Hoe laag staat jullie hygrometer?

Discussie in 'Overig' gestart door Mezzo, 19 dec 2007.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ja baas.
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Kan het zijn dat je bezoekers van dit forum een beetje onderschat?
    Of ben je misschien bang voor schadeclaims vanwege rampzalig verlopen navolging van adviezen van het forum?
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Of je vindt dat ik bezoekers onder- of overschat vind ik niet van belang. Waar het mij omgaat is te voorkomen dat bezoekers niet gaan uitvoeren wat door iemand dusdanig serieus wordt gebracht dat het voorgestelde ook navolging vindt. Want wanneer iemand vochtige watten in de sleutelkast propt van zijn of haar viool omdat die meent dat dit een beproefde methode is tegen los springende sleutels bij grote droogte, is dit geen grap meer.

    Wat denk je zelf? Als er dan al iemand aan te spreken is, zal dat de auteur van de bewering moeten zijn. Ik ben niet verantwoordelijk voor hetgeen een lid beweert.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ik had het verhaal over die vochtige watten laten lezen aan iemand die totaal geen verstand had van violen etc. (ik keek er heel serieus bij). Die begon heel vrolijk te lachen en zei mij aan te nemen dat het een grapjas is die dat schrijft.
    Een beetje gezond verstand en het gaat vanzelf goed.;)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het zal wel aan mij liggen, maar toch......
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ik ben het wel een beetje met je eens; Je hébt zo van die mensen...!
     
    Tobias vindt dit leuk.
  7. JosHuis

    JosHuis

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    54
    De zomerse droogte is ook wel fors deze weken.
    De bevochtiger er weer eens bij gehaald en dat lijkt (bij zorgvuldig gebruik!) best uit te maken. Is bij het spelen te merken dat het instrument erg droog is, met de Dampit (of vergelijkbare) klinkt het weer (bevochtiger) (dampit-violon).
     
  8. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Deanone vindt dit leuk.
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    en hoe speelt-ie daarna?:confused::rolleyes:o_O
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    In het huisje in de bergen, waar de vakantiechinees terugkeerde, stond de hygrometer lekker relaxed tussen de 45% en de 53% vocht, en dat op dagen dat je heerlijk kon wandelen. De winter is daar dus crisis die met al die maatregelen met flessen vocht enzo moet worden bezworen. Liters gaan dan de lucht in! Toch haal je dan iets van 35% tot 40 % op z'n best.
    En als de verwarming helemaal uit moet daar (we hadden pech deze winter), zie je het onheilspellende 22% op de hygrometer.:eek::(
    Toen werd het dus hard tijd voor een koesterbeurtje in Nederland (zie verder topic Vakantiechinees).
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik denk dat je hier 'aan' bedoelt? :(
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Nee, bij "uit" is het dramatischer! Maar dat komt ook dat het dan niet bewoond is, geen vocht van bewoners komt binnen (das, wanten die binnen liggen te drogen, jassen etc.)

    Als wij in de winter binnenkomen en de verwarming staat nog wel aan en de vorigen zijn net weg, dan staat de hygrometer tussen de 35 en 40 %
     
  13. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ahhh, eerder hadden we last van vocht in ons kerkje. Nu is het anders: de ramen zijn nu aangepast (we hebben voorzetramen en dat houdt blijkbaar veel vocht buiten, maar het regende dan ook binnen hier hè, als de wind op de ramen stond). De hygrometer staat nu onder de 40%.
    Dus de stemsleutels schieten hier los en mijn viool klinkt veel minder. Dus natte handdoeken op de verwarming gehangen en waterflesjes....
    Wie had dat ooit gedacht, in een kerkje waar de luchtvochtigheid eerst vrijwel continu boven de 80% was.....

    Het is nu wel lekker warm te houden hier :D
     
    Deanone vindt dit leuk.
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ja, ik weet het nog. Hadden jullie nu ook van die luchtdrogers staan?
    Inderdaad, de problemen nu bij jou zijn zeer herkenbaar. Vooral die terugdraaiende stemknoppen, zó frustrerend! Maar nu is ter plekke de boel een beetje onder controle en kan ik gewoon spelen.
    In de zomer is het makkelijker het vochtgehalte goed te houden dan in de late herfst en winter. Ook bij mij thuis, en hier dus in de bergen. De sneeuwgrens in omlaag, dus als er neerslag gaat komen, weten we hoe die eruit gaat zien!
     
  15. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
  16. lutje gast

    lutje gast

    Lid geworden:
    19 dec 2013
    Berichten:
    18
    Bedankt voor alle tips , met de winter voor de deur is dat wel handig!
     
  17. PeterN

    PeterN

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    53
    Dit is idd een handige richtlijn, maar houdt er rekening mee dat het altijd om een relatieve vochtigheid gaat. Relatief aan de temperatuur. voorbeeld: buienradar geeft 70% gemiddelde temperatuur is 6 graden, dat klinkt best goed, maar als die lucht in je huiskamer opwarmt tot 20 graden dan is de luchtvochtigheid opens maar 29%.

    Handige site om deze verschillen te berekenen of om te berekenen hoeveel water je moet verdampen om bepaalde luchtvochtigheid te krijgen.
    https://www.lenntech.nl/calculatoren/vochtigheid/relatieve-vochtigheid.htm
     
  18. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik mijn werkkamer met violen staat nu de was te drogen....:)
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ja, elke dag lekker veel wassen en uithangen werkt heel goed!
     
  20. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik ben gek op droog weer. Het is mij nooit droog genoeg in huis. Lekker koud buiten en de stand van de CV op 23 graden.
    Toen ik in het ziekenhuis lag, zeiden de bezoekers die bij mij kwamen tegen mij, wat is het hier droog, we krijgen er een droge keel van. Het was er ook erg droog want mijn lippen begonnen er van te barsten. Toen ik een zuster vroeg waarom het zo warm en droog was in het ziekenhuis zei ze, dat wordt expres gedaan. In de droogte kunnen de bacteriën die vooral veel voorkomen in ziekenhuizen slecht groeien.

    Dus die violen kunnen me niks bommen, liever een gescheurde viool dan ziek worden. Veel succes met jullie bacteriën en schimmels.
     
    Marcelita, ria en JanHut vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina