Viool leren spelen

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door fiendclub, 19 mrt 2008.

  1. evatjuuu

    evatjuuu

    Lid geworden:
    28 jun 2011
    Berichten:
    8
    weet iemand waar je die stickers kan kopen?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Als je weet waar de vingers moeten staan kun je zelf een stripje op de toets plakken. Handig is bijvoorbeeld een zelfklevend correctielint (wit papier). Werd vroeger vaak gebruikt voor tekstcorrecties. Weet overigens niet of dat nog wel te krijgen is bij een kantoorboekhandel, want het komt eigenlijk uit de tijd van de typemachines.

    Toevallig heb ik vandaag (27-7-'11) een 1/4-viooltje onderhanden die een drietal plakstrippen van papier er op heeft zitten. Even een fotootje gemaakt om te laten zien wat de bedoeling is:

    papieren fretten 001.jpg

    De leerling gebruikt de pink (nog) niet, anders had er nog een stripje bij gemoeten. :)
    Ik vind dit meer een speelhulp dan een fret.

    Maar als je het niet zelf kunt is hier [website op verzoek verwijderd] ook wel iets te krijgen.
     
  3. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    sorry, hoor, ik weet dat dit oude thread is, maar over die frets. kijk goed naar hoe de frets geplakt is op de toets: je plakt namelijk op de hele toets. stickers: je plakt alleen waar je ze nodig hebt, waar je je vingers moet indrukken.

    het verschil tussen het spelen met frets en met stickers: met die frets wordt de klank van je viool weer anders (ok ik heb het dus over akoestische viool).

    uit nieuwsgierigheid heb ik ooit zo'n frets gekocht. niet bij zlata. maar na het plakken en bespelen heb ik de frets weer eraf gehaald want ik hoorde anders.

    probeer een papiertje op te plakken op de toets van je viool, hoor je dan geen geluid van een papier als je op speelt? zo'n geluid hoorde ik :D

    ok, veels te vroeg om reactie toe te voegen op deze tijd, eigenlijk, mja....ik verveel me dood, het is nog te vroeg en ik kan nog niet oefenen op mijn viool :D
     
  4. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Heb je wel een electrische viool dan? Waarom kan je dan nog niet oefenen, die zijn toch stil?
     
  5. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    oh nee, ik heb een akoustische. ik ben geen fan van e-viool. en ik weet dus niet of de frets beter functioneert op elektrische viool...
     

Deel Deze Pagina