plezier met samenspelen

Discussie in 'Overig' gestart door Marcelita, 29 mrt 2014.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Een uitnodiging aan jullie, forumleden, om te vertellen wat je met andere musici samen onderneemt.
    Wat vind je er leuk, mooi, ontroerend, uitdagend of wat dan ook aan?

    Zelf ben ik jaren geleden dus begonnen aan cellolessen. Niet alleen vind ik de cello een prachtig instrument, maar ik wilde ook de muziek vanaf de baskant leren kennen. Het heeft mij tot nu toe al de nodige verdieping en verrijking gebracht.

    Vanuit een gemengd ensemble waar veel lichte muziek wordt gespeeld, hebben we een kwartet gevormd, waarin ruimte is voor echt heel erg klassieke muziek, want dat werd toch wel erg gemist.
    Bezetting: viool, dwarsfluit, hobo en cello, allen amateurs, waarbij ik degene ben die het minst lang het instrument bespeel.

    Laatste keer dat we oefenden, begonnen stukken ineens heel mooi te lukken. Zo kwam ineens heel mooi Cantique de Jean Racine van Fauré uit de verf, want het lukte bij ieder afzonderlijk ineens om mooi de toon te vormen en af te stemmen.

    http://www.geocities.jp/loverecder/#Faure

    En wat ook heel mooi uit de verf kwam: de Arie (Largo) van Händel uit opera Xerxes. Vooral met de hobo met de lange overgebonden noten maakt het heel mooi. Met cello kun je het geheel een prachtige bodem geven.

    http://www.geocities.jp/loverecder/#Handel.

    Van dit soort muziekmiddagen kom ik heel blij thuis.
     
    zapling en Christa vinden dit leuk.
  2. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Ha Marcelita, wat een leuk onderwerp!

    Hier thuis speel ik samen met mijn man waarbij we verschillende combinaties maken. Wat rebec betreft, is het dan mogelijk om samen te spelen met diverse blokfluiten of doedelzak. Vooral de laatste combinatie klinkt heel gezellig.

    Verder speel ik sinds kort samen met een celliste, alleen begeleid ik haar dan met orgel. We hebben al een keer wat uitgevoerd en dat was een succes! Ik heb de hoop om daar mijn blokfluiter ook aan toe te kunnen voegen zodat er binnenkort triosonates gespeeld kunnen worden.
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Hoi Rebecspeelster,

    Dat klinkt ook leuk bij jullie! Combinatie blokfluit of doedelzak met rebec! Spelen jullie daar klassieke stukken mee en/of folk? En is dat zo'n kleine doedelzak?
    Hier hebben we dus af en toe repetitie van een folkgroepje en dat is met blokfluit of doedelzak, gitaar, accordeon, cello, dwarsfluit en trom. En hier gaat het dus om een kleine doedelzak. De cellopartijen moet ik er bij de meeste zelf bedenken o.a. aan de hand van accoordschema's van de gitaar en sommige melodielijnen zijn juist weer mooi met cello.

    Wat betreft trio's gaan spelen: alleen al Bach heeft er vele gecomponeerd. Met dwarsfluit en viool heb ik zitten oefenen aan een trio van Bach nr. 23 in D-moll. Zo af en toe timmeren we verder aan die weg en langzamerhand begint het ergens op te lijken. Het lijkt mij ook een hele mooie voor met orgel, blokfluit en cello! Dit trio, en vele anderen, is op internet vrij verkrijgbaar, maar het is te overwegen hem via de muziekhandel te kopen. Vaak is dan ook de bladspiegel prettiger leesbaar (hier moeten ze dan ook op scoren) en zitten er ook aparte muziekpartijen bij.
     
  4. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Hoi Marcelita en de anderen,
    Meerdere jaren geleden speelde ik in symphonie orkest en strijkorkesten. Door een gehoorprobleem er een tijd uit geweest. Nu speel ik in een soort kamerorkest. Wat je schrijft over de baskant herken ik sterk.
    Ik heb in dit (voor mij nieuwe) orkest mij ten doel gesteld met de cello (plus 2 andere cellisten) een heel mooie bodem te creeeren. En, wauw!!, dat begint te lukken. Wat een ervaring is dat.
    We spelen barok, klassiek, met uitstapjes naar bijv. folk en spirituals.
     
