plezier met samenspelen

Discussie in 'Overig' gestart door Marcelita, 29 mrt 2014.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En vandaag dus weer lekker met kwartet viool-cello-dwarsfluit-hobo.
    Er zijn zoveel leuke stukken om te spelen. Vandaag de eerste sonate van Corelli opus 1 nog maar eens goed onder handen.
    En als 'snoepje' vandaag "Il est Bel et Bon" van Pierre Passereau. Dit is een koorwerk* en bij mij kwam het in mijn mailbox dankzij de Vereniging voor Huismuziek. Die verwennen de mensen met een maandelijkse bladmuziek-bijdrage:).


    Weet je hoe heerlijk dit is om instrumentaal uit te voeren?!:) Lekker op een hoog tempo, zoals deze heren dat ook doen. (vast ook een goede remedie tegen grijze donkere dagen; we hoeven er niet altijd pure chocola of een borrel voor in te nemen)

    NB: voor wie misschien 'aangestoken' is, hier de link naar de bladmuziek http://www.free-scores.com/download-sheet-music.php?pdf=2912

    *koorwerk verwijderd (10-10-2014 door FO): in strijd met de Regels.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 okt 2014
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Prachtig stuk Marcelita maar helaas heeft het niets met strijkers te maken tenzij we het filmpje kunnen inruilen voor een versie met een strijkkwartet of iets dergelijks, dan kunnen we hem laten staan. Dus...wie oh wie zoekt naar een uitvoering voor strijkers (al dan niet met bladmuziek) en laten we dit staan....
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    O.K., deze reactie begrijp ik wel. Maar dan zou ik de youtube-opname verwijderen. Ik heb nog geen strijkersversie op youtube gevonden (is er vrees ik ook niet). En de bladmuziek zal altijd voorzien blijven van de tekst. Neemt niet weg dat dit met strijkers een heerlijk stuk is om te spelen, ook met deels strijkers, deels blazers! Dus laat dan die tip staan. Misschien dat ik deze post op niet al te lange termijn kan voorzien van een geluidsopname voor strijkers.
     
  4. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ga anders de uitdaging aan om zelf en (ad hoc) strijkkwartet te starten en deze opname op YouTube te zetten.....
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Gezocht: twee violisten en een (alt)violist. Cellist reeds voorradig:D
    Wie meldt zich voor dit heerlijke stuk?
    Doel: muziekplezier aan dit stuk én eeuwige roem op youtube:cool:.
     
  6. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    hè verdorie waarom staat de 3e stem niet in de altsleutel anders wilde ik de altviool partij wel voor mijn rekening nemen...of we moeten hem omzetten...
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Sommige bestanden zijn in programma's als musescore in te voeren. Ik heb dat programma wel gedownloaded (het is gratis), maar moet het nog steeds leren hanteren.
    Maar eenmaal in musescore ingevoerd, schijn je dat dus met eenvoudige 'handgrepen' zo omgezet te hebben in de altvioolsleutel. Tenminste, dit is mij door een enthousiasteling verteld....

    Leuk, wie meldt zich nog meer?
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb ook even gespeurd naar de bladmuziek en kwam een versie tegen die in E-groot stond (vier kruisen dus) in plaats van de versie in G (1 kruis) van free-score. Het zou kunnen gaan om een beter c.q. 'zingbaardere' versie met één kruis?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    In Wageningen spelen we de versie met één kruis. Dan hebben we nog werk genoeg aan de dynamiek en het tempo!
    Ik heb geen versie gevonden met altvioolsleutel; dat moet echt even worden gestransponeerd.
    Fris, voel jij niet voor een vioolpartij? Zo heel moeilijk is het niet.

