Zoektocht nieuwe cello strijkstok.

Discussie in 'Cello' gestart door marloes s, 2 jan 2016.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ben net terug van de celloles en de strijkstokken zijn uitgebreid bestudeerd en geprobeerd door mijn docent.
    En mijn docent was(zonder dat ik iets gezegd had) erg te spreken over strijkstok nummer 1 :)
    Nummer 1 en 2 lijken wat betreft klank heel erg op elkaar.
    Nummer 2 geeft duidelijk meer volume, maar nummer vind ik veel lekkerder spelen.
    Mijn docent vond nummer 1 ook veel rustiger spelen en ze was verbaast dat ik in deze prijsklassen zo,n fijne stok ben tegen gekomen.

    Ergens in mijn hart heb ik al een keuze gemaakt en ben ik echt gevallen voor strijkstok nummer 1 :oops:
    Die strijkt zo lekker.
    Misschien ga ik nog bij een andere vioolbouwer langs om te kijken wat die heeft, gewoon om te zien wat er nogmeer te halen valt :D

    Verder pakte mijn docent ook nog even mij huidige stok om te vergelijken met nummer 1 en 2.
    Tjong wat een verschil, ik kon alleen maar denken, waar is de openhaard? Weg met die stok, echt afschuwelijk.:p

    Dus ik ga er in iedergeval wat betreft klank en speel genot, flink op vooruit met een andere stok.
    En daar kan ik echt naar uit zien.:rolleyes:
     
    Cellolina, jis77 en Marcelita vinden dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Je kunt ook stellen: goed, die nr. 1 heeft zoveel in zich, daar ga ik het de komende jaren mee doen. En dan komt er op zeker moment een punt waarop je aan weer iets beters toe bent. Want als ook je docent, zonder voorinformatie van jou al 'valt' op die eerste stok, dan is het toch kennelijk wel een heel goede stok. En in plaats van nog een vioolbouwer of strijkstokkenbouwer te bezoeken, kun je nu ook tijd gaan steken in verbetering van je spel (en genieten!) van stok 1.
     
    marloes s vindt dit leuk.
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik weet dat je daar eigenlijk helemaal gelijk in hebt, maar het druist volledig tegen al mijn gewoonten om mij goed en uitgebreid te verdiepen in wat er allemaal te halen valt als ik iets duurs ga kopen.
    En deze strijkstok is duur:eek: (maar fijn :D)

    Ik denk dat ik bij nog een vioolbouwer langs ga om al strijkend en uitproberend mijn gemoed wat te kalmeren.(sorrie vioolbouwer)
    Deze strijkstok is zo,n gevoels kwestie :confused:.........:)
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, hoe herkenbaar! Bij dit soort uitgaven willen we voor onszelf verantwoorden dat we dan ook echt het beste eruit hebben gehaald!
    Ja, inderdaad moeten we dan ons gemoed kalmeren, dat is zo mooi treffend uitgedrukt!
    Misschien helpt het ons te bedenken dat het aantal uur strijken dat we er vervolgens mee doen, de uurprijs doet zakken tot misschien wel het niveau van de kostprijs van een bekertje thee:D (O.K., dan heb je wel heel wat strijkuurtjes nodig, maar dat wil je toch om verder te komen:)).
     
  5. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Net heerlijk thuis gespeeld met de 3 strijkstokken.
    Wat en enorm verschil.echt ongelovelijk.
    strijkstok nummer 1 speeld heerlijk rustig en ik merk voor het eerst dat ook mijn pink mee doet.
    Bij mij huidige strijkstok ligt die wel rustig op de slof maar lijkt geen functie te hebben.
    Bij strijkstok nummer 1 merk ik dat ik wel mijn pink gebruik, het lijkt er op dat de pink de stok in balans houd.
    Vreemd gevoel maar wel prettig.
    Het geluid van strijkstok nummer 1 op de C snaar is prachtig diep.

    Strijkstok nummer 2 moet ik echt aan wennen.
    Deze stok lijkt gewoon groot als ik die vastpak.
    Het geluid is ook heel erg mooi van deze stok maar ik mlet wat meer moeite doen om de stok rustig te houden.

