Ja, dat klopt! Had ook al van jou iets gelezen over jouw ervaring met haar. Ik heb goede hoop dat dit instrument inderdaad iets voor mij is. Wederom merk ik hoe fijn het is om op dit forum raad te kunnen vragen en fijne reacties waarin wordt meegedacht! Dank jullie wel!
@JanHut; voor de cello die ik uiteindelijk gekocht heb, heb ik wel een aanzienlijk hogere prijs voor betaald dan waar Marcelita naar op zoek ik. Ik ben heel blij dat ik daarvoor gekozen heb. Maar ik snap ook de overweging van Marcelita. @Marcelita; zorg dat je bij het proefspelen je eigen stok mee neemt! Ik weet niet of er een stok bij de cello zit, maar dat kan ook heel veel invloed hebben op lekker spelen of niet. Ik weet niet of degene bij wie je gaat proefspelen ook mogelijk meerdere stokken heeft, probeer er daar dan ook een aantal van uit! Anders kan het zeker de moeite waard zijn om nog wat extra tijd uit te trekken. Succes! Daphne
Dank je, Daphne! Ik had al gedacht dat eigen stok meenemen het beste is om het instrument uit te testen. Bij de cello wordt een stok verkocht die erbij hoort, maar waarvan de verkoopster zelf al aangeeft dat dat eigenlijk niet bepaald geweldig is. Dat is dus duidelijk. Ik wil natuurlijk vooral weten hoe het klinkt als de stok optimaal meewerkt en dat is dus met mijn eigen fijne en goede stok. En ik kan inderdaad kijken uitproberen met stokken ter plekke. En als de cello inderdaad fijn is, dan laat ik er wel goede snaren op zetten, zodat het optimale eruit kan komen. Ben zelf ook benieuwd! Je hoort er nog van!
@Marcelita, Scarlet had (en heeft misschien nog wel) de eigen-aardigheid om bij een koop 'goud' op de cello te zetten: Larsen snaren.
Dat lijkt mij ook. Maar goed, eerst maar eens kijken en luisteren, 'gewapend' (nee, geen misverstanden hierover) met mijn eigen strijkstok. En een fles water voor mijn eigen vocht. (eigenlijk is het nu weer 'vertrouwde' Florida temperatuur. In Amsterdam zelfs iets frisser)
Dat kan. Wel is er soms bij een verkoper of bouwer ook een ander motief, is mijn indruk. Krijg je de cello met redelijke snaren en kun je betere bijkopen of wil de bouwer/verkoper er graag het beste bijleveren? (Ik geef in een geheel ander beroep ook wel eens een gratis extra dienst, omdat ik dat prachtig vind). 'Mijn' vioolbouwer zocht naarstig naar een onderdeeltje voor mij. Toen ik vroeg wat hij ervoor wilde hebben zei hij: 'niets, ik ben allang blij dat ik een oplossing gevonden heb'. Geweldig! (en als er verder iets is betaal ik normale tarieven).
Intussen heb ik een donkerbruine vakantiechinees. Het heeft geen etiket van één of andere werkplaats. Het is een degelijke chinees. Wellicht komt er nog eens een foto op het forum van deze schoonheid. Het instrument komt dus uit China, waar telkens weer betere instrumenten vandaan komen, is de ervaring van Scarlett Arts. Mijn chinees valt niet onder de categorie triplex instrumenten, maar viel in de categorie 1000-1500 euro aankoop. Door wat schades die het geluid niet benadelen, is het flink afgeprijsd. Het hout is wat donkerder dan mijn studiecello en de klank is ook iets donkerder. Voor een bijna sigarenkistprijs kan ik dus op een beter instrument spelen. Met mijn eigen strijkstok en met Larsen snaren A en D en DÁddario Helicore G en C medium (en een reserveset eenvoudige snaren) wordt het ook in de bergen een plezier om te spelen. Er stond nog een ander instrument voor dezelfde prijs. De klank was ook best aardig, maar toch beslist minder dan nu mijn donkerbruine. Eerst speelde ik op de andere, maar daarna ter vergelijking met die donkerbruine was eigenlijk qua klank de keuze gauw gemaakt. De strijkstok die erbij hoorde, was inderdaad niet bepaald fameus. Maar dat was me ook al van te voren verteld en ik probeer het instrument liever uit met mijn eigen strijkstok! Wát een verschil maakt dat alleen al uit, toen nog de eenvoudige snaren erop zaten.
