Repareren en beschilderen van een contrabas

Discussie in 'Contrabas' gestart door Robert Chretien van Helten, 3 nov 2023.

?

Tips voor het renoveren van een oude contrabas

  1. Uitnodiging voor advies

    1 stem(men)
    33,3%
  2. Tips voor plan van aanpak

    3 stem(men)
    100,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Om wolfstonen te verminderen of voorkomen bij een contrabas, kun ik volgens mij een paar dingen proberen:

    1. **Snaarwisseling:** ik overweeg het gebruik van snaren die minder gevoelig zijn voor wolfstonen.

    2. **Wolfdoders:** Er zijn accessoires zoals wolfdoders of elimineerders die specifiek zijn ontworpen om wolfstonen te verminderen. Deze worden meestal geplaatst op de snaar of het instrument zelf.

    3. **Aanpassing van de brug:** ik kan de plaatsing van de brug aanpassen dat het risico op wolfstonen vermindert


    Ik ben benieuwd of een luthier specifiek advies heeft gaande weg van dit project voor aanpassingen aan de contrabas die nog ligt uit te rusten van de eerst ingreep op de IC in de Hobbyruimte upload_2023-11-14_13-4-3.png
     
  2. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Met een stapel die pal onder de kam staat is er niet zoveel meer over te zeggen; de plaats van de stapel is iets vanaf de kamvoet, omdat er dan een soort hefboomwerking op het bovenblad tussen de kamvoet en stapel optreedt. Nu de stapel veilig pal onder de kamvoet staat en vastgezet is met een deuvel... is de hele akoestiek van het instrument anders geworden. Wat kan betekenen dat er bijna geen geluid meer uitkomt. Of enkel dat er geen wolftonen meer zijn :)
    Maar niet getreurd, als er geen geluid meer uitkomt, kun je nog altijd proberen een element op de kam te zetten en het geluid uit een luidspreker te laten komen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    En daar moet 'ie nou juist NIET staan! Maar er valt nu niets meer aan te verplaatsen, dus laat maar. :(

    Heeft ChatGPT geadviseerd de stapel met deuvels en lijm te fixeren? In dat geval is dat een grote misser.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Ik zou alle wolfdoders voor CB bestellen als ik u was. Ik kan ze ook allemaal leveren: dat wordt een leuke omzet!.
    Hetzelfde geldt voor snaren: welke zijn volgens u wolfdodend?
    Een CB heeft geen brug, wel een kam! Nu maar hopen dat die nog niet met deuvels of ander onheil zijn verankerd.
    Veel succes verder!
     
  5. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Zodra blijkt dat de positie niet klopt met de sound dan plaats ik een nieuwe stapel of sluit ik een versterker erop aan. Ik begrijp dat de stapel eigenlijk precies achter de rechterkamvoet achter de G poot. HET IS VOOR MIJ ALLEMAAL NIEUW en ik vind het echt tof om in dit forum met jullie te kunnen delen. Vandaag ook een standaard gemaakt. IMG_6893.jpeg
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Wolfdoders zou ik pas plaatsen als er ook daadwerkelijk sprake is van een wolftoon. Dus eerst maar eens besnaren en daarna onderzoeken hoe het er mee staat.
     
    Robert Chretien van Helten vindt dit leuk.
  7. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    [​IMG]
    Cello, midden 16e eeuw. Oudste nog bestaande cello ter wereld naar het schijnt...
     
    Robert Chretien van Helten vindt dit leuk.
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Maar deze heeft géén schroeven door de (verkeerd geplaatste) stapel, geplamuurde barsten en een krul behandeld met Hammerite (vermoed ik want op het plaatje is de krul niet zichtbaar).
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.
  9. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Beste Bert , u bent wel erg gepikeerd blijkbaar. Dat is niet mijn bedoeling. Het is zuiver mijn bedoeling om een kleurrijk nieuw leven te geven aan een verlaten contrabas en mocht ik dankzij hulp uit het forum weer muziek uit halen dan is dat toch een surplus. Ik hoop dat u in de toekomst wat positiever er tegen aan gaat kijken. Met enthousiaste groet Bob
     
    DaisyvdPol vindt dit leuk.
  10. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Dat klopt helemaal, maar een belangrijke reden waarom we dit instrument nog steeds kunnen bewonderen, is dat iemand er op vakkundige wijze een prachtige schildering op gemaakt heeft. Blijkbaar een pronkstuk waar mijn zuinig op was. Ik vermoed dat het de klankkwaliteit niet aangetast zal hebben. Wat mij betreft heeft Robert een mooi streven, maar in zijn enthousiasme maakt hij onomkeerbare stappen, voordat gevraagd de adviezen meegenomen kunnen worden in de beslissing. Omdat het om een oude vergeten triplex bas gaat, valt de schade nogal mee.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Ja, dat is zeker jammer, want het vast zetten van de stapel recht onder de kamvoet had voorkomen kunnen worden.
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Dit forum wordt door meer personen gelezen dan u en ik. Allerlei rare ingrepen in instrumenten vanuit bouwersperspectief kunnen door uw enthousiaste berichten mogelijk per abuis ook wel serieus worden genomen door een argeloze lezer en daarom is flink tegengas hier op zijn plaats.
    Van mij mag u uw oude bas ook doormidden zagen, de helften respectievelijk fluorescerend oranje en gifgroen spuiten en er dan een paar aparte plantenbakken van maken, maar beschrijf dat dan niet op een strijkinstrumentenforum met accenten op het gebied van vioolbouw. Waar dan wel? Daarvoor bent u vast vindingrijk genoeg.;)
     
  13. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Ik begrijp dat ik bij het verkeerde forum terecht ben gekomen en verlaat dit elitair gezelschap. Veel plezier met uw strijkwereld.
     
    DaisyvdPol vindt dit leuk.
  14. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Jammer, het is juist wel erg leuk om iets van buiten onze bubbel te horen, en ik ben nog steeds erg benieuwd naar het eindresultaat. Zowel wat uiterlijk als klank betreft...
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Het is een beetje een vreemd onderwerp, want aan de ene kant wil Robert zijn contrabas in speelklare conditie brengen en aan de andere kant wil hij er een beschildering op aanbrengen. Omdat veel 'bouwwerk' al werd gedaan en daarna pas advies gevraagd werd, gaat dat natuurlijk wrijven wanneer er heel 'rare' oplossingen werden toegepast die totaal niet stroken met de reguliere bouw (bijvoorbeeld een kam fixeren met deuvels). Daar komt dan kritiek op en ja, dat is niet altijd gemakkelijk aanvaardbaar.
    De keuze om dit forum vaarwel te zeggen is misschien wel te voorbarig gemaakt, want het instrument zou toch tot klinken gebracht gaan worden. Althans dat heb ik begrepen. Daar ben ik dan ook benieuwd naar. Dus wie weet?
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Hoezo elitair?
     
  17. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Beeldende kunstenaars hebben wel vaker het idee dat zij, in tegenstelling tot klassieke musici, tot de werkende klasse behoren... En dat strijkers zeker deel zijn van de elite....
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Ja, en vanwege deze hokjes is er nog een hoop veranderingspotentieel in onze samenleving!
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Niet snaren zijn verantwoordelijk voor een (of meerdere) Wolfto(o)n(en), maar het instrument: zoals bouw, positie en aangebrachte klemspanning van de stapel.
     
  20. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Klopt, maar snaren met een hoge spanning maken het probleem vaak wel veel erger...
     

Deel Deze Pagina