    En het zal jullie niet verbazen dat er opnieuw een wereld van mooie klanken en vreugde voor mij open gaat:)

    Het verschil is zo groot dat ik merk ergens een beetje huiverig te zijn als ik ga spelen, dan ben ik bang dat ik mij vergist heb en de klank dit keer niet mooi zal zijn:confused:
    Zucht.. wat kan een mens toch raar inelkaar zitten:(
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik zie ook dat het zilver van stok 1 behoorlijk zwart en vies is geworden.
    Kan dat nog worden schoongemaakt?
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Stok nummer 3 is dus eigenlijk je huidige stok, toch?
    Als ik het zo lees, is stok 2 eigenlijk al uit de race.
    En natuurlijk heb je de onzekerheid of je het echt wel goed hebt gehoord, dat is echt niet gek. Alleen merk je, dat als je speelt met die stok, je allemaal positieve ervaringen opdoet. Je pink zet je waarschijnlijk automatisch goed, zodat je pink ook nog subtiel kan sturen.

    Dat zilver kan natuurlijk weer schoon; je bent niet de enige die dat zilver vies krijgt:D. (alleen ik heb er verbazingwekkend genoeg nog geen ervaring mee:rolleyes:), zou je dat met een doekje zilverpoets schoonkrijgen?
     
  8. Baardaap

    Baardaap

    Lid geworden:
    2 feb 2016
    Berichten:
    13
    wat is die prijsklasse eigenlijk als ik vragen mag?
     
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Strijkstok nummer 1 kost E1900,-
     
  10. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Voor het zilver montuur kan je het beste een zilverdoekje gebruiken.

    Een prijzig stokje trouwens. Maar als je er plezier in hebt zeker doen. En je kan er jaren plezier van hebben. Als tenminste niet doet zoals ik enkele jaren geleden. Ik liet mijn strijkstok op een stoel liggen Kkrakkk ! weg strijkstok.

    Maar wat duur betreft voor een strijkstok. De Frans strijkstokkenbouwer Jean-Luc Tauziéde heeft een cello strijkstok gemaakt met gouden stukjes aan de slof en heeft in die slof 66 diamantjes aangebracht.
    De stok kost ongeveer honderdduizend euro. Voor het geluid maken dat goud en de diamantjes natuurlijk geen verschil.
    mm.jpg
     
  11. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Het is wel veel geld maar voor een cello strijkstok niet abnormaal
     
  12. Baardaap

    Baardaap

    Lid geworden:
    2 feb 2016
    Berichten:
    13
    Oef, dan vind ik het wel een beetje vreemd als je lerares verbaasd is dat je zo'n fijne stok in die prijsklasse hebt gevonden. Dan klinkt het alsof alles onder dat bedrag eigenlijk niet zo best is :s

    Zelf hoop ik over 2 of 3 jaar genoeg gespaard te hebben om een mooie cello + stok voor ca 5-6k te kopen
     
  13. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Ik denk niet dat ze bedoelt dat onder die prijsklasse niks te vinden is, maar wel dat het voor deze stok geen abnormaal hoog bedrag is.

    Het is maar net wat je wilt en wat bij je cello past. Twee weken geleden ben ik naar een veiling van strijkinstrumenten geweest en veel stokken kosten daar meer, waarmee ik zeker niet wil zeggen dat dit een goedkope stok is, maar ook niet dat ik verbaasd ben over de prijs. De meeste stokken die ik fijn vind spelen, beginnen helaas ook pas bij ongeveer 2000 euro, dus als ik een keer een stok ga kopen, vrees ik dat ik ook wel op een dergelijk bedrag uit kom. Maar ik heb alleen nog maar een huurcello, dus voorlopig hoef ik me nog niet over stokken te buigen.
     
  14. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dat is inderdaad wat ik bedoel.
    Ik heb nog 3 vioolbouwers hier in de buurt gemailt met de vraag of ze strijkstokken hebben in deze prijsklasse.
    Ze hadden maar 1 of 2 stokken rond de E 2000 en de andere stokken waren duurder.
    1 vioolbouwer had helemaal niets in deze klasse en heeft alleen stokken vanaf E3000 en hoger.:confused:
    Ik heb besloten deze dure stokken niet eens te gaan uitproberen, ze liggen budgettaire gezien gewoon te veraf van wat voor mij haalbaar is.:(

    De vioolbouwer waarvan ik de stokken opzicht heb heeft wel een ruime keuze, maar ik merkte ook dat het gros van de stokken direct afvielen bij het proberen.

