viool in aanbouw

Discussie in 'Viool' gestart door Sibelius, 7 jan 2010.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Niet dat ik geen foto's wil laten zien, maar ik kan -ten minste in deze thread- nergens mijn belofte vinden. Misschien dat je een andere thread bedoelt? :|

    Je hebt een zijde voorzien van lijmranden (linings 'mag' niet van Liuwe, want we hebben er immers een goed Nederlands woord voor?). Nu moet de mal er uit en dan volgt de andere helft. Moet je goed passende lijmranden hebben, die als het een beetje kan, zonder spanning worden ingelijmd. Het gevaar zit er namelijk in, dat er toch een beetje spanning op komt te staan en dan krijg je vervorming van de krans. Wat ik dan meestal doe is een tweetal stutten aan de binnenkant aanbrengen om de vorm te fixeren. (Is nu niet zichtbaar want het onderblad ligt er op). Aan de buitenkant maak ik gebruik van de houten duvels die op de cruciale posities staan:

    [​IMG]


    Zo kun je het bouwwerk rustig een tijdje wegzetten zonder dat de zaak vervormt.
    Dat het vele malen bruikbaar is getuigt de hoeveelheid gaten voor andere modellen en groottes.


    Frits
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Gevonden, je reactie stond echter in het verkeerde forum over een mal, die ik moest construeren voor het maken van een klein viooltje. Maar daar had ik bijna een jaar geleden min of meer het idee gespuid (dus niet een echte belofte!) om een fotosessie te wijden aan de bouw van het 1/8e-viooltje, niet een 1/2. Toen wist ik ook nog niet dat mijn website nu in de lucht zou zijn. Op die website komt ook een onderdeel bouw voor en het zou een beetje dubbel zijn wanneer ik zo ongeveer dezelfde foto's op dit forum plaats als daar staan of gaan staan. Ik zal in het verloop van dit onderwerp, daar waar de woorden een visuele ondersteuning nodig hebben dat doen in de vorm van gerichte afbeeldingen. Zo sta je zeker niet alleen!

    Frits
     
  3. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    Als ik niet alleen sta dan ga ik ermee door.
    Ik ben ook eigenlijk wel benieuwd naar Fred. Die ging in het begin als een speer aan het bouwen, maar hoe staat het er inmiddels mee?

    Ik heb weer een paar foto's gemaakt. Het bovenblad is nu helemaal lijmklaar. De zangbalk bijgewerkt. De randen van onderen alvast afgerond.

    [​IMG]

    Wat ik lastig blijf vinden is het gootje. Ik heb daarvoor een schraapstok gemaakt, maar bij het kopse hout gaat het minder en bij de vier hoekjes van het blad is het ook niet ideaal.
    Frits, heb jij nog tips? Gebruik je ook hulpmiddelen bij het gootje, bv. een schraapstok, profeilschaafjes?

    Ja dit stukje op de foto hieronder ziet er wel mooi uit, maar er zijn ook minder mooie randjes. De beschadiging valt denk ik net weg bij de afronding van het blad.

    Sibelius

    [​IMG]
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Wat is een 'schraapstok'?
    Ik gebruik de reguliere schraapstalen, maar een schraapstok ken ik niet.
    De hoeken zijn het moeilijkst. Ik gebruik alleen schraapstalen, verder geen profiel schaafjes e.d. Als voorbeeld kun je proberen een afbeelding van een van de Italiaanse meester bouwers te bemachtigen. Mogelijk dat de lichte beschadiging wegvalt, hoewel je in de gaten moet houden dat je de doorgaande ronde lijn niet verstoort, wanneer je te veel materiaal weg zou nemen. Goed in de gaten houden dus.
    Je zangbalk vind ik aan de bovenkant nogal vlak c.q. plat. Ik zou voor een meer puntiger profiel gekozen hebben. Jouw profiel valt ook weer te compenseren door een wat smallere zangbalk te maken.

    Zijn de lijmranden van lindehout?

    Voor de rest ziet het er heel fraai uit! Mijn complimenten.
     
