Ik ga op vakantie naar de camping en neem mee.... een viool

Discussie in 'Overig' gestart door Muzirene, 13 jun 2014.

  1. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Beter lezen Tobias: ik had het over chinezen, niet over Chinezen!
     
  2. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Oei Tobias, Als je op die manier bovenstaande posts gaat lezen wordt het sowieso een heel andersoortige topic. Zo heb ik het zelf over goedkope Chineesjes en heeft Marjet een 'vakantiechinees'.
    En Xeerar heeft ook een Chineesje thuis staan om op te spelen....

    :rolleyes:
     
    gevoeligesnaar en Xeerar vinden dit leuk.
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik weet niet wat chinezen zijn. Chinezen daarentegen ken ik wel!
    En als ik ga chinezen ben ik reuze blij, want dat vind ik lekker spul.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb een Duitse om mee te spelen,
    een Franse voor haar zacht gefluit,
    het Chineesje gaat mij nooit vervelen,
    de Italiaanse min ik voor haar zwoel geluid.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  5. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Screenshot_2014-08-15-22-42-25.png

    Vakantiekiekje...
     
    Deanone, Marcelita, Tobias en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Wat een lief plaatje, klein meisje speelt Viool met als toehoorders twee ezeltjes, mooier publiek kan je niet hebben.

    Wat die vakantie Viool betreft, neem maar wat mee want het instrument is uiteindelijk slechts bijzaak, neem Heifetz van 1972 tot aan zijn dood in 1987 trad hij alleen nog als leraar in de openbaarheid.
    Tijdens zijn lessen gebruikte hij met opzet een oude studieviool, hij speelde regelmatig iets voor en wist aan het gammele instrument de prachtigste tonen te ontlokken.
    Leerlingen durfden zich nooit te verschuilen achter de middelmatigheid van hun eigen Viool.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Zelfs de ezels staan te genieten, zo lijkt het. Leuk plaatje!
     
  8. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    De vakantie zit er voor ons inmiddels alweer op. We zijn vertrokken met twee violen en een gitaar en hebben een heerlijke tijd gehad met veel muziek!
    De ezels deden leuk mee. Ze vonden het echt interessant blijkbaar. Als onze dochter stopte met spelen, begonnen ze erbarmelijk te balken.

    Ik had inderdaad 'maar wat meegenomen'. En op vakantie klonk deze viool nog mooier dan thuis...
    Nu net weer thuis wil die viool blijkbaar uitrusten, want hij kan niet meer praten. Vannacht is het staartstuk losgeschoten. En alle bouwers hier in de omgeving hebben blijkbaar vakantie.
     
  9. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Wat een leuk topic! Irene, wat een leuke foto! Wat fijn dat jullie op vakantie toch fijn viool hebben kunnen spelen!
    Ik nam nu alweer 2 jaar geen viool mee op vakantie omdat ik mijn viool niet in de caravan achter durf te laten. Voor deze 2 vakanties namen we onze dochters viool mee. Deze is veel minder waard dan de mijne. Omdat het ontzettend warm is in Zuid-Frankrijk laten we die viool ook maar thuis. Stel dat die kapot gaat of gestolen wordt. Dus... Een goedkopere viool os zeker een goeie optie! Ik lees daarom mee!
    Ik heb ook vaak gekeken naar elektrische violen. Maar een goeie kost ook nog een flinke duit. Zijn er goedkope die ook voldoen als vakantieviool en voor in huiselijke kring goed genoeg is?
     
  10. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Wat een ontzettende leuk/lief plaatje! Dus ezels zijn ook gevoelig voor muziek...?!
    En, Anouschka, moet je bij een elektrische viool ook niet nog allerlei attributen meeslepen (versterker)?
     
  11. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik nam eerst een Silent-viool (Yamaha) mee op vakantie (maar dat is voor samenspelen niet zo tof). Daar had ik alleen (behalve de stok en koffer) oortjes bij nodig. Je kan ook een kleine versterker meenemen. Ik weet dat iemand op dit forum dat doet met haar elektrische cello, dus dat zal bij een viool ook kunnen.

    Maar mij bevalt dit prima. De akoestische viool en eventueel een demper erbij. Toen we vroegen of het niet teveel herrie was, kregen we als reactie hoe we daarbij kwamen, viool is nooit herrie, zeiden ze.
    Wel hielden we uiteraard rekening met kinderbedtijd. Hoewel dat voor de buren misschien nog niet eens nodig was geweest als we toch hadden gespeeld (met de dempers dan), maar dat vonden we wel zo netjes.
     
  12. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Marjet,dat vraag ik me dus ook af.
    Irene, speelde jij altijd met oortjes op je yamaha?
    Of moet je persé een versterker hebben?
    Hoe werkt dat met een elektrische viool?
     
