Als je een STAGG gaat kopen, moet je er wel even een paar uitproberen. Ze zijn nogal slordig gebouwd. Maar als je een goede hebt gevonden (ik betaalde daar € 120,- voor) en je zorgt voor een goed effectpedaal en versterker heb je er een fantastisch instrument aan. Ik speel er mee in kleine ensembles (klesjmer, folk, americana), in grote bands en af en toe op een sessie (jazz of blues). Ik heb er een boss ME-50 multipedaal bij, waarvan ik met name de galm en de octavers veel gebruik (tot twee oktaven hoger en lager). Ik vind het heerlijk om jimmy hendrix na te doen of te freaken met loops en echo's. Verder gebruik ik een Jamaha stagepas 300 stereo versterker, daar kan je ook nog vier andere instrumenten of zangers mee versterken. Al met al voor minder dan duizend euro een fantastische set, die makkelijk mee te nemen is en heel veel verschillende, goede klanken heeft.
Het voordeel van de stagg is de massieve houten 'pretletter'. Ik heb op kunststof violen gespeeld, maar daar klinkt altijd iets plastics mee. Als je de basisklank te schraal vindt, zit er op de BOSS een tone modifyer die de klank 'hollow' maakt.
De Stagg is onversterkt minder stil dan andere instrumenten, maar je huisgenoten horen hem echt niet.
De strijkstok is niet best, maar ja, voor dat geld.
Trouwens, een andere aanrader is de Neolin, een accoustische viool met element en FRETTEN!! Daardoor speel je niet alleen niet meer vals, maar klinken de pizzicato's zo goed dat je er mandolinepartijen en slagviool op kan spelen. Hij is niet zo goedkoop en heeft een levertijd. Je kan hem bij de bouwer in frankrijk bestellen (is een duitser die ook goed engels spreekt). Google maar op neolin.
Het voordeel van de stagg is de massieve houten 'pretletter'. Ik heb op kunststof violen gespeeld, maar daar klinkt altijd iets plastics mee. Als je de basisklank te schraal vindt, zit er op de BOSS een tone modifyer die de klank 'hollow' maakt.
De Stagg is onversterkt minder stil dan andere instrumenten, maar je huisgenoten horen hem echt niet.
De strijkstok is niet best, maar ja, voor dat geld.
Trouwens, een andere aanrader is de Neolin, een accoustische viool met element en FRETTEN!! Daardoor speel je niet alleen niet meer vals, maar klinken de pizzicato's zo goed dat je er mandolinepartijen en slagviool op kan spelen. Hij is niet zo goedkoop en heeft een levertijd. Je kan hem bij de bouwer in frankrijk bestellen (is een duitser die ook goed engels spreekt). Google maar op neolin.