Newbie op het forum - opgegeven voor vioolles

Discussie in 'Viool' gestart door Hennetje, 6 sep 2018.

  1. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Ben je al met de 4de vinger in de basispositie bezig Hennetje ? Ik nog niet hoor.
     
  2. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Goh, ik blijf je moeilijk vinden om liedjes te spelen die ik niet ken. De muziek blijven dan noten voor me en zo speel ik ze ook. Als ik dan daarna b.v. "in holland staat een huis " mag spelen dan hoor ik de muziek wel en weet ik ook de melodie natuurlijk. Dat speelt gelijk stukken anders. Heeft iedereen dat ? Of lezen jullie de noten en horen jullie gelijk de goede melodie ?

    Ik heb nu 2 liedjes die ik niet ken en met de muziek cd erbij gaat gewoon niet lekker. Ik kan de noten spelen, maar muziek is het niet.
    Nu ging mijn les niet door van de week, dus ik heb helaas ook geen voorbeeld gekregen hoe het hoort. Dus ik blijf puzzelen, maar .....grrrr.
     
  3. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Heeft iemand goede raad misschien ?
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    De meeste muziek staat op YouTube. Opzoeken en beluisteren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 jan 2019
  5. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Zal straks nog eens zoeken, een ander liedje uit het boek was nergens te vinden op internet.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    De melodie zingen/neurieën voordat je het gaat spelen kan ook helpen.

    Soms wil iets écht niet 'landen'. Dat zingen wil niet zo en dan heb ik nog een noodmaatregel: ik tik het in in een gratis muzieknotatieprogramma (ik was al langer vertrouwd met finale notepad). Ik tikte dan dus de noten in met de juiste duur van de tonen natuurlijk en dan kun je het afspelen zodat je het ook hoort. Je kunt het tempo van afspelen reguleren en dan proberen mee te spelen. Schrik dan niet dat het in het begin niet wil lukken.
    Vaak was het een paar keer horen van het stukje al heel behulpzaam om zonder meet te proberen te spelen al maat voor maat vooruit te komen.
     
  7. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Maar ik ben nog niet zo goed dat als ik noten zie ik ook weet hoe de melodie gaat hoor. Oeps.
    Op YouTube kan ik de muziek trouwens niet vinden, dus dat was ook de oplossing niet. Ik wacht nu maar gewoon op de volgende les en ben nu verder met in holland staat een huis en een stukje van Bach ( wat ik ook herken )
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Nee jôh, dat begrijp ik. Maar daarom bedacht ik ook het hulpmiddeltje van simpel gratis muzieknotatieprogramma.
    Kan gratis met https://musescore.org/nl of met https://finale-notepad.en.softonic.com/download

    Het is even uitproberen/leren ermee te werken, maar het voordeel is dat je dan wat stukjes kunt intypen en terughoren om de toonhoogte te horen. De eerste stukjes voor viool en cello zijn meestal niet een hele bladzijde noten, maar vaak iets van niet meer dan 10 maten en die type je er nog wel in. Het heeft mij wel geholpen goed in mijn hoofd te krijgen hoe het moest klinken.
    Mooi dat het overigens al wil lukken met die stukjes! Op de volgende vioolles kan je docent je ook weer verder helpen.
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2019
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dat muzieknoten intypen van mijn huiswerk voor celloles heeft mij geholpen om de klank in mijn hoofd te krijgen die ik moet gaan maken, zodat ik bij het oefenen beter ben gaan horen of ik goed zat/zit. Uiteindelijk moet je dat zelf goed gaan horen en liever niet door het telkens te checken met een stemapparaatje.
     
  10. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Ik moet even moed verzamelen om uit te gaan vinden hoe ik muziek moet intypen. Les gaat helaas niet door, dus aan de docente kan ik het niet vragen. Nu maar weer zelf een paar extra liedjes erbij proberen te leren.
    Klopt het dat de vierde vinger in de basispositie best ver van de derde vinger zit ? Ongeveer net zo'n afstand als tussen de eerste en hoge tweede ?
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, dat is juist! Het gaat dan om een hele toonsafstand, ook wel grote secunde genoemd.
     
  12. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Dank je wel voor je reactie. Dan ga ik maar gewoon verder met oefenen met liedjes met de vierde vinger.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Je kunt altijd controleren of je goed zit met de hoger gelegen 'losse' snaar. (Er van uitgaande dat je in de eerste Positie zit). De toon van de vierde vinger is dan precies dezelfde als die van de 'losse' snaar.
    Het werkt natuurlijk alleen maar als de viool correct is gestemd!
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Misschien wil @IdB wel wat voor je inspelen...
    Wat muzieknotatieprogramma betreft: met finale vond ik vrij gauw uit hoe het werkte. Ik moet mijzelf alleen nog dwingen de werkwijze van musescore te leren. Het zou handig zijn als ik dat ook zou kunnen.
    Je moet er inderdaad wel even wat tijd insteken om het te leren, maar misschien is er zelfs op youtube wel een filmpje met instructie.
     
  15. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ach tuurlijk. Niet aan gedacht, maar dat wil ik best hoor, als je er niet uit komt en ik zo misschien kan helpen....
    Stuur dan maar even een priveberichtje.
     
  16. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Misschien doe ik dat wel. Alhoewel ik ook vind dat ik het zelf moet kunnen eigenlijk.. En anders kan ik het ook gewoon de volgende les vragen. Ondertussen ga ik nu gewoon verder met nieuwe liedjes. En dan maar hopen dat ik de vierde vinger ongeveer goed plaats.
     
  17. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Eerder ging het volgens mij in dit topic over houding en relaxed spelen etc. Nu is Nicola Benedetti op YouTube een serie gestart over basics van de viool. Wellicht interessant voor jullie ook (wel in het Engels)
     
  18. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Wij zijn GEEN provincie van de VS.
     
  19. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Sorry dat ik niet meer zo vaak hier reageer. Maar Hennetje is helemaal kwijt nu geloof ik, dus niemand meer om beginnersvragen mee te delen. Plus outlook en het forum lijken niet samen te gaan bij mij.
     
  20. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ja zeg, we zijn Hennetje kwijt! Hopelijk komt ze snel weer......

    @Hennetje!
     

Deel Deze Pagina