  13. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik speelde altijd met oortjes. Dat is om te oefenen eigenlijk alles wat je nodig hebt. In de viool gaan twee AA-batterijen. Je hebt dus op reis bij je bagage alleen je vioolkoffer mee, meer niet. (En natuurlijk een extra koffer voor al je bladmuziek, want je kan niet kiezen wat je wel en niet mee wil nemen, als je een beetje op mij lijkt. Waar je uiteindelijk bijna niets van gebruikt...)

    Alleen als je hardop elektrisch wil spelen, versterkt, heb je natuurlijk een vioolversterker nodig. Overigens heb ik ontdekt dat een gitaarversterker niet werkt.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  14. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Een elektrische gitaarversterker werkt op zich prima met een elektrische viool. Mijn man staat er regelmatig mee op het podium te spelen. Hij draait echter wel de trebble een beetje weg zodat het niet te schel klinkt maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak en het karakter van de versterker.

    Er zijn ook geen elektrische-viool-versterkers....althans, ik heb er nog nooit van gehoord.
     
  15. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Mijn man geeft inderdaad ook aan dat wij toen hadden geprobeerd een gitaar en een viool tegelijk te versterken op één versterker. Dat lukte toen niet en we hebben uitgezocht waar dat aan lag. Hij meende (zegt hij nu, het is alweer wat langer geleden) dat dat te maken had met het verschil tussen het bereik van de viool en de gitaar.

    Dus waarschijnlijk zal het dus wel lukken als je alleen de viool wil versterken en je hebt een gitaarversterker.
     
  16. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Wel leuk, die retro versterkertjes:[website op verzoek verwijderd]
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een viool versterken met een versterker voor E gitaar is geen goed idee, tenzij je je ambitieniveau wel héél laag stelt.
    Je hebt een versterker voor electrisch versterkte akoestische gitaren nodig. Van die "leuke retro-versterkertjes" zou ik niet al te veel verwachten (niks eigenlijk) want het zijn gewoon ook E gitaar versterkers.
     
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Irene, wat een lief plaatje....en ezels die gaan balken als het concert ophoudt. Wat is het leuk thuiskomen (in dit geval ook weer vrijwel gelijk op het forum) met zo'n foto!

    Ik heb mijn electrische cello meegenomen op vakantie. We zaten in een huisje, dus dat is wel wat makkelijker dan in tent of caravan. Daarbij had ik een roland acoustische mobiele versterker. Dat is een klein apparaat, denk aan een draagbare radio-cassetterecorder met draagbandje. Ik heb overigens ook gewoon gespeeld zonder versterker, maar met versterker en laag volume klinkt het iets beter. Ik heb nog niet de koptelefoon gevonden die ik fijn vind, dus dat komt nog wel een keer. De kleine versterker heeft alleen wel een beetje problemen met de laagste tonen, dat gaat maar nét, dat is eigenlijk niet echt geweldig, maar het is toch fijn te kunnen spelen!

    Wat gek dat viool en gitaar niet op één versterker kunnen. Een beetje versterker heeft toch twee kanalen?
    Ik heb hier een Kustom Siena gitaarversterker. Hier hebben we met ons folkgroepje mijn e-cello en de e-gitaar van een ander op gezet. Dat ging gewoon. De één inpluggen op de gitaar en de ander op de mic/line. We moeten nog wat verder experimenteren met het mooi afgesteld krijgen van de diverse bronnen (bijvoorbeeld volume van de één lager dan de ander) maar we zijn aan het leren...

    Verder bestaan er bas-versterkers. Maar het gaat om de uitrusting van je instrument. Als daar een piëzo-element in zit, heb je een acoustische versterker nodig en de basversterkers die ik tegenkwam (zoals de roland cube bijvoorbeeld) vraagt om een andere uitrusting van je instrument. Ik heb mijn e-cello op de muziekschool wel eens aangesloten op een cube (maar dat was toen geen basversterker), maar ik liep er al gauw tegenaan dat lage tonen gewoon niet doorkwamen. Het toonbereik schoot tekort. En zo schat ik in dat bij een basversterker uit die serie de hogere cellotonen niet doorkomen. Verder....hoe slecht is het om je piëzo-element bloot te stellen aan een versterker die voor andere instrumenten bedoeld zijn?
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een piëzo element is in principe passief, dus heeft een versterker er m.i. geen schadelijke invloed op, maar wellicht is er een elektronica/kus die daar een ander licht op kan werpen.
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    dan mag zij/hij mij ook nog eens uitleggen wat een actieve voorversterker is.
    In mijn cello zit dus een piëzo-element en verder heb ik een platte 4,5 volt (of was het toch die van 9v) erin zitten.
    Waar zou dat anders goed voor zijn dan voor voor-versterking? En is een piëzo-element passief???
    (haha, ik kom zo wel een beetje als een dombo over, omdat ik al een tijd een e-cello heb:mad:)

    Maar goed, ik speel lekker cello erop en daar was-ie voor bestemd:)
     

Deel Deze Pagina