Na jaren viool nu cello

Discussie in 'Cello' gestart door jis77, 2 jan 2016.

  1. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ik neem gewoon wat proeflessen om uit te vinden wie het beste bij me past;)
     
  2. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    ik was al aan het afstappen van de gratis proeflessen ... is toch een goede stap denk ik dan zo... (nu is de opzet: proefles gratis als je doorgaat, anders half geld) o_O
     
  3. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Het zijn niet allemaal gratis proeflessen Huub ;) maar ik vind het wel belangrijk om een klik te hebben met mn docent
     
  4. Cellolina

    Cellolina

    Lid geworden:
    20 jan 2015
    Berichten:
    96
    Dat is ook belangrijk! Héél belangrijk. Dus zoek rustig verder tot je dé klik hebt.
    Mijn proefles was gratis en het bleef bij één proefles want ik was gelijk verkocht, maar ik snap het ook als het half geld zou zijn oid zoals Huub doet.

    Over oefenen en sourdines: ik heb geen sourdine en er ook nog nooit mee gespeeld. Geen idee hoe het klinkt. De buren...hebben 'pech'! (nu net 4e positie dus toonladders en valsheid is ook weer terug) Ik speel op keurige tijden en ze zeggen het niet erg te vinden. Leefgeluiden!
     
    jis77 vindt dit leuk.
  5. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    tip: zet gewoon een wasknijper op de kam. Al was het maar om te proberen :)

    Absoluut, de klik is volgens mij ook veel belangrijker dan hoe goed / virtuoos de docent is... het gaat er niet om hoe knap die docent speelt, maar hoe goed jij gaat spelen. En dat heeft te maken hoe uitleg over komt, en ook wel hoe goed je je best doet - niet alleen voor jezelf maar ook voor de docent...
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik heb al vaak tegen mijn docent gezegd dat een hele belangrijke reden is dat de cello voor mij zo,n succes is geworden, komt door haar positieve insteek van de lessen.
    De aanwijzingen en correcties die ze geeft hebben altijd een positieve draai.
    De correcties zijn duidelijk en ik snap heel goed wat ik anders moet doen, maar ik hou er niet het rottige gevoel aan over dat ik het weer voor de zoveelste keer verkeerd heb gedaan.
    En ze beheerst de kunst om van hele simpele dingen toch iets leuks te maken.:rolleyes:
    Dus ik heb reuze geboft en besef dat als ik een ander type docent had getroffen, met een minder positieve insteek het maar helemaal de vraag was geweest of de cello was blijven bespelen.
    Dus Jiss zoek verder tot je je prettig en ontspannen voelt bij je docent:)
     
    Marcelita en jis77 vinden dit leuk.
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Bij mij was vergelijkend docentenonderzoek :)) niet nodig. De docent bij de muziekschool die ik trof op de open dag voor een gratis kennismakingslesje voelde zo goed, dat ik gelijk gebleven ben.
    Bij de muziekschool had mijn docent een vaste aanstelling voor een aantal uren en dan valt daar ook het extra onder als meewerken aan open dagen en de proeflesjes.

    Een docent met een private praktijk doet een proefles helemaal in eigen tijd. In theorie zouden er dan leerlingen kunnen zijn die heel veel verschillende proeflesjes (die dan gratis zijn) bij docenten kunnen nemen om eens te kijken wie bevalt. 't Gaat dan op gegeven moment wel meer op een loterij lijken wie die leerling uiteindelijk krijgt (of die leerling neemt geen leraar, maar heeft door de proeflessen weer wat hints en tips opgedaan om zelf verder te kunnen; in dat geval is er natuurlijk regelrecht sprake van misbruik!:(). Ik schat in dat het in de praktijk toch maar heel zeldzaam voor komt.
    Ik denk daarom dat een eigen bijdrage aan een proefles die bij voortzetting van lessen wordt verrekend, dan ook wel terecht is. Maar goed, @jis77 vergelijkt drie docenten in haar omgeving en had zich gewoon wat jolig uitgelaten op het forum in de trant van "volgende docent".
    @jis77, hopelijk ben je er gauw uit bij wie je wilt en kun je rustig je cellocarriere:D daar voortzetten! En wij volgen hier maar al te graag je ontwikkeling!:cool:
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2016
    jis77 vindt dit leuk.
  8. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Grijns... Ik zou geen cello willen spelen want dat kan mijn juf mij niet leren en ik wil echt geen andere juf. Dus moet het wel viool blijven. Vind ik echt heeeeeel erg..... :p

    Nee hoor, geef mij maar die mooie iele hoge noten. Maar Jis, ik vind het superknap hoe je al aan het strijken bent op je grotere vriend.

    Ben wel nieuwsgierig, mijn moeder is namelijk ook op latere leeftijd overgestapt op een ander instrument (nu 2 jaar terug) en zegt dat dit nu veel beter bij haar past, ook al speelt ze nog lang niet zo goed als ze eerst deed. Heb jij nu al ook (al) zo'n gevoel?
     
  9. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Haha dit klinkt zooo lief :)

    Dank je wel:cool:

    Uh nee...maar ik begon op mn 7e met viool. Denk dat ik het pas kan zeggen als ik wat verder ben. Wel denk ik dat de cello emotioneel gezien op dit moment goed bij me past. Ik moet wat zakken in energie en dat past meer bij cello dan bij viool:D
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  10. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Het mooie van de cello vind ik dat je deze kunt laten huilen als je verdrietig bent en kunt laten zingen als je je prettig en gelukkig voelt.:)
     
    Cellolina, gevoeligesnaar en jis77 vinden dit leuk.
  11. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ah, zou een reden kunnen zijn waarom ik ook beter cello zou kunnen gaan spelen.... (Toch, Marcelita?) Maar helaas, mijn hart is al vergeven...

    Hee, dat kan mijn viool ook hoor! Het is echt een jammerkastje soms, maar als ie Mozart mag doen, dan is ie uiterst vrolijk.
     
  12. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Dit is dus de reden waarom ik per se naar een plaats ga die verder is om bij mijn docent les te krijgen. De trein heeft vertragingen en rijdt niet altijd, maar toch...
     
    jis77 vindt dit leuk.
  13. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Zo...3e les zit erop. Een berg oefeningen mee naar huis en guess what? Rest van de dag vrij :D
    Werk zowel aan linkerhand als rechterarm. Het worden een hoop toonladders vandaag ;)
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  14. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    En weet ie al welke docent het gaat worden?
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ook een hart kan tot inkeer komen.;)
     
  16. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ja ben er wel uit denk ik.
     
  17. Cellolina

    Cellolina

    Lid geworden:
    20 jan 2015
    Berichten:
    96
    3x scheepsrecht of toch nummer 1 of 2?
     
  18. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ben aan het oefenen om mn schouder meer te gebruiken. Dat scheelt qua belasting op mn pols, maar eh...nu krijgt mn schouder het zwaar...haha t is ook altijd wat :p
    Hopelijk wordt het steeds wat meer een automatisme.. Geduld...:cool:
     
  19. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Probeer je schouder niet te spannen maar gewoon te laten hangen , geen kacht gebruiken alleen maar het gewicht van je arm.
    En elleboog van je rechter arm meer naar beneden dan omhoog houden, dan komt het gewicht van je arm via je elleboog zo op de strijkstok en snaren terecht en is er geen belasting voor je schouder.
    Je voelt je schouder eigenlijk alleen maar als je deze optilt of aanspant, en dat is beide niet de bedoeling.
    Succes en neem je rust ;)
     
  20. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Uhm ik moest juist mn elleboog omhoog doen halverwege de afstreek en in het begin van de opstreek...:confused:
     

Deel Deze Pagina