kam, snaarspanning, afstand

Discussie in 'Altviool' gestart door zapling, 18 okt 2015.

  1. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Gesnapt. Halslengte is 138 mm. Bovenrand corpus naar voorste rand kam is 200 mm.
    De ribhoogte is 36 mm tussen de randen in, 44 mm met de bovenkanten van de bladen erbij.
    De clou van het verhaal is natuurlijk dat ik korte toonafstanden wilde verkrijgen, maar toch een klank die alt-waardig is. Vandaar dat de normaal gehanteerde vernouding van 2:3 niet gehaald zal kunnen worden. En dat is ook niet per sé de bedoeling. Maar ik zou wel een viool willen die zo goed mogelijk aanspreekt en waarop het spelen een feest is (voor wie eenmaal aan de bijzondere maatvoering gewend is).
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    De kranshoogte is dus wel OK.
    Nu zijn er vele vormen en maten beschikbaar in de serie altviool, zodat er ook veel variatie zit in de mensuren alsmede breedte van de taille en de schouders. Voor de bespeler is een afwijkende mensuur na verloop van tijd geen probleem, die went wel aan de toonsafstanden. Maar voor iemand die van de viool overstapt naar de alt met een 'rare' mensuur is het erg vervelend en moet eerst gewenning optreden.

    Bekijk ook eens of de stapel goed staat.

    Er zijn een aantal snaren die in de praktijk gebleken zijn goed te voldoen. Hieronder een tabel met een overzicht als functie van de grootte van het instrument:

    Maten en snaren alt copy.jpg
    De Corelli Crystal snaren zijn er in diverse lengtes aangeduid met '210', '220' en '230' etc. Dat heeft betrekking op de lengte van de trillende snaar. Bij set 220 is die lengte 28 - 30 cm terwijl dat bij set 210 25 - 28 cm is. Informatie te vinden via de website van Savarez.
     
    zapling vindt dit leuk.
  3. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Dank voor de snaartabel. Ik heb inderdaad gegrasduind in het medium scale length laatje van d'Addario. Het was bepaald geen doorslaand succes met de Zyex, maar de Helicores gingen best wel een beetje. Evahs doen het goed, Tonica en Obligato forte gaat ook prima. Nu Warchal Amber besteld.
    corellli 230 had ik op mijn omgebouwde viool maar daar ben ik toen zo op afgeknapt... lag ws aan de viool maar ach, keus genoeg in de andere laatjes. de Corelli crystal Forte A heb ik laatst nog een kans gegeven maar dat is m ook niet hoor... wat een donkere, rasperige klank.
    Wb de stapel, dat is lastig te zeggen vanaf foto natuurlijk. Hij staat in elk geval recht :) en ongeveer een halve cm achter het midden van de kamvoet. Het lijkt me dat er misschien wat te veel spanning op de stapel staat. Ik heb de indruk dat de bladen net ietsje opbollen thv de stapel. Wat zou het effect op de klank zijn? Zou ik het kunnen horen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      645,8 KB
      Weergaven:
      10
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Als de bladen een ietsje 'opbollen' lijkt me de spankracht te groot. Met een te hoge spanning wordt de klank hard, schril, helder en met minder of lagere spanning neemt de mildheid toe: warmere, donkere en opener toon.
    Waar de stapel nu staat is moeilijk te zien van de foto.
     
  5. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Conclusie is dat ik er een ervaren bouwer naar ga laten kijken en luisteren, maar echt een dringend probleem is er nu niet, gelukkig. De hals of toets opnieuw zetten lijkt me nogal een avontuur, maar een nieuwe kam en stapel aanpassen is natuurlijk best te doen.
    Dank je wel voor je geduld en adviezen
     

Deel Deze Pagina