Na jaren viool nu cello

Discussie in 'Cello' gestart door jis77, 2 jan 2016.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En...hoe was het?
     
    jis77 vindt dit leuk.
  2. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Strijken ging goed. Linkerhand goed neerzetten......dat is lastig, heel lastig. Lukte me niet om deze recht te krijgen zonder spanning.

    Vond het wel cool dat de trilling van de kast door je lichaam gaat. En leuk dat je zo laag kan.

    Donderdag eens proberen een cello in huis te krijgen en dan aan de slag ;)
     
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dat ontspannen van je linkerhand komt vanzelf.

    En dat trillen , tja de cello is echt een heel lichamelijk instrument, en ik vind dat er juist zo heerlijk van.
    Lekker je cello omhelzen en dan lekker samen muziek maken.:p
     
    Hubertus Bogaers en jis77 vinden dit leuk.
  4. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Hey, vaak denk ik ook om cello te gaan leren spelen. Maar ik vraag mij af of je vinger "patroon" op viool in de war zou raken als je ook cello gaat leren spelen?
     
  5. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Hej vanezcha, dat is ook mijn angst, maar een cello is toch heel anders dus ik denk dat je ze wel kan onderscheiden, we zullen zien. Je kan iig mijn ervaringen volgen ;) hoewel dat geen garantie is dat het bij jou hetzelfde zal gaan
     
  6. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Ik ga deze thread volgen en terug lezen. (Ja, ik had gereageerd zonder alles te lezen, duh! )
     
  7. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Nu twijfel ik me een beetje. Ik weet nog dat ik al in de war raakte toen ik speelde op een viool die gestemd was op A415hz.
     
  8. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Maar dat is een viool....dit gaat om een cello ;)
    Ik denk dat het moeilijker is om bv viool en altviool te combineren
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik hoor ook van mensen die verschillende blaasinstrumenten spelen, dat dat ook lukt!
    Bijvoorbeeld hobo en fagot.
    Op je cello ga je echt geen viool spelen, het voelt allemaal gewoon anders en dan zet je van binnen een knop om.
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En die zitten hier ook op het forum. Ik geloof dat ze er meer werk aan hadden de altvioolsleutel te leren, maar ik zou mij inderdaad wel kunnen voorstellen dat het ook technisch met spelen problemen kan geven.
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ga je er eerst één huren? Volgens mij is er in jouw regio wel een ruim aanbod aan goede huurcelli.

    En het lijkt mij heel raar voelen voor die linkerhand aan de cello. Toch echt anders dan een viool!

    Van het spelen van baslijnen ga je vast ook genieten: er zijn van die stukken met van die hele mooie lage tonen en dat is echt genieten! Bovendien is die baslijn in het geheel ook nog eens heel belangrijk; je bent dan echt lekker helemaal aanwezig met die bas!:)
     
  12. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ja eerst huren...

    Het is vooral heel raar dat je naar achteren/ boven moet met je vingers, zowat je nek in...dat was veel verder dan ik dacht
    En gevoel dat je 1e vinger zoooo ver op de toets staat...:eek: voor 1 toontje hoger :D
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, de afstanden op de toets zijn heel anders. Maar juist dat maakt het wel makkelijk om goed te voelen dat je cello speelt en niet viool. In je hoofd maak je ahw een nieuwe map aan.:D
     
  14. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    en, hoe was het?
     
  15. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Uh @Huub...zie boven? ;)
     
  16. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    hé, je post was de laatste die ik zag... wellicht stond ik niet op de laatste pagina.

    Leuk dat het zo goed bevalt!

    Het spelen op twee instrumenten is meestal best goed te doen, sommige combinaties werken echt niet (trompet en fluit volgens mij bv...)

    Let vooral op de juiste houding van de linkerhand, met een foute houding kan gemakkelijk tot blessures leiden,waardoor ook vioolspelen moeilijk of onmogelijk kan worden.

    Strijken zal op zich geen probleem zijn, maar echt een mooie diepe toon maken op een cello vraag toch weer heel een andere benadering dan de streek op de viool; je moet het gewicht van je arm gebruiken, niet je spieren om de benodigde druk op de snaar te krijgen. de verhouding tussen meer druk en meer snelheid van se stok, die allebei tot meer volume leiden is volgens mij anders.

    Toch wellicht een reden om een cellodocent op te zoeken - liefst een die ervaring heeft met viool spelende leerlingen?

    Succes verder!
     
    jis77 vindt dit leuk.
  17. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ti s niet moeilijker. Alleen is het even wennen aan de C - sleutel. De afstanden op de alt zijn wat groter. Maar dat is ook afhankelijk van de maat die de altviool heeft. Verder is het bijna allemaal hetzelfde. Alleen moet de C - sleutel erin gehamerd worden. Zodra je moe begint te worden, dan komt de G - sleutel zich welleens bemoeien, en dan raak je van het padje.
     
  18. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Hier ga ik zeker aandacht aan besteden ;)

    ik heb een kuiwagen voor een heel goede docent, nu nog hopen dat de reisafstand oke is en dan kan ik aan de slag! Ga zeker voor de basis lessen nemen.

    ai das wel lastig als dat gebeurt ;)

    Zaterdag kan ik mijn huurcello ophalen, jeeeeej :):):)
     
  19. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Aiai...de vioolbouwer reageert niet meer op.mn mail en telefoon gaat op antwoordapparaat. Laatste contact was 3 dagen geleden en er stond er komt zaterdag een cello beschikbaar...

    Iemand hier ervaring met contrada musica in amersfoort? Staat dat hij wel open is, maar ook bezoek op afspraak... Gokken dat ik cello kan halen? Het is niet heel erg ver maar toch vervelend als ik voor niks ga
     
  20. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Ooo woon je in Amersfoort? Mens gaat meestal naar van der knaap in baarn. Of naar maki in utrecht (de leerling van. ..oh hoe heet die man om alweer. ..)
     

Deel Deze Pagina