    Blijft altijd een lastige keuze,
    wat hoop je te vinden en wat kun je er voor uitgeven?
    Moet je verder zoeken naar iets beters in een hogere prijsklasse en nog minstens een jaar verder sparen, of blij zijn met wat je tegen komt in de prijsklasse waarin je op dat moment zoekt?

    Zelf heb ik besloten niet in een hogereprijsklasse te gaan zoeken.
    Wel had ik de vioolbouwer tijdes het uitproberen ook gevraagt een stok neer te leggen die fors duurder was E3500, gewoon ter vergelijk.
    Ook die stok vond ik niet lekker stijken en viel snel af.

    Het blijft een spannende zoektocht, de perfecte match vinden je cello en jezelf.:)
     
  15. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Het lijkt mij dat dat zeker moet gaan lukken voor 5-6k.:)
    Dus succes met sparen voor je eigen mooie cello/strijkstok combinatie
     
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Je legt drie stokken neer. Een mooie stok van 3,500 euro een mooie stok van 2000 euro en een mooie Dörfler stok van 98 euro. Je doet je ogen dicht en je weet niet welke stok je pakt. En dan eens kijken welke stok het beste klinkt.
     
  17. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Gisteren ging ik studeren bij mijn leraar en gaf hij me drie stokken. Ik wist van één de prijs, maar niet welke van de drie het was, en ook niet wat voor een stokken het waren, wel dat er twee van dezelfde bouwer bijzaten, maar ook weer niet welke.

    Ik heb met alle drie gespeeld en geprobeerd te voelen hoe ze speelden en wat ik er van vond. Na drie uur spelen, hebben we nog even nabesproken wat ik er van vond en welke ik dacht dat van dezelfde bouwer waren. Ik had de goede twee aan elkaar gekoppeld en het was leuk om te merken dat we verder qua mening over de stokken ook op een lijn zaten. De prijs van de andere twee stokken weet ik overigens nog steeds niet, niet naar gevraagd, dus ik weet niet of de stok die ik het fijnst vond ook het meest kost. Maar het ging ook alleen om verschil ervaren, niet om een stok om te kopen uit te zoeken.

    Ik denk inderdaad, net als Tobias, dat dit de manier is om stokken te proberen. Gewoon meerdere stokken naast elkaar, zonder al te veel informatie vooraf en dan maar spelen en vergelijken. Uiteraard liefst alleen met stokken tot maximaal het bedrag dat je wilt besteden...
     
  18. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Een juweel van een stok, wellicht voor levenslang, is heel wat waard!

    Dan de andere kant: voor amateurspelers (de meesten van ons) zijn er
    onder de stokken van E 500,- tot E 1000,- zeer, zeer fijne stokken te vinden.
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2016
  19. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Levenslang is wel erg lang, of je moet een kettingroker zijn. Maar wat is er nu leuker om af en toe eens een andere auto te kopen, of een ander cello of viool. En ook eens af en toe een andere strijkstok. De stokkenmaker moet ook leven. Nu is het natuurlijk wel zo dat zo'n stokkenmaker aan een dure stok meer verdiend dan aan tien goedkope stokken. Maar ja als iedereen er levenslang mee zou doen, zou het wel erg stil in zijn toko worden. Ja alleen een beetje beharen, maar daar schijn je ook niet rijk van te worden.
     
  20. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dat zou best kunnen en is natuurlijk afhankelijk van wat je zoekt en prettig vind.
    Persoonlijk vond ik de stokken die ik geprobeerd heb in die prijsklasse niet heel erg veel soeps.
    Maar het zou best kunnen dat als ik lang genoeg zou zoeken door heel nederland ik heel misschien ergens zo,n stok zou vinden.
    Maar dat is dan wel zoeken naar een speld in een hooiberg.
    Voor alle duidelijkheid, dit geld natuurlijk alleen voor mij en mijn cello, en ik wil niemand met een stok uit een andere prijsklasse tegen het hoofd stoten.
     

Deel Deze Pagina