Zoektocht nieuwe cello strijkstok.

Discussie in 'Cello' gestart door marloes s, 2 jan 2016.

  1. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Daarbij kun je ook betrekken wat je gewend bent, wat je voorkeur heeft en waar je aan toe bent. Bij een stok waarvan gezegd wordt 'die vraagt om een heel andere benadering' zou je je stijl kunnen aanpassen. Toch lijkt dat de omgekeerde wereld. De ervaring in #8, de 3 stokken, sluit aan op wat je al doet en daar vanuit helpt zo'n stok jou dus om nog veel betere klank te maken.
    Stel dat jij of ik Haydn of Bach zo licht en snel willen strijken als Pieter Wispelwey, dan is zo'n springerige, lichte stok misschien wel nodig.
     
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Mischien wel.
    Maar op het nivo waar ik nu speel kan ik dat niet inschatten :(
    Gelukkig kan mijn cellolerares dat wel :)
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Hoe gaat het met het zoeken naar de fijnste stok?
     
  4. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Vanmiddag eens even bellen of ik vrijdag terecht kan voor een nieuwe uitprobeer sessie.:D
    Vorige week vond ik het veel te koud.
    (Onstemde cello enz)
    Dan wil ik de laatste paar stokken nog een keer proberen en een paar nieuwe.
    Maar wat ik eerder ook schreef ik doe het heel erg rustig aan met zoeken
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Je hebt dus nog geen oogje ('klik') op/met een bepaalde stok.

    Gelukkig kun je hiervoor ook de tijd nemen!
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik heb wel een stok geprobeert die in mijn gedachte blijft spoken, maar voor ik definitief verliefd word wil ik eerst verder kijken wat er nogmeer te halen valt :rolleyes:

    Dus as Vrijdag afspraak 2 bij de vioolbouwer.:)
     
    Marcelita en jis77 vinden dit leuk.
  7. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Helaas heb ik die afspraak af moeten zeggen, maar vanmiddag ga ik opnieuw naar mijn vioolbouwer om strijkstokken te proberen. :rolleyes:
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Zou die stok er nog zijn?
    Gelukkig zijn er erg veel stokken om te proberen, zodat de kans groot is dat je toch weer aanloopt tegen de stok van je dromen. In oktober komt "mijn" stokkenbouwer weer naar de CelloBiënnale dus als je tegen die tijd nog niet je droomstok hebt gevonden, kun je in Amsterdam wellicht nog zaken doen (buiten de concerten is de toegang verder gratis).

    In ieder geval, succes vanmiddag!:)
     
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    En wie is jou stokkenbouwer?
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Henk te Hietbrink
    Overigens kent @Oosterhof Vioolbouw hem ook; hier (in Arnhem) is de zarelon op de stokken van mij en Frits gezet.
     
  11. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Zo,n vermoeden had ik al , en als ik niet slaag ben ik zeker van plan bij hem langs te gaan:).

    Maar voor nu heb ik 2 strijkstokken op zicht.
    En de strijkstok die zo in mijn hoofd bleef hangen is 1 van de 2.

    Er lagen hehoorlijk wat stokken klaar en daarvan vielen meer dan de helft heel snel af omdat ik ze niet prettig vond strijken.
    Uit eindelijk bleven er 4 over en vielen er nog 2 af toen de vioolbouwer (ook een cellist) er op speelde.
    En de overgebleven 2 heb ik nu 2 weken op proef

    De eerste strijkstok (das de stok die zo in mijn hoofd blijft hangen) is een strijkstok met een stempel van Jan w Lindeman uit Amsterdam.
    Deze stok weegt 83 gram en heeft en lengte van precies 70cm
    Opvallend aan deze stok is dat stok bij de slof iets dunner is dan de rest van de stok, en ik vermoed dat dit de reden is waarom ik de stok zo heerlijk in de hand vind liggen.
    Het geluid van deze stok is vol, rond, warm en goed in balans.
    Als ik er mee speel op mijn cello lijkt er een soort balans te zijn.
    Deze stok heeft een hele mooie kromming en ligt stil en rustig in mijn hand (niet springerig) waardoor ik heel ontspannen kan spelen.

    De 2e stok weegt ook 83 gram en heeft een lengte van 71,5cm en draagt het stempel van Roland G Penzel
    Deze stok heeft en vol, warm en rond geluid wat erg aanspreekt en pakkend is.
    De kromming van de stok is mooi van vorm.
    En hoewel deze stok een heel erg mooi geluid heeft ligt die iets minder makkelijk in mijn hand dan nummer 1.en is deze stok een klein beetje springerig
    Verder zie ik dat deze stok echt nog wel een schoonmaak beurt kan gebruiken.