  5. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Het gaat om twee doedelzakken: een middeleeuwse met 1 bourdon in F met een schalmei (speelpijp) van c' tot d'', en een renaissance doedelzak (dudey) met 3 bourdons D-A-D met eveneens een schalmei van c' tot d''. De laatste is afgestemd op de rebec. Bij het begeleiden zoals met samenspel van de rebec gebruik je nooit de kwint (A-bourdon) maar alleen de D-bourdons. Toen we de doedelzak wilden laten bouwen, heb ik de rebec meegenomen om met de bouwer zowel de stemming als het volume af te spreken. Het zijn dus "kleine" modellen zoals in de middeleeuwen en renaissance gangbaar was. De grote Schotse zijn van veel latere datum en allerminst aangenaam om binnenshuis aan te moeten horen.

    De muziekkeuze bestaat uit middeleeuwse- of renaissancemuziek die je meestal zelf moet bewerken en transponeren naar de mogelijkheden van je instrumenten.

    Het gevoel om de "bas-veroorzaker" te zijn in een ensemble ken ik alleen van begeleidingen op spinet en orgel. Het maakt een andere functie in je los i.p.v. een hoog solo-instrument te bespelen. Dus het Wauw-gevoel van Jan Hut kan ik ook een beetje meevoelen.

    De eerstvolgende triosonate die we op het oog hebben, is Telemann in F-groot (Twv42:F3). We moeten eerst nog even uitproberen of de gamba-partij ook op cello te spelen is. Het is dus geen continuo maar een zelfstandige partij.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dag Jan, Rebecspeelster en anderen,

    Ja, dat is ook het mooie als je samen kunt werken met andere cellisten.
    Ik heb dat tijdens de maandelijkse workshops in Utrecht waar ik heen ga. Dat is specifiek gericht op zigeuner/klezmer/latin muziek. De workshops worden afwisselend geleid door profs die gespecialiseerd zijn op deze terreinen en daarin ook zelf optreden. Vanuit alle hoeken en gaten komen amateurs samen en we zijn met zo'n 20 spelers van blaasinstrumenten, accordeonisten en strijkers (er zijn ook nog steeds strijkers welkom!).
    Met z'n drieën op de cello doen we ons best voor de passende bodem te zorgen.
    Bij de andere muziekensembles ben ik de enige cellist. Maar ook dan merk ik wat je als enige cellist in een gemengd ensemble met 10, 12 andere spelers aan verschil kunt maken.

    Door Rebecspeelster gaat er voor mij een wereld open aan oude instrumenten! Je bent ook wel lekker bezig op zoveel instrumenten, want ook nog eens spinet! Telemann heeft inderdaad mooie composities! Vandaag was op de radio nog suite Burlesque (ook heerlijke stukken, wij spelen dan in een niet-middeleeeuwse setting de stukjes onder titels als Pierrot, Colombine, Harlequin, Les Scaramouches en Mezzetin en Turc. De cellopartijen zijn ronduit heerlijk! En je hebt nog de Danserye van Tielman Susato, ook een hele oude. Daarvan La Mourisque.

    Ik kwam op deze site uit wat betreft oude instrumenten: http://www.music.iastate.edu/antiqua/rebec.htm. Beschrijvingen én geluidsopnames (al zijn die niet geweldig).

    Zouden wij de enigen zijn die met plezier samenspelen?
     
  7. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Ha-ha... die link ken ik. Mijn rebec is wat groter. Bovendien, toen ik de allereerste keer het geluid van die opname hoorde, was voor mijn uitdaging voldoende gekieteld om er iets gavers van te maken. De mooiste herinnering heb ik toen ik als verrassing tijdens mijn zoektocht naar een instrument die opname aan mijn man liet horen: "leuk he? zoiets zou ik ook wel willen." Ik heb nog nooit zo snel een gezicht zien betrekken...

    Tielman Susato is heel leuk om te spelen. La Mourisque hebben we ooit als openingsstuk gespeeld op doedelzak met rebec tijdens een feest met een middeleeuws karakter. Juist de afwisseling van instrumenten is in die stijlperiode nodig. Als je een uurlang naar doedelzak met rebec moet luisteren, loop je echt weg. Je bent gebonden aan bepaalde toonsoorten, geen modulaties en constant dezelfde soort klank. Vandaar dat de mogelijkheid om diverse instrumenten te wisselen zeer welkom is.

    Jij schreef: " Zouden wij de enigen zijn die met plezier samenspelen?"