    En we kunnen ook nog kiezen voor alleen een geluidsopname mp3 formaat en dan vertoon je alleen een plaatje van wat mannen (misschien wel uit Passereau's tijd) en zijn we als muzikanten buiten beeld.
    Misschien verlaagt dit idee wel de drempel om hieraan mee te doen.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    't Is zelfs zo simpel dat het niet meer interessant is. :(
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Nu ja, graag of niet. Hoe simpel de uitvoering voor de één of ander is, dat moet die zelf bepalen.
    Soms zitten de nacheltjes niet in de simpele nootjes maar in de uitvoering. Maar je moet vooral affiniteit voor een bepaald stuk voelen en dat is het in jouw geval waarschijnlijk dus niet. Even goeie vrienden, zeggen we dan.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Als het nou een strijkkwartet van Haydn was, zou je meer kans hebben.
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik heb hier een hele bundel strijkkwartetten van Haydn. Maar die vioolpartijen zien daar ook niet zo heel gecompliceerd uit.
    Ik begrijp dan ook dat de opmerking "'t is te simpel dat het niet meer interessant is" meer in het licht van de structuur van het stuk Il est Bel et Bon dan de technische kant ervan. Want (simpele ziel als ik misschien ben als het over vioolpartijen gaat) ik zie ook bij Haydn geen technische complicaties en denk dat veel vioolpartijen niet echt moeilijker zijn dan die van Passereau's stuk.

    Dus als ik ga bedelen om strijkers voor Haydn's kwartetten, maak ik echt kans jou mee te krijgen?
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Even een hééél domme vraag misschien (gesteld door een niet-alt-speler)
    kun je wat met de partij die door trombone 1 speler is genoteerd?
    http://www.free-scores.com/download-sheet-music.php?pdf=1012

    (ff kijken bij "view" dan hoef je niet gelijk te downloaden. Vervolgens zie je daar per instrument de notatie, nootjes en nu maar hopen dat je er wat mee kunt)
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Irene, iets voor jou?

    Kom op strijkers....!:)
     
  16. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Nee dat is de Tenor sleutel en staat 1 lijn hoger dan de altsleutel. Ik zal morgen eens goed naar de 3e viool partij kijken. Misschien kan ik hem vanuit de G sleutel spelen of anders inscannen, door Sybelius heen halen en transponeren naar alt.
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, ik raakte in de war van altsleutel en tenorsleutel. Toen ik de noten zag, constateerde ik dat de notatie een noot hoger was dan het moet klinken en dat heb ik bij de altvioolpartijen gezien. Maar het stond allemaal wel laag genoteerd.
    Fijn dat je kijkt of je hem in de G-sleutel kan spelen of wil transponeren!

    Violisten erbij is dus nog steeds welkom! En als anders nog een cellist zin zou hebben, is daar ook een mouw aan te passen. Kortom: wie dit leuk vindt, join the club!:) Het is uiteindelijk onze hobby en daar willen we leuke dingen mee doen.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dat lijkt me af te hangen van wélke partij je beschouwt: de eerste vioolpartij is moeilijker dan de tweede vioolpartij. Dat komt omdat de eerste vioolpartij zich in de hogere posities afspeelt. Ik heb even een paar strijkkwartetten van Haydn bekeken en vind die toch duidelijk interessanter dan en niet te vergelijken met Passerau.
     
  19. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Geweldig programma, dat Musescore.
    Inderdaad is dat supersimpel. Je klopt de (trombone?)partij gewoon exact over zoals hij nu genoteerd staat, met tenorsleutel dus, en dan sleep je nadien de altsleutel erin. De noten verspringen dan vanzelf naar de juiste lijnen.
    Tenminste, als er niet getransponeerd hoeft te worden. (en daar ga ik even vanuit; een trombone is geen transponerend instrument; een altviool toch ook niet?) Als dat wèl moet, kan je onder het menu 'noten' de functie Transponeer kiezen.
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat stukje van Passereau is inderdaad niet te vergelijken met Haydn en minder variatie in delen. In Haydn meer diepgang ook en Il est Bel et Bon lijkt mij meer iets dat destijds al als "lichte muziek" (licht klassiek ofzo) zou worden aangeduid. Maar nog steeds denk ik wel dat ook dit stuk nog best wel wat eist als je het echt met de goede dynamiek uitvoert.
    De eerste vioolpartijen van de kwartetten van Haydn zullen we vast klaar leggen voor jou tzt?;)
     

Deel Deze Pagina