    Morgen heb ik celloles dan neem ik de stokken direct mee.
    Ben heel benieuwd wat mijn docent er van vind.
    En ik ben heel erg benieuwd wat ik van de strijkstokken vind in mijn eigen vertrouwde thuis omgeving waar ik elke dag oefen.:rolleyes:
    En hoewel het uitzoeken en uitsorteren best heel vlot ging merk ik ook dat het uitzoeken in zo,n andere omgeving lastig is.
    Zelfs mijn vertrouwde cello klink anders in een andere omgeving, en dan ook nog met verschillende strijkstokken.

    Vind het erg spannend allemaal.:)
     
    Cellolina en JanHut vinden dit leuk.
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dát is mooi! Dan kun je andere stokken ermee vergelijken en hoef je niet een nieuwe droomstok uit te zoeken. Nu heb je waarschijnlijk zoiets als: als ik geen betere dan dan die stok is die zo is blijven hangen in mijn hoofd, dan wordt het hem waarschijnlijk ook.

    Ja, het uitzoeken doe ik ook liever thuis, alhoewel het natuurlijk wel zo is dat je cello weleens vaker in een andere omgeving komt en dan wil je dat het ook klinkt.

    Ben benieuwd hoe het verder gaat...!
     
  13. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    nu was het uitproberen in een vrij kleine kamer met heel veel hout en niet zoveel demping.
    Cello klonk daar ook best goed maar totaal anders dan thuis.:)
     
  14. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Mooi hoe je de zoektocht vorm geeft @marloes s en het ook beschrijft.
    Wat ik ook verstandig vind is dat je de stok die in je hoofd bleef hangen niet direct koopt. Het geheugen geeft soms behoorlijke vervorming.
    Dus opnieuw (thuis) proberen met nog een ander juweeltje er naast: kansrijk!
     
  15. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    En dat is nu precies wat ik ga doen :)
    Lekker 2 weken uit proberen, de stok die in mijn hoofd bleef hangen, de andere mooie stok en natuurlijk mijn huidige eigen stok.

    En het zou maar zo kunnen dat ik nog naar Arnhem afreis om te gaan rond neuzen bij Henk te Hietbrink :D

    Die strijkstokken zijn behoorlijk prijzig dus ik ga niet over 1 nacht ijs.
     
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    't Is alweer twee jaar geleden dat ik voor de keuze van een nieuwe strijkstok stond. Het is mij goed gelukt de keuze te maken die mij nog steeds heel goed bevalt.:) In de zomer voor de CelloBiënnale van 2014 ging genoemde strijkstokbouwer een nieuwe voorraad cellostokken maken, zodat ik alvast een mooie keuze had in, wanneer was dat nou, eind augustus/begin september. Goede kans dat hij nu weer komende zomer speciaal weer op de cellostokken-toer is. Vóór die tijd was hij vooral contrabasstokken aan het maken, want ook contrabassisten hebben zo hun feestjes.:)
    Het beste kun je Henk te Hietbrink vooraf bellen voor een afspraak. http://www.hietbrinkbows.nl/
    (bezoek is sowieso op basis van afspraak en let op, hij zit de tweede helft van juni in de VS)
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Klopt, ik ken Henk al vanaf het moment dat hij begon met z'n bedrijf aan de Prinsesseweg. We hebben allebei eens achter een partij klankhout aangezeten van een weduwe wier man amateurbouwer was. Ze moest alles in een keer kwijt. Henk ging er met de 'buit' vandoor. Heel vreemd eigenlijk want hij bouwde helemaal geen instrumenten. Het zal z'n bestemming wel gekregen hebben. Later altijd contact gehouden.

    Ja, die Zarelon. Daar was Henk niet blij mee. Vond het rotspul om te beharen. Nou ja, het zal niet zo vaak voorkomen dat iemand er Zarelon op wil hebben.
     
  18. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ja, ik verwees naar wat je idd al had gezegd :) 't Was bevestiging: goed bezig!
     
  19. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Mijn stok komt niet van Henk, maar ik had al snel door dat hij een super vakmens is (en plezierig in contact).

    De geweldige Belgische cellist Roel Dieltiens heeft zijn dure Franse stokken aan de haak gehangen om met stokken van Henk te Hietbrink te spelen (fantastisch en veel 'goedkoper').
    Past ook wel bij Roel. Hij zegt ook 'ik houd niet zo van die dure instrumenten'.

    Ik zit in een heel ander vak, maar Henk werd voor mij een voorbeeld: hoge kwaliteit, klantvriendelijk en prettig contact, en niks met arrogantie of extreme tarieven.
     
    Cellolina vindt dit leuk.
  20. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Klinkt allemaal heel vriendelijk en goed.
    Word bijna huiverig een stok aan te schaffen zonder eerst bij hem langs te zijn geweest.;)
     
    JanHut vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina