Repareren en beschilderen van een contrabas

Discussie in 'Contrabas' gestart door Robert Chretien van Helten, 3 nov 2023.

?

Tips voor het renoveren van een oude contrabas

  1. Uitnodiging voor advies

    1 stem(men)
    33,3%
  2. Tips voor plan van aanpak

    3 stem(men)
    100,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Maar dan zit de Wolftoon er al in. :)
    Verkeerde snaren versterken dat euvel dan.
     
  2. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Ik las dit draadje door en viel bijna van m'n stoel van het lachen. Een bas plamuren, een gat boren in een bas om een stapel te plaatsen, de stapel in het midden plaatsen. Ik kwam niet meer bij :D En dan ChatGTP vragen of je het goed gedaan hebt. Te grappig gewoon. Scheelt wel dat het een triplex bas is. Stel je voor dat dit bij een goed gebouwde bas gedaan zou worden...

    Ik dacht écht dat iemand dit expres deed om ons te stangen. Dat het bijv. een bestaand forumlid was die een nieuwe nickname had aangemaakt om ons hier in de maling te nemen. Zou echt een goede grap geweest zijn. Maar ik begrijp uit laatste reactie van onze knutselaar dat het serieus was. Hahaha ik kan er echt met m'n pet niet bij. Zou hetzelfde zijn als je op een autoforum meldt dat je vogelpoep op je raam van je Porsche had maar een goede oplossing hebt gevonden: een ster in je raam slaan zodat je het niet meer ziet. En dan boos afscheid nemen omdat men elitair reageert. :))

    Meest hilarische draadje ooit hier op dit forum. Oosterhof: bewaar de foto's. Dit draadje mag niet verloren gaan.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Wat een vreemd antwoord via die ChatGPT! :(
    Wanneer ik ChatGPT raadpleeg (zojuist gedaan) en de vraag stel waar moet de stapel van een contrabas komen, krijg ik het 'advies' om een vioolbouwer te consulteren. Geen enkel woord over deuvels in het hart van de kam!
    ChatGPT heeft natuurlijk de reacties gevolgd op dit forum en daar lering uit getrokken. :)
     
  4. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Zoals u weet moet ik ook een stapel in de contrabas plaatsen en had het idee om aan de zijkant een luikje te maken zodat ik met de hand de stapel kan plaatsen. Is dat niet eenvoudiger? IMG_6940.jpeg
     
    DaisyvdPol vindt dit leuk.
  5. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Ja, goed idee. Of scharnieren erop zodat je de achterkant kan openmaken als een deur. Kan je het ding op vakantie ook als koffer gebruiken. En je kan naar hartenlust de stapel er in en uit halen. Je kan er wijn in opstapelen. De mogelijkheden zijn onbeperkt.

    Vergeet geen raampje in de achterkant te maken. Kun je heerlijk naar de stapel kijken.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2023
    BertBoonVioolbouw vindt dit leuk.
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Het doet mij denken aan een altviool die ik eens binnen kreeg voor onderhoud. naast het eindknopje zat nóg een knopje. Toen ik de eigenaar er naar vroeg, vertelde hij dat een "vioolbouwer" (de naam hier noemen zou wel heel sneu zijn) daar een extra gat gemaakt had om de stand van de stapel te beoordelen met de snaren op de viool.
    Niet zo erg als het voorgenomen luikje van hierboven, maar toch!
     
  7. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Grapje?!
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Geen grapje: heb het met eigen ogen gezien!
    Maar erger nog, de heer Chretien van Helten (zou dat zijn echte naam zijn?) met zijn quasi artistieke alpino, merk Ilja Gort, bedoelt het vast allemaal ook nog eens serieus.
     
  9. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Geen grap? Je zal maar terug komen bij de vioolbouwer en je viool is van een extra gat voorzien?
    Maar goed, het zal een amateurbouwer zijn geweest. De man of vrouw moet met schande overladen worden dus zijn/haar naam noemen lijkt me volledig terecht!

    En die RCvH neemt ons gewoon in de maling hoor.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2023
  10. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Leuk dat je terug bent Robert, wij (of in ieder geval ik) koesteren namelijk de hoop dat we het eindresultaat van je kunstproject nog mogen aanschouwen. Ik vind het idee van een deurtje best goed als idee, beter dan het achterblad openen (lijkt me om akoestische redenen beter) het is waarschijnlijk wel zinnig om ervoor te zorgen dat de krachten die op de zijkanten staan goed verdeeld blijven, dus verdikte randen maken rond het luikje, en ervoor zorgen dat er geen akoestisch lek zit tussen het luikje en de randen, dus dicht maken met rubberstrips of zo. Het geluid moet als het ware wel opgesloten blijven in de klankkast.
    Succes! Huub
     
  11. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Een rond scheepsraampje lijkt me ideaal.
     
