dan de erhu.

    Het is dus de voorloper van de leiqin. De zhuizu wordt traditioneel toegepast bij verhalende zang die zijn oorsprong vindt in de provincie Hunan (Zuidelijke loop van de Gele Rivier).
    De zhuihu is dan weer ontwikkeld als een variant van de sanxian, een chinese luit met drie snaren (en dus geen strijkinstrument). Het model van deze luit past wel weer [​IMG] in de huqin-familie.

    In het Atlas ensemble hebben ze het over de Zhonghu.
    The zhonghu is the term for alto erhu. It was developed in the 1930s in an attempt to build Chinese instruments in families. The structure of the zhonghu is the same as the erhu, but it is larger in size with a long neck and bigger body. The string technique is similar. The zhonghu functions as a viola and is used as a solo instrument as well as in the Chinese orchestra.

    Kort vertaald: het is de alt-erhu, deze is groter in formaat met een grotere klankkast. De speeltechniek blijft hetzelfde.
    De zhonghu is in feite wat in westerse orkesten de altviool is. Ook heeft het een solistische toepassing.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2017
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.071
    Homepage:
    Qua stemming kom ik bij veel van die "eXotische strijkinstrumenten" een stemming in kwarten tegen en anders wel in kwinten. En dan scoren de d- snaar en de g- snaar hoog (in mate van voorkomen).
    Kijk naar de bij ons gebruikelijke strijkinstrumenten. Ook bij ons vooral in kwinten, maar de contrabas in kwarten.
    Het dient natuurlijk wel een praktisch nut. (Of zou het zo zijn dat wij spelers handig geworden zijn met die manier van stemmen, zodat we alleen maar dénken dat de keuze van stemming een praktisch nut dient?)

    Bij de strijkinstrumenten van de huqin-'familie' heb je te maken met een heel lange hals zonder fretten.
    Ik zie echter op de erhu wel een witte ring met daaraan een snaargeleider. Dat kun je in dit filmpje goed zien.
    Er is dus wel een orientatiepunt voor het vinden van tonen! Wij cellisten hebben in de vierde positie een houvast.

    Op dit forum zit, geloof ik, niemand die ervaring heeft opgedaan met het erhu leren spelen (of een ander huqin-instrument). Ik zou het wel leuk vinden te horen hoe dat dan is gegaan. Hoe leer je dat?
    Eerlijk gezegd maak ik niet direct aanstalten om een erhu te huren bij Yaou in Huizen.

    Ergens in 2008 vroeg op het forum ene @Savange naar waar je een erhu kunt kopen en leek het erop dat ze serieus plannen had erhu te leren spelen. Na 2009 is ze echter niet meer op het forum gezien. Jammer. Zou ze inderdaad erhu zijn gaan leren spelen? Zou ze ons willen vertellen hoe dat ging?
     
    Laatst bewerkt: 7 dec 2017
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.071
    Homepage:
    Gelukkig kun je ook nog wat via youtube opsteken! Bij Ling Peng, ze heeft bijvoorbeeld heel duidelijke instructies over hoe de strijkstok moet worden gehanteerd.
    Je hebt Nicolelimusic op youtube die toonladders speelt en laat zien.(erhu scales).

    Maar goed, voor mij past de typische klank van de erhu echt wel in een bepaalde cultuur en setting.
    Zoals hier zo aardig te zien en vooral horen:
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    11.610
    Homepage:
    't Is net alsof ik me waan bij de Chinees (uit eten).
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.071
    Homepage:
    Alleen blijkt dan dat de chinees nog meer kan dan koken.:)
    Ik ben alleen nog niet in een Chinees restaurant geweest waar een deel van de avond een orkestje met erhu-bespeler live muziek verzorgt. Misschien durven ze het niet, bang dat de klanten gillend wegrennen, maar als ze dat muziekgroepje met die rose gekleedde erhuspeelster laten optreden, blijven de mensen vast wel luisteren.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.071
    Homepage:
    En dit is nu zo'n mooie ontmoeting van gangbare instrumenten (cello in hoofdrol) met de eXotische.
    Dit was in 2016



