Viool stemmen via internet??

Discussie in 'Viool' gestart door Hans53, 30 aug 2017.

  1. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Huh, en ik dan?
     
  2. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Mijn tip is dat je iets neemt waarmee je alle tonen ongeveer goed kan stemmen, zodat je weet hoe ze moeten klinken. Ik heb dat zelf altijd op de piano gedaan, maar een stemprogramma werkt vast ook wel. En dat je dan van daaruit steeds meer zelf gaat proberen en ook de reine kwint gaat proberen te vinden. Maar dan weet je in ieder geval in het begin dat de tonen ongeveer goed zitten.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Mij zijn de standpunten duidelijk. Ook duidelijk is dat niet iedereen wil omdenken en zich vast blijft houden aan foutieve methodes. Ik wil proberen mij er niet meer mee te bemoeien, want dan treed ik in herhaling.
    Ik sluit daarom af met de woorden van Johan Cruiff: "je snapt het pas als je het door hebt". Ik hoop dat een dergelijk moment voor een aantal hier aanbreekt.
     
  4. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    Dat antwoord was idd ook wat ik bedoelde [ sorry]

    [ weer een vrouw :eek: ] :D:D

    ---
     
  5. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Frits, als ik het goed begrijp zeg jij in post nummer 13 dat je de snaren zelf af dient te leiden van de A en dat je zo in korte tijd je muzikale gehoor traint. Dit kan echter alleen maar werken als je a) weet hoe de tonen moeten klinken of b) als je iemand hebt die je daar de eerste keer bij helpt. Pas dan weet je waar je naar moet luisteren en hoe je daar zelf kan komen. Je moet eerst leren wat een kwint is voor je hem kunt stemmen, toch?
     
  6. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    Ik vind het nogal een beetje aanmatigend om te beweren dat mensen die het

    anders doen dan jij , de foutieve methodes gebruiken..:rolleyes:

    Maar een mooie uitspraak van Johan was ook "Als ik wilde dat je het begreep

    dan had ik het wel beter uitgelegd "

    En zoals "Snelviooltje" ook al aangaf....heb ik heel veel ervaring met puristen, maar

    dan op auto-oldtimer-gebied....er valt moeilijk met ze te praten over andere maniertjes

    dan dat ze 200 jaar geleden deden.

    Ik bedoel het niet lullig, maar het is wel een beetje zo...:rolleyes:

    ---

    ---
     
  7. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Dat bedoelde ik nou ook. Eerst de dingen leren die Madrin aangeeft en die ik ook aan Hans vroeg. Daarna kun je zelf proberen met welke van de twee methodes (op gehoor stemmen of met behulp van een van de moderne hulpmiddelen) je het beste kunt werken.
    Laat iedereen dat vooral zelf bepalen. De standpunten zijn duidelijk, óf gehoor óf elektronica. Ik behoor tot de eerste groep en ik zou niet eens anders kunnen denk ik.
     
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Hebben jullie mijn post 49 niet gelezen? Gewoon de stemvork en "altijd is Kortjakje" ;)
     
  9. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    Die had ik zeker gelezen en onthouden Geert..

    Ik was alleen vergeten er op te reageren--- SORRY

    ---
     
    Geert vindt dit leuk.
  10. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    De viool is een traditioneel instrument is wat wordt gebruikt in een behoudende omgeving.
    Oude handgereedschappen, hout, beenderlijm, olielak ... stemvork, klassieke muziek.
    Rond 1800 is het barokke een beetje van de viool afgehaald met een langere hals onder een andere hoek en een beter type strijkstok maar verder is alles bij het oude gebleven.

    Was dat niet zo en was de evolutie doorgegaan dan hadden we nu een viool gehad met een zelfstemmend e-tune systeem, gebouwd van plastic en met ingebouwde electronica en versterking. (Er zijn natuurlijk wel pogingen gedaan)
    De charme is voor mij juist dat het allemaal nog zo puur is. Dat een viool van 300 jaar oud in een museum in principe dezelfde viool is die nu nog wordt gebouwd.
     
