Viool kopen: vioolbouwers gezocht

Discussie in 'Overig' gestart door eusleung, 23 dec 2007.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ergens las ik over het laten doorkoken van bot in water, dat je dat niet moest doen omdat je dan een soort beenderlijm gaat ontwikkelen. Het bot zou er ook zwakker van worden doordat delen 'oplossen'.

    Maar ik spreek niet uit ervaring, dus houd ik m'n mond verder. :(


    Frits
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Sorry ik was vergeten te melden dat bij het schoon koken de temperatuur van het water niet boven de 80 graden mag uitkomen de soda in het waspoeder zal het vlees en vet afbreken en dat zal gewoon weggevreten worden. Als alles goed gaat houd je een mooi schoon stuk bot
    over. Het bleken van het bot gebeurt gewoon met 4% waterstof peroxide.

    Ik heb nog wat zitten Googlen en kwam bij de volgende site terecht:

    http://www.zoelen.nu/index.html


    Op de pagina over schedels de volgende informatie:

    • Koken: Het prepareren van schedels is niet zo moeilijk. Er zijn een paar manieren om een mooi resultaat te krijgen. Snij zoveel mogelijk vlees weg en leg de schedel in een pan met water.
    Verwarm het water tot ± 80 graden. (Het water mag niet koken).
    Voeg wat soda of natriumbicarbonaat toe. Na ± 1 uur kan je het vlees makkelijk verwijderden.

    De schedel is klaar zodra hij goed droog is. Eventueel kan je hem nog
    bleken met waterstofperoxide.

    • Massacreren: Doe de schedel in een pot en doe er een beetje waspoeder bij. Verwarm de pot met schedel tot ± 37 graden. Na een week is het vlees op gelost. Een nadeel is dat het heel erg stinkt(!) Het gevolg is dat er veel vliegen op deze geur af zullen komen. De tanden van zoogdieren en sommige reptielen vallen eruit en moeten teruggeplaatst worden. Vang deze op met een zeef. En lijm ze later weer vast met houtlijm. Dit geeft een mooi en bijna onzichtbaar
    resultaat.

    Daarna kan de schedel nog gebleekt worden in (verdund!) waterstofperoxide.
     
  3. Coop

    Coop

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    57
    Toch interessant: je begint een topic over 'vioolbouwers gezocht' en je komt uit bij het uitkoken van schedels... :)
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Dit is echt een wonderlijk forum! Maar je léért er wel veel! En de informatie over het bereiden van been kende ik niet.
    De beide kielhoutjes (kielbeentjes?) die ik nu heb aangebracht zijn prachtig wit, zonder dat er een bijtende stof aan te pas is gekomen: ze komen beide uit het binnenste van het bot. Maar misschien vergelen ze nog.

    Hoe lang laten jullie de laatste laklaag uitharden alvorens te polijsten? En hoe kan ik op dit forum tekst dik of schuin printen/schrijven?
     
  5. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
    Vetgedrukte tekst creeer je door je tekst tussen een soort van code (html, als ik mij niet vergis) plaatsen. Omdat het forum die code automatisch leest en dus gebruikt, kan ik je de code hier in dit bericht niet laten zien. Ik kan je wel uitleggen waar je die codes vindt. Als je een berichtje plaatst, zie je onder het tekstvak waarin je je tekst typt: BBCode: aan Als je daar met je muis op klikt, dan krijg je een klein overzichtje waarin staat hoe je tekst kunt aanpassen.

    Succes en een hartelijke groet,

    Annemieke
     
  6. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
    Oh, ik bedenk me nu dat ik je ook wel de link kan geven waarin dit staat:

    StrijkersForum hulp BB code

    Succes en hartelijke groeten,

    Annemieke
     

Deel Deze Pagina