Feestdag: mijn eerste kam gesneden

Discussie in 'Viool' gestart door hminkema, 1 mei 2013.

  1. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Heb je nog van die verchroomde stickertjes Liuwe: ik kan ze nergens meer krijgen en ik wilde ze eens in een viool plakken ;)
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik heb er indertijd serieuze recensies van gelezen in zo'n hifi-blad. En men hóórde verschil! Ik weet zeker, Bert, dat, als je ze in een viool plakt, dat er hier op het forum ook mensen zijn die het verschil kunnen horen. Maar dit is al weer buiten topic; het ging om de loodrecht-op-het-bovenblad staan van de verkeerde kant (de noordkant zogezegd..) van de kam, of het voor de klank ook wat uitmaakt.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Jammer, de off topic berichten zijn vaak het leukst. Terug naar het eerstekammenfeestje dan maar weer. :cool:
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Zou het niet mogelijk zijn een 'off-topic onderwerp' op te starten vallend onder 'Bouw' waarbij bijna alles ter sprake gebracht kan worden? Dan kunnen we eens zien of er werkelijk zoveel behoefte bestaat en of het ook echt leuk blijkt te zijn.
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ons forum is altijd gebaat geweest bij onze off-topic reacties, onze uitweidingen en uitgebreide discussies met bij behorende reacties.

    Maar nu ineens... hoepsiediefloepsie, een deel van de reacties weg, pleite, gone, foetsie, verdwenen. Voor mij net zo iets als ineens de foto's bij een topic laten verdwijnen, een hoofdstuk uit een boek halen.

    Met alle respect, maar als Frits het heeft over naar het zuiden, noorden oosten of westen denk ik dat we met een beetje logica, met een beetje nadenken weten waar hij het over heeft.

    Remi
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Nou Remi, ik heb in het verleden toch ook wel het een en ander verwijderd c.q. moeten verwijderen om de vrede te bewaren. Sommige van die reacties maakten het forum dan ineens wel heel erg levendig, dat dan weer wél. Dus ik denk dat de moderator weloverwogen te werk is gegaan (of nog moet gaan, ik weet het niet), soms moet er wat verwijderd worden.
    Nu is mijn reactie ook al weer off-topic. Het schijnt dat het niet anders meer wil de laatste tijd. ;)
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De zijsprongen zijn vaak het leukst, zoals die verchroomde stickertjes van Liuwe.
    Toch maar een chat-rubriek openen? :p
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Even weer terug naar het eerstekammenfeest:

    Een kam die aan de toetskant haaks op het bovenblad staat is verkeerd gesneden. Die zijde van de kam móet echter wel concaaf zijn, omdat anders de rand waar de snaren zich bevinden te dik wordt. Dat het de Noordkant moet zijn die concaaf is, heeft te maken met de spankracht van de snaren en richting van die kracht: door de bolling aan te brengen wordt die kracht tegengewerkt en wordt scheefstand van de kam bemoeilijkt. Het wordt helemáál ernstig wanneer zowel de Noord- als de zuidkant van de toets haaks staan op het bovenblad, in dat geval is de toets vele malen te dik aan de bovenkant. Dat levert dan kwaliteitsverlies op aan klank wegens te grote demping (massa!) en uitfiltering van belangrijke frequenties.

    Wat de onderbouwende theorie hierbij is staat te lezen in een literatuurverwijzing zoals ik die eerder al gaf.
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Moet die noordkant ècht concaaf zijn, of mag die kant ook gewoon recht zijn,met dien verstande dat de kam vanuit het westen bekeken een rechthoekige driehoek vormt met de rechte hoek aan de zuidkant? :cool:
     
  10. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    @Oosterhof Vioolbouw

    Convex bedoel je hoop ik concaaf is holrond, althans Wikipedia beweerd dat. Mijn reactie geeft ook meteen weer dat ik het woord moest opzoeken voor ik begreep wat u bedoelde.
    Wel is meteen duidelijk dat het niet gewoon bol moet zijn gemaakt, ik neem aan dat de G kant (West kant van de viool kam) dikker moet zijn.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, ik bedoel convex oftewel bol! Concaaf is fout van mij!

