Ik wil de begeleiding. Ik kan dit stuk supergoed gebruiken bij mijn leerorkestleerlingen trouwens Dan laat ik ze pannenkoeken pannenkoeken horen (dat zijn de achtste noten, de begeleidende intro) en zeggen, meeklappen in vieren (pan = 1 en koek = 2 en pan = 3 en koek = 4). En dan moeten ze eerst peer appel klappen (peer = 1 2 en ap = 3 en pel = 4) en daarna pas spelen. Misschien lukt het jou zo ook. Wel lastig uitleggen zo eigenlijk. peer duurt dus even lang als pannenkoeken. De halve noot duurt even lang als vier achtste noten.
Dat stukje duurt 1 maat, dus 4 tellen, maar er zitten 8 noten in die eerste maat, dus per tel 2 noten (achtste noten).
Gewoon, 4 tellen ..... edit : ooh was al gezegd. Maarre kom jij met alleen meetellen dan ook niet uit ?
Pizzicato in Kangaroo. Ik ga googlen ! DAt krijg ik pas later in deel 1 geloof ik officieel.. Ik zit nu te prutsen met nieuwe liedjes met eerste en 2de vinger. Ging nog heel leuk toen ik ze per snaar moest spelen. Maar nu dus liedjes met 2de vinger op verschillende snaren. En opeens dansen niet de bromvliegen maar wel alle noten en alle snaren door elkaar. En dat is ook een zooitje hoor
Kweenie hoor, dit is leerorkestkidsniveau. Ik sloeg even door, ik herkende peer appel en wil nu dit liedje ook voor mijn leerorkestkids. Voor volwassenen werkt het misschien juist verwarrend......
Dankjewel! Ik ga het straks gelijk toepassen. Met andere liedjes heb ik er nog nooit last van gehad, dus kan het niet uitstaan.
Niet echt een voorkeur, ze vervullen wat verschillende behoeftes. Ik kan nogal eens de drama queen uit willen hangen, en dat voelt dan toch lekkerder met lagere klanken. Beetje langzamer, meer tranentrekkers, dat soort zaken Terwijl ik viool meer associeer met vrolijkheid en wat snellere stukken. Al kun je heus ook blije muziek op een cello spelen en treurige op een viool. Wat betreft dat dappere: had Winnie de Pooh ofzo daar niet met zo’n uitspraak over? Iets van “Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het kan.” Geniale filosofie.
Haha, goede instelling wel ! Ik neig ook nog steeds naar iets donkerder qua klanken, altviool misschien .... Want die E-snaar, oeff.
Nog steeds niet. Kan het niet úítstaan. Oh, dat had ik al gezegd. Ik kom altijd bij alle liedjes uit en deze pruttelt nog zeker 15 seconden door. En ik sta er elke keer weer verwonderd bij.
Mee eens. Ook niet mijn favo snaar. Iets te schril. Maar dat zal ook met mijn beginnershouding te maken hebben. Heb ook nog getwijfeld tussen altviool en viool. Ben net zoals jij dol op de wat warmere klanken. Maar kwam toch op viool uit. En de altviool leek mij ook redelijk groot. Wat @Ellende heeft als dramaqueen, heb ik dan als hysterica. En daar leent de viool zich weer beter voor.
Ik had in mijn vioolboek, "ik speel viool "deel 1 ook zulk soort liedjes op de open snaren. Maar alle begin is moeilijk.
Voor iedereen die nieuwsgierig is naar begeleiding van de cd van de Bromvliegen, heb ik hem hier uit het celloboek van de 21ste eeuw.
Als bijlage de bladmuziek uit het celloboek. Op cello is hij wel een heel klein beetje anders, nl. - in maat 4 en 12 staat bij cello add en bij viool aaa - in maat 9 staat bij cello maar één g van 2 tellen en bij viool staan er 2 - in maat 15 staat bij cello gdd en bij viool ggg - in maat 16 staat bij cello aadd en bij viool dddd Maar dat maakt niet echt uit, het ritme is gelijk en de noten passen uiteraard bij beide partijen in het akkoord, dus zoek een cellist, dan heb je een duet! Overigens leuk detail: de cellist die meegewerkt heeft aan dit boek is mijn celloleraar, de violist van de viool-editie de dirigent van het orkest waar mijn kinderen spelen
Wat je misschien verkeerd doet als je veel eerder klaar bent dan de begeleiding, is dat je het liedje op dubbele snelheid speelt. Het intro bestaat uit achtste noten, daarvan gaan er vier in de eerste noot die moet spelen (nl. in een halve noot passen vier achtste noten). Omdat je gewend bent dat er twee "tikken" in een noot van een twee tellen gaan en je in het intro "tikken" van een halve tel lijkt te horen, kan het mis gaan. Ik heb het je natuurlijk niet horen spelen, dus misschien is dit het niet, maar ik heb dit in elk geval vaker zien gebeuren bij beginnende leerlingen.