Ik ga op vakantie naar de camping en neem mee.... een viool

Discussie in 'Overig' gestart door Muzirene, 13 jun 2014.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik haak af hoor, met al die technische dingen. Wij hebben een Superchamp x2 van Fender en hierop een verdeelkastje aangesloten, waar je normaal gesproken twee elektrische gitaren kan aansluiten. Misschien dat nu iemand kan uitleggen waarom dit niet werkte met viool en gitaar. De viool overstemde de gitaar enorm en het volume was niet te regelen per instrument. Met twee elektrische gitaren is dit geen probleem.

    Daarbij klonken vooral de hoge tonen van de viool niet mooi, eigenlijk klonk de hele viool niet echt mooi, maar de hoge tonen waren afschuwelijk, zeg maar. Het leek echt alsof de versterker daar niet voor was gemaakt.

    Maar, dit is wel een versterker voor een elektrische gitaar, en het had er schijnbaar mee te maken dat er in de gitaar iets zit wat in een elektrische viool niet zit en opgevangen zou moeten worden door de versterker. Dan zou inderdaad een versterker voor een akoestische gitaar wel kunnen werken voor een viool.

    Nu ja, als iemand snapt wat het probleem is/was, en het uit kan leggen in Jip-en-Janneke-taal, dan mag hij het nog eens proberen. Het zal geheid te maken hebben met actieve of passieve voorversterkers en/of piëzo-elementen, maar ik heb geen idee wat dit zijn, laat staan hoe ze werken.
     
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Het volumeverschil zit hem in de output die het instrument geeft. Als je dat op de versterker niet kunt regelen moet je dat op het instrument doen (als dat kan) . De volume van de viool zachter zetten, van de gitaar harder. Ik merk dat zelf als ik mijn akoestische alt uitversterk met een headway band dan moet het volume van de versterker veel verder open staan dan wanneer ik mijn elektrische altviool op dezelfde versterker aansluit.

    De hoge tonen van de viool zit hem in dat terug draaien van de trebble. Die moet voor de gitaar wel weer open omdat de gitaar anders dof klinkt. Als je beide kanalen niet los kunt regelen op de versterker heb je dus twee versterkers nodig omdat je voor een viool een andere afstelling nodig hebt dan voor een gitaar.
     

Deel Deze Pagina