    Joh... iedereen heeft het daar zo ontzettend druk mee dat hen de tijd ontbreekt dat hier te beschrijven.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    "Als je een uurlang naar doedelzak met rebec moet luisteren, loop je echt weg."
    Op dorpsfeestjes in Bretagne met doedelzakmuziek heb je het na een tijdje ook echt helemaal gehad.
    Afgelopen zomer streek het nederlands jeugdorkest weer neer in ons dorp en speelde in de kerk met een cymbalist (Jan Rokyta) en theorbe-speler ook werken van Telemann. Prachtig gevarieerd! Ook als je een lange tijd alleen naar spinet of spinet met fluit moet luisteren, wordt dat eentonig. Inderdaad, variatie! Ga dat principe ook meenemen naar morgenochtend, naar ons folkgroepje. Zelfs daar dreigt eenvormigheid, omdat ook die melodietjes iets hebben van 13-in-een-dozijn.
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Gistermiddag hebben we een koningsdagfeest in de Overbetuwe deels opgeluisterd met folkmuziek.
    Accoredeon, gitaar afgewisseld met klarinet en cello (gitaar en cello electrisch versterkt). We hebben lekker gespeeld en kregen ook leuke reacties.

    Wie is er nog meer lekker buiten of in een zaaltje gaan spelen?
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ik zelf. Hm, het wordt wel eentonig!
    Dat was het van de week in het kader van de Week van de Amateurkunst in ieder geval níet.
    Locatie op donderdag was een acoustisch heel fijne ruimte op de campus van de Wageningen Universiteit (gebouw Futura, ruimte Impulse). We speelden daar licht klassieke werkjes, zoals uit de Suite Burlesque van Telemann, modernere werkjes (Raggedy Rag), klezmer met zang (Ich hob dich zu vil lib), New York New York (titelsong van de gelijknamige film) en dat voor gemengd ensemble.
    Vandaag nog eens voor de open dag van de muziekschool. Tevens nog meegespeeld in het klezmerbandje ter ondersteuning van de baspartij. Hier had ik dit jaar niet verder mee kunnen repeteren, maar de stukken zaten er nog bij mij ingeheid, dus kon ik fijn aansluiten.:)

    Wie heeft er nog meer meegespeeld ihk van de Week van de Amateurkunst?
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Vandaag het seizoen afgesloten met de groep met welke ik zigeuner, klezmer en latin speel elke maand onder leiding van een docent die zelf ook actief optreedt (zie mijn post ook onder de rubriek 'gevraagd/gezocht').
    We hebben lekker gespeeld, het lukte allemaal heel aardig en we hadden ook nog publiek dat over onze kunsten te spreken was. Daarna een gezellige borrel met meegebrachte drankjes en hapjes, lekker buiten in 't zonnetje.
    Seizoen 2014-2015 begint weer half september (op zaterdag).
     
  12. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Klinkt leuk! Is het alleen een strijkgroep of spelen er nog andere instrumenten mee?
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Hoi Marjet,
    Het is een gemengd ensemble: accordeons, blazers (fluit, klarinet, sax), acht violisten en 3 cellisten en in totaal 22 leden. Er is een beetje wisseling van spelers, maar ook een behoorlijke kern die al veel jaren hier speelt, ook spelers die ca. 15 jaar geleden zijn begonnen. Ik speel hier intussen alweer twee jaar mee. Alhoewel er dus een groep al lang meespeelt, is inburgeren hier geen probleem. Leuk samenspelen en leren en een gezellige pauze ertussen.
     
  14. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Wat een variatie aan instrumenten! Is het lastig om er muziek bij te vinden of is het een logische combi voor de stijlen die jullie spelen?
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ja, het is zeker een variatie! Degenen die onze groep leiden, vinden altijd muziek die ze al dan niet zelf nog wat bewerken voor ons gezelschap. Het gaat hier niet om klassieke muziek, dat scheelt. In zigeuner, klezmer en latin wordt er ook nogal gevarieerd en geïmproviseerd met de aanwezige muzikanten. Tijdens de middagen met elkaar wordt er dus ook gezocht naar wat het leukst klinkt. Dus variatie in arrangementen (wie spelen wanneer, waar herhalen we, dat soort keuzes). Door zo bezig te zijn en na te denken en te luisteren naar elkaar en eigen spel heb ik ook geleerd in een ander folkgroepje waarin ik ben gaan spelen (en waar ik de cellopartijen vaak zelf moet bedenken) creatiever om te gaan met kiezen van soort begeleiding (zoals: tokkelen of strijken, basisaccoord tonen zodat je een soort hoempa-effect krijgt of melodielijnen meepikken van een ander instrument).