  11. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    Ik ben dat wel met je eens, maar er zijn gewoon van die kleine dingetjes, zoals

    dus bijvoorbeeld een stem-apparaatje, die het leven een beetje makkelijker maken.

    En die kan en mag je best gebruiken, zonder dat de nostalgische charme van een

    viool daardoor verloren gaat.

    Het gaat uiteindelijk voor het grootste gedeelte om het resultaat, dus hoe klinkt

    de muziek die je met je instrument maakt en dat hangt volgens mij toch niet

    echt af van de manier waarop hij gestemd is , of dat de allerbeste methode is:rolleyes:

    Ook niet of de violist / violiste de allerbeste techniek in huis heeft...

    Het gaat [ volgens mij ] echt alleen maar om de emotie die je met je intrument

    teweeg brengt.

    Ik zal ergens anders eens een filmpje laten zien van wat ik bedoel daarmee..

    ---
     
  12. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Mij lijkt het beste dat je zonder stemapparaat moet kunnen stemmen. Zo heeft mijn viooldocente dat ook aangeleerd. Ook zij is van de generatie dat er destijds geen stemapparaat was of gebruikt werd, op de stemvork na. Het is wel zo, dat als je jezelf afhankelijk maakt van zo'n stemapparaat. Jezelf niet gaat ontwikkelen op gehoor. Bij twijfel kun je erop terug vallen is mijn mening. Maar meneer bach of vivaldi hadden destijds ook geen stemapparaat denk ik, misschien een stemvork. Maar ook zij zijn er gekomen en al die violisten uit die tijd ook. Trainen op gehoor lijkt me het beste. Maar daar is iedereen vrij in natuurlijk. Het ligt aan je viooldocent wat die je aanleerd en of je de methode accepteerd is een ander verhaal bij het onderdeel stemmen. Ik weet niet beter dan hoe ik nu geleerd heb, zoals ik omschreven heb in de voorgaande post.
     
    Geert vindt dit leuk.
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Toch heb ik niet de indruk dat dit helemaal iets is dat met 'de generatie' te maken heeft. Meer met muzikale principes. Zo hoorde ik van celliste Elske Tinbergen dat bij haar lespraktijk de stemapparaatjes er ook niet in komen!
     
  14. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Een viool op het gehoor stemmen is helemaal niet ouderwets, het is zelfs de enige methode! Je moet in staat zijn een A over te nemen van een stemvork, een hobo of van een pianotoets. Dat is alles. Wie dat niet kan, kan ook niet vioolspelen. Vioolspelen doe je namelijk geheel op het gehoor, je bent constant bezig tonen bij te stemmen en bij te stellen, al luisterend naar anderen. Als je dat niet kunt, kun je beter blokfluit gaan spelen, of triangel. Het is volstrekt onzin te denken dat je met een elektronisch iets een viool kunt stemmen: een violist moét simpelweg een zuivere kwint kunnen horen en dat kun je gemakkelijk leren als je je er voor open stelt: als je de toonafstand van een kwint bijna bent genaderd, moét je de zwevingen kunnen horen en als die zwevingen verdwijnen als je de stemsleutel voorzichtig draait, dan heb je een zuivere kwint. Eerlijk, elke violist weet het: het is eigenlijk doodsimpel! Maar die A: dáár draait het om!
     
    Geert vindt dit leuk.
  15. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Van mij mag iedereen een stemkastje, een iPhone, (pitchlab) of iets anders gebruiken.
    Maar er is nog een heel belangrijke reden waarom je als violist wel zelf moet kunnen "stemmen".
    De meeste violisten worden opgeleid om in een orkest te spelen. In een orkest wordt de A rondgebazuind door de hobo. De violisten stemmen hun A conform de hobo en de rest van de snaren d.m.v. de kwinten/tweeklank methode. Dan kan je als violist natuurlijk niet zeggen, he wacht eens even, ik heb al gestemd maar mijn iPhone gaf toch echt wat hoger aan :)
     

Deel Deze Pagina