Fijn. Nu, dat scheelt sjouwen! Als we nu in Zwitserland ineens ergens donker chinees gejodel horen, dan weten we dat jij in de buurt zit...
Wat fijn voor je marcelita. Hopelijk kan je in de bergen nu ook lekker spelen, tenzij je nieuwe chinees natuurlijk last krijgt van hoogte ziekte en heinwee zodat die alleen nog maar kan huilen. Maar gelukkig ben jij er dan om de nieuwe chinees gerust te stellen zodat die ook weer wat kan zingen
Ja, handig he, al die rotsen weerkaatsen het geluid, dus het is één grote concertzaal, hahaha Ja, ik heb natuurlijk een doekje mee om 'm lekker op te wrijven en voor je het weet voelt die zich thuis! Hij mag misschien wel meezingen met plaatselijke muzikale vriendjes...
Maar eerst gaat de Vakantiechinees auditie doen bij het vrijdagensemble. Toch leuk om te horen hoe die zich daar in gaat weten te redden met zijn eigen klank. En voor de lol eens kijken of anderen door hebben dat ik met een ander instrument kom in de hoes van de andere cello. De bijgeleverde hoes geeft echt geen goede bescherming. Vakantiechinees gaat dus ook in de betere hoes naar de bergen en hier ga ik kijken wat voor mijn 'gewone' cello een goede oplossing wordt. Het nieuwe topic voel je aankomen...
Ik wil mijn neus natuurlijk niet in jou zaken steken Marcelita. Maar Chinezen zijn niet graag alleen, dat zijn ze niet gewend. Dus als hij alleen wordt achtergelaten in de bergen, dan zal hij hard achteruit gaan. Mijn vriend had ook een Chinese cello. Had zeg ik want toen hij na drie maanden thuis kwam van zijn wereldreis lag zijn cello uit elkaar. Niets meer aan te doen meneer zei de vioolbouwer, gewoon heimwee. Dus toen heeft hij hem maar opgestookt. Ik feliciteer je dan ook niet want van die chinees zal je niet lang plezier hebben.
Het blijft natuurlijk spannend hoe het instrument op zijn nieuwe verblijfplaats zal reageren. En voor instrumenten blijft het belangrijk dat er op gespeeld wordt, dat klopt. Maar voor het uiteenvallen van een cello zijn nog meer nadelige omstandigheden nodig. Denk ik. Voor het geval mijn chinees ook zo eindigt, dan is het een avontuur geweest met nog een te dragen verlies. Mocht het instrument het daar goed maken, dan heb ik tenminste ook nog iets waar het nog fijn op spelen is. Vanmiddag hadden alle instrumenten het moeilijk in dat lokaal. Ook de chinees. Eigenlijk geen echt geslaagde gelegenheid voor debuut.
Ojee..... Morgen hebben wij ook een repetitie met denk ik een twintigtal jonge orkestleden. We nemen alle mogelijke ventilators mee, maar of dat gaat werken?... En dan spelen we ook nog eens geen koele nummers, Fata Morgana en zo. Als het nu het Frozen repertoire was, was het misschien nog wel uit te houden... Dus vandaar mijn andere topic.......
o ja, die uit de hand zwetende strijkstokken Misschien moeten we ook een topic beginnen: koele nummers bij heet weer.
Door de humor heen klinken soms de bedenkingen bij een Chinees(instrument). Maar ook klinkt door 'ze worden steeds beter'! Kritische inkopers/opdrachtgevers/vioolbouwers weten ze te vinden, zo blijkt.