Grappig is ook dat je zowel bij paardenhaar als bij de zarelon TM zo'n, wat ik dan nu even zo noem, bundeltjes stuctuur heeft.
Misschien lukt het mij nog om iemand in Wageningen heel lief aan te kijken dat die dan de verschillende bundeltjes onder de microscoop wil leggen en daar een foto van wil maken...
Intussen is ook mijn zarelon behandeld met heel fijn schuurpapier. Ik kon die van 1200 niet krijgen, wel 1000 en dat is al vele keren beter dan die van 600 van de vorige behandeling.
Zou dat verschil tussen 1000 en 1200 nog significant zijn??? Ga morgen weer testen, ik heb mijzelf vandaag bij wijze van spreken half doof geoefend op een lastig stuk (met de paardenhaar stok) en heb niet het gevoel dat ik nu nog echt goed kan luisteren of ik verbetering hoor wat betreft klank bij zarelon.
@Oosterhof Vioolbouw : In #134 maak je ons deelgenoot van jouw ervaringen in het licht van wat
@marloes s en ik erover schreven. Ik begrijp eruit dat je gauw doorkreeg hoe je het met strijken met zarelon moest aan pakken en dat je dan verder geen problemen meer had. Het voelde alsof hij lichter was bij het strijken, maar rationeel gezien zou dat eigenlijk niet kunnen. Omdat de beide haarlinten nagenoeg evenveel wegen? Of omdat het geruwde oppervlak van zarelon dezelfde kenmerken vertoont als paardenhaar?
Tot nu toe merk ik wel dat er inderdaad iets minder druk moet/hoeft worden uitgeoefend op de stok in het geval van zarelonbeharing. Maar het is niet overdreven veel, het is eerder meer een subtiel verschil. Echter, strijken is een subtiel gebeuren, dus maakt ook een heel klein verschil wat uit.
@Huub M. Bogaers: Ook al is de druk dan net ietsies minder, je kunt dan nog steeds stok sparen, nodig bijvoorbeeld bij Spiegel im Spiegel. Ik heb het nu bij een andere stokspaaroefening gedaan. Dus op één stok even de makkelijkste toonladder (c) over de vier snaren op één stok gespeeld. Geen probleem. Het lijkt er zelfs bijna wel op dat het iets makkelijker is een constante toon te maken.
(Intussen kon ik het natuurlijk toch niet laten om mijn beweringen nog eens te checken met de behandelde zarelonstok. Mijn oren zijn kennelijk bijgekomen.

)
Met mijn paardenhaar strijkstok speel je terwijl de stok iets gekanteld is. Het lijkt erop dat je met zarelon de stok gewoon recht over de snaren moet laten gaan en niet die lichte kanteling. Ik hoor verschil tussen dat recht strijken en dat iets gekantelde dat juist bij paardenhaarstok tot goede toonvorming leidt. Daar is eerder heel plat over de snaren niet zo geslaagd.
@Oosterhof Vioolbouw/Frits, merk jij dat verschil?
Mij valt dat steeds meer op en nu ik dus plat strijk, wordt de klank ook veel beter (ging mij al opvallen vóór de meest recente behandeling). Als dat inderdaad een wezenlijk verschil is tussen de beharingen, dan vraag ik mij serieus af of telkens switchen tussen stokken met beide beharingen wel zo geslaagd is voor degenen die nog wat in de beginperiode van hun strijk'carriere' staan. De eerste jaren dus. En eigenlijk ook zo lang het strijken nog niet helemaal lekker loopt.
Maar goed, wanneer vind je van jezelf dat je goed strijkt ?(dat zal in mijn geval wel heel lang duren, want ik ben nooit echt tevreden

). Dus trek ik voor mijzelf de conclusie dat experimenteren met zarelon gewoon lekker moet doorgaan en ik verder flink dooroefen aan de etudes met paardenhaar.