    Het Atlas-ensemble is ook intensief betrokken bij musicologisch onderzoek op het gebied van de vele toepassingen van instrumenten al dan niet in combinatie met zang.
    Dit jaar waren ze in september in Taipeh, Taiwan voor vijf dagen met workshops, lezingen en concerten in het Nationaal Theater en Concertgebouw.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2017
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    3.827
    Ik zag dat zo'n Erhu plus strijkstok al voor 79 euro te koop is. Zonder slangenhuid, dat wel.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.071
    Homepage:
    Ja, je kunt ook een viool met strijkstok onder de 100 euro kopen. Triplex viool, dat wel.
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.071
    Homepage:
    Een heel mooi stuk vind ik dit:
    Juist ja, slangen! De agitatie van die slangen voel je.
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.071
    Homepage:
    Net als bij veel andere muziekensembles vervalt hun subsidie en moeten ze nu zelf zien aan inkomsten te komen.
    Hopelijk gaat hen dat lukken!
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.071
    Homepage:
    Indiase instrumenten met Patricia Kopatchinskaja op een (westerse) viool. De klankkleur hebben ze prachtig op elkaar afgestemd en het speelplezier samen ontgaat je ook niet! Het is toch net iets te Indiaas om het onder "Plezier met Samenspelen" te plaatsen.

    Het gaat mij om het stuk van 37:48 tot 53:06 dáár speelt de violiste mee. De rest mag natuurlijk ook gehoord worden.

     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.071
    Homepage:
    Toen ik wat websites raadpleegde om te zien hoe ik aan een strijkstok voor een kemence kan komen, kwam ik een heel spannend oud-perzisch strijkinstrument tegen. Een Gheychak, maar ook wel geschreven als
    Qeychak / Qichak).

    En wat heb je dan voor instrument? Kijk, deze:

    [​IMG]

    Het is een oud Iraans (Perzisch) strijkinstrument en komt uit het zuidoostelijk deel van Iran en naburige landen als Nepal. Het bestaat uit twee geluidkasten. De toon die wordt gemaakt, begint in de onderste kast en wordt getransporteerd naar de bovenste kast, waar het door de grote open ruimtes naar buiten wordt gebracht. De bovenkast is in feite een versterker. Dit maakt dat dit instrument het vermogen heeft een rijke variatie aan klanken te laten klinken. Ha, hier ga je dus al wat meer richting de rijke klankmogelijkheden van onze huidige strijkinstrumenten. Het lijkt erop dat dit instrument al een beetje een brug is tussen oud en nieuw.
    Wat je dus ziet is dat het bovenste en onderste deel gescheiden is door ovale inkepingen aan de rechter- en linkerzijde en deze geven de gheychak een eigen nasaal geluid. Er zijn twee grote gaten aan de bovenkant, bij de toets en een op de onderste punt, die bedekt is met een huidmembraan.

    Een gheychak komt voor als instrument met 4 snaren, maar je hebt er ook met 6 snaren en dat is net zo als bij een gewone Kamancheh (even kijken, hebben we die niet hier al voorbij zien gaan?).
    Er wordt op gestreken en getokkeld; de strijkstok die wordt gehanteerd is die van het type waarmee ook op kamanchehs en kemences wordt gestreken (lintspanning met vinger te manipuleren). Toch zie ik ook iemand met een moderne strijkstok op dit instrument strijken (zie filmpjes bij spaanstalige bron).

    De gebruikte houtsoorten voor de klankast zijn bij getoond instrument walnoot en kersen. Het toetsenbord komt voor in ebbenhout of rozenhout, de stemknoppen zijn bij getoond instrument van walnoothout, moeren/ schroeven van steenbokbot (eh, waar zitten die dan, onder de klankkast?), de nek en hals van moerbeihout of walnoot en de kam van zwarte populier. Er zijn bouwers die zich zoveel mogelijk proberen te houden oorspronkelijke uitvoeringen. Perzië/ Iran is zo'n land dat rijk is aan vruchtbomen en ook de Perzische keuken maakt veel gebruik van vruchten. Het verbaast mij daarom ook niet als ook hun instrumenten uit vruchtenhout zijn gemaakt (oude vruchtbomen die hun tijd hebben gehad).

    Je hebt nog verschillen in uitvoering: er is een sopraan, een alt en een bas (dus zoiets als viool, altviool en cello). Wow, ik zou dan dus weleens die cello-uitvoering willen uitproberen, of de alt.

    [​IMG]

    In millimeters worden onderstaande maten aangegeven:

    A B C D
    Soperano 340 300 28 35

    Alto 360 325 30 38.5

    Bass 700 620 34 45

    De klank:


    en bij de bas gheychak klinkt het zo: (met een moderne strijkstok!)


    En je kunt dus ook nog steeds een gheychak kopen, sla je spaarpot maar stuk bij deze! (er zijn ook andere aanbieders, alleen ook dan geen sappige prijsjes).
    http://www.musicshopir.com/qichak-g...n-qeychak-persian-qichak-persian-gheychak-ira

    [​IMG]

    Bronnen:
    https://orientalinstruments.com/ori...ments/item/550-alto-qeychak-by-mohammadi-bros (op deze site ook een geluidsopname)
    http://instrumundo.blogspot.com/2012/12/gheychak-ghejak-qeychak-qejak.html
    http://www.parstimes.com/music/local_instruments.html

    https://www.ijac.org.uk/images/frontImages/gallery/Vol._4_No._1/10._92-101.pdf

     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2018
    JanHut vindt dit leuk.
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.071
    Homepage:
    De prelude uit de eerste suite van Bach op de geychak:

     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    11.610
    Homepage:
    Ik vind het geluid van dit instrument niet echt fraai. Het mist diepte in het laag en vele boventonen in de hogere registers. De extreme nagalm maakt het er ook niet beter op, maar daar kan het instrument niets aan doen.
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.071
    Homepage:
    Nee, ik ben het met je eens dat het geluid niet echt fraai is. De boventonen in de hogere registers en de lage klanken...ik vind dat de klankkleuren ook niet een geheel vormen . Als ik dat nou vergelijk met mijn cello; zelfs als ik verschillende snaren erop heb zitten, krijg je wel in de hoogte en laagte klanken die bij elkaar passen qua klankkleur. Dat is bij dit oude perzische (namaak)instrument nogal zoek.

    Is het dit ook wat je noemt een niet goed uitgebalanceerd instrument? Misschien hebben we hier ook te maken met verschillen in zoiets als klankidealen. Wat vind je mooi, wat wil je met je instrument bereiken? Misschien was het wel het geluid van gheychak en de kamancha (niet te verwarren met de kemenche) wat in die tijd in die omgeving de mens tot in de ziel raakte.

    Ik weet dan ook waarom ik zo blij ben met de cello! En ook een kemenche vind ik beter klinken dan de gheychak.
     
  16. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.204
    Wat die minder rijke klank betreft vind ik wel dat we daarmee geschiedenis horen.
    En ook: zo ver waren ze dus al in oude tijden.
    Of andersom: er is sinds die tijd flink doorontwikkeld - de violenfamilie.
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.071
    Homepage:
    Je hebt wel gelijk, je kunt niet zomaar een oud instrument 'afrekenen' op klank in vergelijking met een modern instrment! Het is zeker zo dat met deze gheychak alweer stappen gezet zijn in de ontwikkeling van een strijkinstrument.
    Verder bedacht ik mij ook dat de prelude van Bach uit zijn eerste suite nou niet direct het muziekstuk is waarin een gheichak tot zijn recht komt. Er zijn natuurlijk oude perzische volksmelodieën die daar eerder voor geschikt zijn.

    Ik was nog op zoek naar hoe een gheychak gestemd wordt, maar ik vond daarover dit artikel:
    https://www.ijac.org.uk/images/frontImages/gallery/Vol._4_No._1/10._92-101.pdf
    Hierin wordt ook uitgelegd dat de gheychak een locale variant is van de kamancha.
    Ik kom tegen (van hoog naar laag) E-A-D-A, zo ook C-G-C-G.
    In Teheran, Iran, is de kamanche net als de viool gestemd: E-A-D-G
    (bron: http://www.iranreview.org/content/Documents/Persian_Traditional_Music.htm)
    Het lag allemaal nog niet zo vast als nu met onze viool, altviool, cello en contabas.
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2018

Deel Deze Pagina