  5. Sandravanandel

    Sandravanandel

    Lid geworden:
    12 feb 2010
    Berichten:
    2
    Prachtig! Ik ben onlangs in contact gekomen met Arjaan Westdorp, viool en strijkinstrumentebouwer in Den Haag (www.haagseviolen.nl). Die heeft heeft ook zoiets op voorraad.

    Wat voor hout werk je mee?
     
  6. Sibelius

    Sibelius

    Lid geworden:
    31 jul 2008
    Berichten:
    75
    In één van de bouwbrieven van de Vereniging voor huismuziek stond een bouwbeschrijving van de schraapstok. Ik heb de stok aangepast voor de viool. In verband met de welving van het blad heb ik het uiteinde in een boogvorm gezaagd (zie onderste foto). Aan de onderkant (2e foto) zie je ook een ronde geleiding om in de holle vorm van het blad te kunnen komen. De foto's spreken hopelijk voor zich. Je kunt je afvragen welk schraapstaal in deze stok zou moeten. Ik heb er 'gewoon' mijn ovale schraapstaaltje ingezet maar dat schraapt maar aan één kant, dus moet je het omkeren wil je in tegenovergestelde richting kunnen schrapen. Het werkt allemaal prima alleen aan de kopse kant van het Fichte-hout en in de scherpe ronding van de hoekjes waar natuurlijk ook kops hout zich bevindt wordt het lastig.

    Sibelius

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik herinner me nu dat iemand eens opperde om in plaats van een schraapstaal een scalpelmesje te gebruiken. Volgens mij was dat Sunrise.
    Het voordeel hiervan zou kunnen zijn dat je niet meer gebonden bent aan de schraaprichting, omdat het scalpelmesje aan twee kanten schraapt! Misschien dat zo'n mesje nog nét past in je 'schraapstok'? Een ander voordeel kan zijn, dat je een bot geworden mesje heel eenvoudig vervangt en weer verder kunt. Ik heb op deze manier wel eens materiaal geschraapt. Het gaat goed, maar de mesjes worden wel erg snel bot vind ik.

    Frits
     
  8. izanami

    izanami

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    12
    Goedenavond Sibelius,

    mag ik vragen wat voor mesje jij hebt gebruikt voor het snijden van de f-gaten?
    Ik ben in voorbereiding om te beginnen met de bouw van een viool maar mis nog wel het een en ander aan gereedschap. Wat me opvalt en wat het ook zo leuk maakt vind ik is dat iedereen zijn eigen manier heeft om bewerkingen voor elkaar te krijgen.
    Alvast bedankt voor de info in ieder geval.

    Marin.
     
  9. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Mijn complimenten voor de mooie foto's (hou ons vooral op de hoogte) en het geduld en ijver waarmee dit alles wordt gedaan.
     
  10. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    hallo

    Ik heb ook een viool in de aanbouw dus dat lijkt me de juiste sub-groep.

    Ik ben nu bijna klaar met de mal en heb gekozen voor een methode van Carl A. Mills

    De mal bestaat uit 2 delen waarvan 1 deel kan worden opgekrikt.
    Daarvoor heb ik metalen plaatje gekozen die bij magnetische deur sluitingen zitten , de magneten kan ik weer gebruiken om gereedschap mee op te hangen dus 2 vliegen in 1 klap

    Hier ziet u het hout wat ik binnen heb gekregen van ebay,de verkoper heet simeonchambers

    (http://shop.ebay.com/simeonchambers/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p4340)

    Het hout voor het bovenblad is 60 jaar oud!!!! en de kloptoon is al fantastisch

    Hier ziet u het hout dat ik besteld heb, en de mallen in huidige fase..

    http://www.flickr.com/photos/klijnsmit
     
  11. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    Het ontwerp is trouwens gemaakt met de animatie van

    http://www.traitedelutherie.com/

    genoemd op http://www.strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=1128

    Ik had de man gemaild om te bedanken , maar hij keek naar mijn tekening en zei dat het een altviool was, ook al was het op 4/4e maat.