  12. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    Ik de (amateur) denk erover een luikje te maken in de zijkant en zo de stapel makkelijk te plaatsen. Luikje dicht en klaar.
     
    DaisyvdPol vindt dit leuk.
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Ja, simpel is het wel, maar waarom niet een aantal pogingen wagen zoals het moet? De stapel is een wispelturig ding waar menigeen stapelgek van wordt of werd. Dat betekent dat het voor onervarenen best een hele klus kan zijn. Overstappen op de 'luikjesmethode' kan altijd nog. Weet wel dat het onherroepelijk is: eenmaal een luik er in, dan blijft 'ie er in!
    Maar zie ik het goed, dat de snaren er al op zitten? En dat zonder stapel?

    Contrabas Robert Chretien.jpg

    De stapel dient dan wel geplaatst te worden zonder spanning op de snaren. Trouwens de bas bespannen zonder stapel drukt het bovenblad naar omlaag c.q. naar binnen. Kan een hachelijke situatie worden. Zo'n luikje zal de constructie ook niet sterker maken en je gebruikt 'em maar één keer.
     
  14. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Jaja, Oosterhof. De snaren zitten erop. En het gat onder de kam is ook keurig weggewerkt...

    Een optie is natuurlijk ook om het bovenblad los te maken en constructie te maken waarbij je deze met klemmetjes weer vastzet. Twee voordelen:

    1. Je kan de stapel voortdurend wisselen van plek. Zodra je de behoefte voelt om de stapel te verplaatsen (zogenaamde 'stapelstress') hoef je niet te aarzelen. Klemmetjes los, bovenblad eraf, stapel op een andere plek en alle stapelstress is weer verdwenen.
    2. Als het mooi weer is haal je het bovenblad er af, gooit de bas in het water en je kan heerlijk varen! Zet een scharnier aan de hals en je hebt nog een mast ook. Zeilen maar.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2023
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.345
    Homepage:
    Je kunt er natuurlijk een beetje de draak mee steken, maar ondertussen liet Robert zich niet weerhouden en ging volhardend door. Ondanks al onze bedenkingen. Er staat nu een contrabas die -met stapel- mogelijk ook nog klanken kan voort brengen en derhalve bespeelbaar werd gemaakt.
    Mocht dat straks zo zijn dan ben ik wel benieuwd hoe dat gaat klinken.
     
  16. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    De draak mee steken?! Ik ben de ernst zelve! Het is een prachtige toverbas. Eentje waarbij de stapel opeens dunner is als hij door het bovenblad steekt. Waar vind je zoiets nog vandaag de dag?

    Het ding zou gewoon helemaal af zijn met een mooi patrijspoortje in het achterblad.
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Die snaren zijn van paktouw lijkt mij, maar dat maakt voor deze bas niks uit. Er hoeft wellicht ook helemaal geen stapel in zo.
     
  18. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Als je de zeilen er maar mee kunt hijsen!
     
  19. Robert Chretien van Helten

    Robert Chretien van Helten

    Lid geworden:
    3 nov 2023
    Berichten:
    51
    IMG_6947.jpeg IMG_6941.jpeg IMG_6947.jpeg IMG_6941.jpeg
    De nieuwe stapel heb ik gemaakt van een oude drumstick. De snaren zijn van Kevlar sterker dan staal omwikkeld met nylon. Nadat ik een luikje heb gemaakt in de zijkant heb ik de oude verlijmde stapel uit het midden van de klankkast verwijderd en de aangepaste drumstick in de positie onder de g snaar circa 1 cm achter kam in gezet. Het geluid is nu van snaren geweldig. Ik ben zeer content nu en ik ben benieuwd als ik met mijn band de HillSide in 2024 weer speel of deze contrabas mee mag doen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 23 dec 2023
  20. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Gaaf Robert! Goed dat je er foto's bij hebt gezet, anders zou ik het niet geloven...! Ik ben benieuwd naar het geluid je kunt hier ook media posten.
     

Deel Deze Pagina