Ik val net even in. snel wat berichten doorgelezen en, ik doe het toch maar, mijn mening na veel stokken te hebben gezien en zelf veel met hars geexperimenteerd te hebben:
1- Speel op je haar en niet op je hars! belangrijker dan elke keer je haren in te harsen is het om elke keer na het spelen je stok en instrument schoon te maken.
2- Er zijn inderdaad teveel soorten hars op de markt en de commercie speelt een grote rol. Goed hars komt neer op het volgende:
Puur colophane stoft geweldig en elke keer als je aanzet of van van richting veranderd met je boog begint de toon met de letter K. Daarom doen we additieven bij het colophane, meestal een zachtere harssoort, het stof ´plakt´dan meer aan elkaar en je aanzet wordt lichter. bij sommige merken gaat het hars zelfs een beetje glijden en wordt je aanzet heel erg zacht.
3- ik heb een paar klanten die vaak buiten viool spelen in toneelgezelschappen, voor hun moet een boog echt ´werken´, hierdoor verslijten ze heel wat haar en is zwart har op eenvioolstok soms een oplossing.
meer uitleg over hoe je boog werkt vinden jullie op mijn FB pagina: plogviolinbows. beetje doorscrollen en dan vind je de reeks ´how does your bow work´
groetjes