    Ik vond het zelf ook aan de grote kant, zeker in verhouding met de hals, toen heb ik de midden lijn verschoven met 5 mm (1 cm totaal weg uit het midden), waardoor ik exact op de maten kwam van een Stradivari uit een tabel ook ergens genoemd op dit forum , maar dat kan ik even niet meer vinden...
     
  12. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Je hebt bij de constructie van de contralto 'gewoon' één centimeter uit het midden gehaald en de rest verkleind tot je een afmeting kreeg die overeenkwam met de lengte die hoort bij een 4/4-viool? In dat geval kan ik me de reactie van François Denis goed voorstellen!! :(
    Voor een viool bestaan ook constructiemethoden, uit te voeren met passer en liniaal (en natuurlijk potlood). Sacconi beschrijft er eentje en Hill & Sons ook.
     
  14. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    hallo

    Ik heb niets aan de rest gedaan , enkel de middenlijn , ik heb me kapot gezocht naar een goede tekening , en natuurlijk dat boek van Bruce Ossman gekocht waar ik niets aan had ( waar zogenaamd goede tekeningen in zaten)

    Overigens heb van de middenlijn pas verschoven nadat François Denis mijn tekening had bekeken.

    Maar ik zal uw voorstellen proberen te vinden........
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @Luthier,

    ik heb een foutieve verwijzing gegeven!
    Hill & Sons is niet goed, dat moet zijn Heron - Allen ('Violin - Making as it was and is'*). Op pagina 136 t/m 139 staat dan beschreven hoe je een viool mathematisch moet construeren. Ik heb het ooit eens allemaal uitgevoerd en ook hier is de beschrijving (in het Engels) op het punt van de constructie van de kleinere rondingen aan de hoeken niet duidelijk, dat wil zeggen was mij destijds niet duidelijk.

    * ISBN: 0 7063 1045 4
     
  16. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    bedankt!!

    Bol heeft hem

    http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zo...e/searchType/qck/index.html?_requestid=115388


    € 19,99, ik krijg €20,65 terug van dat belachelijke boek van meneer Ossman dus dat komt mooi uit...


    Dan ga ik dat boekje maar bestellen, ik wil uit eindelijk wel kunnen ontwerpen en begrijpen hoe de vormen en maten klank verschil teweeg brengen.

    Ik ben namelijk van mening dat er nu wel genoeg Strad/Amati/Guarneri klonen zijn in de wereld.

    Die meesters maakten de viool ook vanaf een ontwerp (misschien in het begin de leermeester zijn viool nabouwen).

    Ook denk ik dat er door de jaren heen kopieën van kopieën van kopieën zijn gemaakt en worden verspreid, waardoor de kwaliteit steeds verder omlaag gaat.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, maar dat weet je niet en heb je geen bewijzen voor. Misschien is er juist daardoor wel een verbetering opgetreden?
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dan die van Sacconi er ook nog maar even bijdoen? Is niet alleen vanwege de constructie een pracht boek! Kost wel een paar cent. (€190,= )

    • Sondereinband: 238 Seiten
    • Verlag: Verlag das Musikinstrument; Auflage: 2. A. (Januar 1981)
    • Sprache: Deutsch
    • ISBN-10: 3920112520
    • ISBN-13: 978-3920112527

    Bij Amazon. Misschien dat 'Bol' hem ook wel heeft? ;)

    Ik weet niet waarom er twee verschillende ISBN-nummers van zijn. Maar dat moet wel ergens te achterhalen zijn.
     
  19. PeterN

    PeterN

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    53
  20. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    leuk om erbij te hebben , :).
    Het gaat op de verlanglijst.....

    Na hout en een schaafje, huidenlijm, olie, Japanse zaag, schraapstalen, oirenomi beitels gekocht te hebben is het budget even op........

    Vakantiegeld is even besteed aan een vakantie naar vioolbouwland.....
    Ook een leuke bestemming!
     

Deel Deze Pagina