To schoudersteun or not to schoudersteun, that is the question

Discussie in 'Viool' gestart door Hopf, 28 jun 2011.

1. liuwe

liuwe liuwe van der meer

Lid geworden:
    26 aug 2005
    Ik denk dat ze de SCHOUDERsteun thuis mag laten; vergissen is menselijk.

2. vanezcha

vanezcha

Lid geworden:
    16 aug 2011
    over schoudersteun gesproken is er altijd een heftige ruzie geweest op een Amerikaanse forum tussen schoudersteun gebruikers en violisten die het niet gebruiken.

er werd ook gezegd dat docenten hun leerlingen forceren schoudersteun te gebruiken. (ik ben van mening dat wat bij een cursist werkt, niet altijd bij anderen werkt).

Circe: speel je nog in de 1ste positie? :/

met positiewisseling zonder schoudersteun is gewoon aanwennen, je linkerduim moet ook niet te strak de hals van je viool grijpen, anders gaat het moeilijk :p

3. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
  4. vanezcha

vanezcha

Lid geworden:
    16 aug 2011
    @chrish: de afbeelding is helaas niet te zien :(

5. Circe

Circe

Lid geworden:
    13 aug 2012
    Oeps. :/ Inderdaad, schoudersteun mag thuis blijven.

6. Circe

Circe

Lid geworden:
    13 aug 2012
    Yep. Ik heb pas een half jaar les. Je moet ergens beginnen, zullen we maar zeggen. :)

7. Willeke_D

Willeke_D ♫ ♪

Lid geworden:
    12 nov 2010
    Als ik deze steun bekijk moet je wel een heel vreemde vorm van bovenlichaam hebben. De boog in de schoudersteun zou mijns inziens op de schouder moeten (een wolff steun omgebogen tot een bonmusica steun??) en de kinhouder zit dan toch midden op de viool. Ik denk dat dan je hoofd bijna 90 graden naar links moet zijn gedraaid om je kin daar in te krijgen want kin en schouder zitten op dezelfde hoogte.

8. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Willeke: hoe krijg jij deze link werkend en de afbeelding zichtbaar? :(
    Ik heb evenals Vanezcha al meldde problemen met de link: "Forbidden No access!"

9. vanezcha

vanezcha

Lid geworden:
    16 aug 2011
    Goede dag,

Vandaag heb ik de link kunnen openen. Hier is de afbeelding:

Wow! :O de schoudersteun is idd wolf forte secondo, omgebogen tot bonmusica steun. Ik denk voor een reden: het kussentje van wolf is dikker dan dat van bonmusica

10. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Poeh!! Je zou er pijn van in je nek, schouder en kaak van krijgen. Mij niet gezien!!

11. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Er zijn exemplaren van de menselijke soort die zijn uitgerust met een zeer lange hals. Willen die op een strijkinstrument spelen en een schoudersteun en kinhouder gebruiken, dan zijn ze op dergelijk maatwerk aangewezen. Ik verkoop zelf regelmatig verhoogde kinhouders aan mensen met een langere hals.

12. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Je vraagt je af of het dan nog wel gaat om 'exemplaren van de menselijke soort'. Dit zijn welhaast giraffen.

13. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Het blijven exemplaren van de menselijke soort, al zal in de toekomst het dan verder voortgeschreden onderzoek wellicht uitwijzen dat ergens een giraffen- dan wel zwanen-gen is aangewaaid. Maar zonder gekheid; ik heb in mijn intussen erg grote klantenkring een aantal dames, maar ook heren met een erg lange hals die baat hebben bij een verhoogde kinhouder; reden waarom ik een reeks verhoogde kinhouders in verschillende hoogten op voorraad houd en daar ook zeer regelmatig bestellingen voor krijg.

14. Fede

Fede Fede Berckx

Lid geworden:
    4 mei 2011
    Hallo,

Momenteel zit ik in mijn 4e jaar vioolspelen, en vrij snel nadat ik begonnen ben heb ik een rood en droog vlekje onder mijn kaak gekregen. Ik ben vrij zeker dat jullie allemaal dit al een gezien of misschien zelf ook een hebben (; .
    Met het rode en het droge kan ik wel leven, het enige probleem is dat ik er last van aan het krijgen ben: pijn en het is een bolletje aan het worden.
    Mijn vioolleerkracht heeft mij aangeraden om eens een lederen kinstuk te proberen, of om een zuiveren zeemvel (want dat is ook leer) over mijn huidig kinstuk te leggen.

Vermits toch al de discussie is over schoudersteuen, vroeg ik mij af wat jullie ervaring is met kinsteunen en eventuele oplossingen hiervoor.

Groetjes,
    Fede.

15. vanezcha

vanezcha

Lid geworden:
    16 aug 2011
    Fede,

Ik heb het wel, maar het is geen rood droog vlekje, het kwam door mijn oude kinstuk en een nickel clamp. Ik ben allergisch voor nickel, dus heb ik paar maanden geleden nieuwe kinstuk en ook titanium clamp gekocht. (Wat ik bedoel met clamp is die metaal die de kinstuk op mijn viool vastbindt).

