Hoe selecteer je het meest geschikte harstype?

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 11 okt 2005.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Wat is de beste hars voor de vioolstrijkstok ?

    Dat moet je zelf weten, zoek maar de hars die het beste bij je past, zeggen sommigen.
    Weer anderen zeggen de hars moet vers zijn, en weer anderen zeggen...................ja zo kom ik er niet uit zegt de leerling violist en hij of zij luistert maar naar de leraar of lerares en doet gewoon wat die zegt.
    Mijn lerares vroeger duwde me een groot brok hars in de handen en daar moest ik het mee doen.
    Later kocht ik een rond blokje hars met een groen doekje eromheen, dat stond best wel sjiek, en weer later een rond zwart blokje hars met een zwart doekje dat vond ik helemaal sjiek de friemel.

    En wat doe ik nu ? ik doe nu net als achter Deventer "net zoals 't uut komt", meestal een plat stukje hars in een plastic doosje, ik zal zelf ook wel een doos zijn want ik merk verdomd weinig verschil in de soort hars die ik gebruik.
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2014
  2. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Leuk, Tobias. Ik heb een stukje hars gekregen van een vioolvriendin van in de 70. Zo lief! En die gebruik ik nu. Ook een met een doekje eromheen, inderdaad sjiek. En iedere keer vouw ik het doekje er weer met zorg om.
    Dit is de beste hars die er bestaat, volgens mij, gewoon omdat ik die van haar heb gekregen.
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.288
    Homepage:
    Je bedoelt dat je al een stuk hars hebt en dat al jarenlang gebruikt? En: waaróm je dat gebruikt?
    Hmmm, maar......... wat is dan het verschil met de vraag: hoe selecteer je het meest geschikte harstype? Dat is toch precies hetzelfde?
     
  4. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Heb de 2 topics over hars samengevoegd tot 1....kunnen we hier verder gaan :)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.288
    Homepage:
    Ik ben nu ook het een en ander kwijt na de samenvoegingen. Misschien een beetje té rigoureus gedaan? :(

    Dat bepaalde links niet meer werken is een bekend verschijnsel en zal wel vaker voorkomen. De bron wordt soms 'zomaar' opgeheven en dan werkt het niet meer. Ik zal eens kijken of er weer een paar gereanimeerd kunnen worden.

    De eerste heb ik verwijderd en de inhoud 'geplakt', waardoor de informatie weer beschikbaar komt en behouden blijft (zie #1).
    Die tweede is weer actief hieronder en in de oorspronkelijke reactie (zie #28).

    Met dank aan IdB voor het opmerkzaam maken!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.288
    Homepage:
    Komt wel weer goed Tobias. Wat ben je obstinaat!
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.919
    Homepage:
    Pirastro heeft een nieuwe website
    sinds een jaar en geeft daarop uitgebreide productinformatie, ook over de harsen. Uiteraard is dit producenteninfo, geen gebruikersreview. Goede raad is moeilijk op dit punt: wat de een prettig pakkende hars vindt, vindt de ander weer te veel stuiven. Wie tevreden is over zijn hars kan er het beste maar mee doorgaan, wie experimenteel is ingesteld en veel geld heeft schaft zich een hars-o-theek aan, wie wel eens iets anders wil proberen kan wellicht eens een keer "snoepen" van een collega strijker tijdens een orkestrepetitie of samenspeeldag.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.288
    Homepage:
    Ja, dat was ook de reden dat de link in #1 niet meer werkte. Maar goed, het werkt weer! :)
     
  9. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik heb nu 3 blokjes hars in mijn kist liggen.

    Hirdershine.
    Bernadel.
    Larica hars.

    De larica hars bevalt me het beste. Hirdershine op de 2e plek en Bernadel als laatste.
     
  10. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Hebben we het in dit topic eigenlijk over hars specifiek voor viool? Of ook voor altviool/cello/contrabas?
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik heb hier Liebenzeller Metall-Lopophonium Gold lV. Ben er heel blij mee! En heb met deze tip intussen ook een andere celliste (want het is cello-hars) blij mee gemaakt.

    Bestaat er ook verband tussen bepaald type snaren en bepaald recept hars dat daar juist heel geschikt voor is?
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2014
  12. Fabian

    Fabian

    Lid geworden:
    2 aug 2020
    Berichten:
    60
    Nadat ik ben begonnen viool te spelen, heb ik ook meer interesse gekregen in het strijken van contrabas. Ik gebruikte eerst vioolhars van Leto en dat werkt, maar klonk niet super. Ik ben daarom overgestapt op "Geipel Alaska Bass Rosin Weich". Dit is een hars die je met de temperatuur van je handen kunt kneden en dus behoorlijk zacht is. Het voordeel dat ik eraan vind kleven ( :) ) is dat het snel aan de strijkstok blijft hangen en weinig stof geeft. Voor een beginner geeft het lekker veel weerstand om de snaren mee te laten trillen.
     
  13. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Ik gebruikte eerst paganini hars van geipel op dominant snaren, ik ben echter overgeschakeld naar kaplan vivo snaren die een hogere spanning hebben. Het leek plots of mijn strijkstok geen grip meer kreeg en na wat overleg met mijn leerkracht en mijn lokale vioolbouwer heb ik een nieuw blokje hars aangekocht. Mij werd toen voorgesteld om pirastro gold, bernardel, kaplan artcraft premium light of jade l'opera te proberen. Gezien de prijs van een blokje best meevalt heb ik ze allemaal gekocht, ik gebruik nu bijna uitsluitend de kaplan, en als het echt koud is de jade, omdat deze wat plakkeriger is. Het viel me wel op dat de hars die door de fabrikant van mijn snaren wordt geproduceert en aangeraden voor mij ook het beste resultaat geeft, er zit dus mogelijk toch enige waarheid in de relatie tussen hars en snaar.
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.919
    Homepage:
    Mogelijk worden niet alle typen hars van snarenfabrikanten ook daadwerkelijk daar geproduceerd. Of er een relatie is tussen snaarmerk en harsmerk lijkt mij ook om andere redenen een nogal speculatieve vraag: er zijn ook andere factoren in het spel als snaardruk, kwaliteit en leeftijd van het haar, eigenschappen van de stok, niveau van de techniek van de speler, respons van het instrument, snaarspanning en nog een aantal andere.
     

Deel Deze Pagina