    Nee, juist niet!! Die dikteverdeling moet symmetrisch zijn.

    Nee, juist niet want dan begint de schuine kant al direct bij het kamvoetje. Je vormt bij het kamvoetje een soort rechthoek, waar die op een zeker moment overgaat in een driehoek, bekeken vanuit de westkant. (Idem natuurlijk voor het andere kamvoetje).

    Ik heb hieronder nog een plaatje kunnen vinden waaruit moge blijken dat er filtering optreedt bij circa 2200 Hz door de kam:

    [​IMG]
     
  12. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    U heeft het nu over een schuine kant, dat is dus niet bol en niet convex maar het is een soort rechthoek, waar die op een zeker moment overgaat in een driehoek.
    Hmmm... juist...Even puzzelen dan klopt het wel, maar het is niet makkelijk te volgen.

    Visueel uitleg doet ook wonderen, maar omdat met de frequenties er bij te doen verward me juist betreffend kam vorm. Ik neem aan dat dit spectrum bij een bepaalde vorm kam hoort, misschien wel als een vingerafdruk van de kam te zien (voor elke kam anders).
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Mijn uitleg met de driehoek is in feite een reactie op de beschrijving zoals Liuwe die gaf. Er is alleen sprake van een driehoek aan het zijvlak van de kam, wanneer die aan de kopse kant beschouwd wordt. Twee stuks dus want aan de G- en aan de E-zijde. Daartussenin hebben we te maken met een bolling, die zich gelijkmatig verdeelt over het oppervlak.

    Ik heb op dit moment alleen de beschikking over mijn laptop en die heeft bepaalde programma' s niet waarmee ik anders even een schetsje kan maken en die kan plaatsen. Dat zou mogelijk het een en ander verduidelijken. De grafiek met de frequenties heb ik er bij gesleept om aan te geven wat de functie van een (goed gesneden) kam is. Hoe het allemaal in zijn werk gaat staat uitvoerig beschreven in het onderzoek waarnaar ik al eerder verwees. Dat is misschien taaie kost, maar geeft wel aan wat de bedoeling is.
     
  14. hminkema

    hminkema

    Lid geworden:
    15 mrt 2011
    Berichten:
    101
    Noord, oost, zuid, west... rechthoeken en driehoeken... een plaatje zegt weer eens meer dan een berg woorden. Groen is rechthoek, rood is driehoek (met een niet al te scherpe top, want de trillende snaren moeten natuurlijk wel énig oppervlak hebben om hun trilling over te brengen op de kam):

    [​IMG]
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik zei eerder al dat een tekeningetje veel duidelijk zal maken, welnu hminkema heeft er eentje gemaakt waar ik me wel in kan vinden, zij het dat ik de driehoek een rechthoekige driehoek genoemd zou hebben. V.w.b. de kamvoeten was dat precies hetgeen ik bedoelde. Daarom: heb dank! ;)
     
  16. Ab

    Ab

    Lid geworden:
    26 jan 2013
    Berichten:
    51
    Het kan vertekening zijn van de foto maar staan de snaren niet wat erg hoog boven de toets?
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, die staan te hoog maar deze tekening had ten doel aan te duiden hoe de kamvorm in zijaanzicht er uit moet zien.
     
  18. Ab

    Ab

    Lid geworden:
    26 jan 2013
    Berichten:
    51
    Tja, beetje dom van mij...

    Bestaat er overigens een standaard richtlijn t.a.v. de snaarhoogtes?
     
  19. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Op zich vind ik de zekerheid waarmee Frits de noordkant(!) van de kam een bolling toeschrijft wel opmerkelijk: ik heb van Jaap Bolink twee kammen in huis, een barokkam en een altvioolkam en bij beide kammen is de noordkant totaal recht, bij de altkam vertoont de noordkant zelfs enige holling! Van bolling, convex, is geen sprake. Beide kammen zitten al meer dan tien jaar op de bijbehorende instrumenten. Bolink is al bijna vijftig jaar professioneel vioolbouwer. :cool:
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dat is interessant!
    Ik heb geen idee waarom Jaap die kammen vlak of zelfs hol maakt.
    Misschien dat iemand hier een verklaring voor heeft?
     

Deel Deze Pagina