Maar het doet geen pijn, er is geen bolletje op mijn nek en het vlekje is heel klein en het is wat zwart. Toen ik nog schoudersteun gebruikte, drukte ik te hard op mijn kinstuk omdat mijn schoudersteun ook niet comfortabel was. Ik heb in totaal 6 schoudersteuntjes. Nadat ik een nieuwe kinstuk heb gekocht gebruik ik geen schoudersteun meer en op deze manier kan ik zonder tensie viool spelen.

Het is niet mijn bedoeling om u aan te raden zonder schoudersteun te spelen, maar dat rode vlekje geeft aan dat u tensie hebt tijdens het spelen. Probeer te ontspannen tijdens het spelen.

Ervaring met kinsteunen/kinstukjes? Nou, kinsteunen hebben wel veel modellen, een goede combinatie van kinsteun en schoudersteun maakt vioolspelen leuker, makkelijker, relaxter, zonder tensie. Een goede kinstuk geeft ook mogelijkheid om zonder schoudersteun te kunnen spelen. Als uw nek ook niet te lang is.

Ik heb in totaal 3 kinsteunen: gewone Guarneri, Vermeer en Berber modellen. In principe kan ik ook vioolspelen zonder schoudersteun met al deze 3 modellen, maar ik voel me comfortabeler met Berber model

16. Lein

Lein

Lid geworden:
    17 mrt 2013
    Hoi allemaal,
    sinds een paar weken ben ik op zoek naar een goede combinatie schoudersteun en eventueel kinsteun. (Ik ben eerst aan het kijken wat er allemaal op de markt is want met mijn gezin en woonplaats is naar een vioolbouwer gaan al bijna een avontuur.)
    Ik heb juist een vrij korte nek en redelijk smalle schouders. De schoudersteun die bij de viool zat vind ik te hoog en een die ik onwetend heb gekocht te plat dus die glijdt weg.
    Het probleem bij mij is denk ik dat de steun niet ver genoeg op de viool kan en dus op een klein randje van mijn schouder hangt. Daarbij ga ik dan de viool heel ver naar mijn keel duwen en dat is niet prettig...
    Nu overweeg ik een schouderkussentje. Ik kan me voorstellen dat dat prettiger voelt. Zijn er mensen met hetzelfde probleem? Of misschien verkopers die klanten hebben met hetzelfde probleem? en hoe hebben jullie dat toen opgelost?

bij voorbaat dank,
    Lein

17. vanezcha

vanezcha

Lid geworden:
    16 aug 2011
    Hoi Lein,

Ik geloof dat veel violisten wel problemen hebben (of hebben gehad) met de goede combinatie van kinstuk en schoudersteun. Zelf ik heb ook gehad. ik heb een verzameling van kinstukjes en schoudersteuntjes. En mijn nek is ook niet zo lang dat als ik bepaalde kinstuk gebruik, ik dan geen schoudersteun meer nodig heb maar wel een pad (gewoon die cosmetic pad die ik bij de drogisterij heb gekocht, gebonden met elastiekjes).

Ik heb een paar maanden gespeeld zonder schoudersteun omdat ik pijn heb gekregen van schoudersteun. Maar nadat ik allerlei kinstukjes heb uitgeprobeerd heb ik 2 gevonden en met deze kinstukjes kan ik ook met schoudersteun spelen, geen pijn meer, dus dit jaar heb ik besloten om toch weer schoudersteun te gebruiken.

Ik noem hier wel een paar kinstukjes die laag zijn:
    - Mulko (dit is een plastiek kinstuk)
    - Dresden

ik heb ook allerlei schoudersteuntjes, de laagste schoudersteun die ik heb is VLM Diamond. Heel licht, heel laag, helemaal toppie! :D (en deze is gelijk de laagste schoudersteun die ik ken)

Schouderkussentje kan ik Playonair aanraden. Het zit wel lekker op mijn schouder.

Of wat dacht u van Magic Pad? Ik heb deze uitgeprobeerd, comfortabel.

Maar ja...het is een kwestie van uitproberen, vind ik.....heeft me wel veel geld gekost :rolleyes:

18. Lein

Lein

Lid geworden:
    17 mrt 2013
    Hoi Vanezcha,

dank je voor je uitgebreide reactie met die links erin. Ik heb ze bekeken en denk dat er goede dingen voor me bijzitten; dat kussen lijkt me inderdaad wel wat. Ik moet nog even kijken hoe ik het aan ga pakken. Het is op een scherm wel lastig in te schatten hoe het uiteindelijk zit natuurlijk maar ik ben weer wat wijzer.

groet,
    Lein

19. Elman

Elman ♫ ♪

Lid geworden:
    4 sep 2007
    Kwam ik tegen bij zoektocht naar schoudersteunen: http://www.violinistinbalance.nl/

20. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik zie in deze filmpjes alleen maar de resultaten van een beter afgestelde of aangepaste kinsteun. Schoudersteun heb ik niet gezien, maar mogelijk dat daar ook het een en ander te optimaliseren valt.

Opm. part V: viool van de deelnemer vertoont een Wolftoon op de G in het deel van Sibelius!!

Deel Deze Pagina