    Maar goed, de docenten/artiesten brengen de muziek in, dus voor ons geen gezoek maar gelijk lekker oefenen en uitproberen.
     
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Samenspelen blijft leuk! Nu moest er geoefend worden met een groepje hier uit de omgeving. We spelen in een formatie cello, gitaar, trom (geen snare!!!), accordeon, fluit en doedelzak. Muzieksoort: folk uit alle streken.
    Uitdaging: om zulke arrangementjes te bedenken dat iedereen tot zijn/haar recht komt en het ook nog eens prettig en leuk klinkt.
    Aardig is dan weer dat we (twee uit dat groepje) op die zaterdagen wereldmuziek oor leren krijgen voor hoe je van die arrangementjes kunt maken. Nu hebben we onze, zich ontwikkelende creativiteit kunnen inzetten om een stukje een beetje pretig klinkend in de verf te zetten.:). Maar weet wel hoe lang je alsnog aan het modderen bent om het dan ook echt een beetje te laten klinken:oops:. Daar zijn we al die tijd wel mee zoet geweest. En intussen scheen de zon zo heerlijk buiten en kon je dit oefengeluid onmogelijk buiten produceren.

    Binnenkort moeten we spelen tijdens een feestje waar we middels een sponsoractie voor het goede doel voor spelen. Dus wij spelen, feestgangers (in dit geval gastheer en gastvrouw) betalen en dat gaat rechtstreeks in de pot voor inzameling.

    Wie speelt er nog meer in gemengde samenstelling?
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Vanmiddag stonden er op de lessenaars van een violiste, een fluitiste en een celliste (wie o wie:)) triosonates van Corelli en Suiten van Bononcini.
    (Corelli 12 Triosonaten opus 1 Volume 1, sonate 1 en 2)
    ( Bononcini, Sieben Suiten, volume 2, suite 4)
    Gewoon blijven oefenen om vaardigheden te onderhouden en het beter te laten klinken, was het doel.

    Wat in deze stukjes (van Corelli en Bononcini) nogal eens voorkomt, zijn snelle loopjes die bij het ene instrument beginnen en overgenomen wordt door de volgende. Heel speelse stukjes die qua noten niet moeilijk zijn, maar waar het op de uitvoering aankomt. Op youtube is een opname te vinden van deze sonates, is een lange opname en klinkt met orgel erbij weer anders).
    Verder is er nog variatie in tempo tussen de stukjes en zelfs binnen één deel van de eerste sonate van Corelli (in het vierde stukje dat met allegro begint en dan tussendoor nog een adagio heeft en dan weer terug naar allegro. Daar schakel je echt tussen stemmingen; om dat mooi tot zijn recht te laten komen....).

    Bij Bononcini hébben we wat afgepuzzeld om de tempovariaties mooi op de rit te krijgen per speler en dat allemaal dus als één klinkend geheel! Als je dat eenmaal met elkaar een beetje tot in je vezels hebt laten doordringen, dan wordt het echt leuk, want dan komt het aan op dynamiek e.d. om het mooier te krijgen. Gelukkig hebben we nog een docent van de muziekschool die bij tijd en wijle tijd voor ons uittrekt om ons verder te helpen.:).
     
  18. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Wat leuk, met z'n 3-en dus! Uh...bij hoeveel groepjes zit je nu uiteindelijk?
    Met de viool heb ik nog nooit solo gespeeld (behalve op les) en zolang ik nog niet speel als Janine Jansen blijft het maar zo ... ;-). Daarentegen speel ik wel bij orkest/ensemble. Vioolspelen is me een beetje overkomen, maar ik ben pas ècht over de streep getrokken toen bleek (bedankt Willeke!) dat je met viool overal met vlag-en-wimpel binnengehaald wordt ook al speel je desnoods alleen de 1e noten van de maat...
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dat laatste: jazeker, er zijn bijna altijd violisten tekort. Ik kom ook vaker tegen dat ze violisten vragen dan cellisten.

    Met mijn cello waag ik me ook niet op solistisch vlak, maar weer wél als er een maat in een trio of kwartet alleen cello moet klinken. Daar moet ik mij maar overheen zien te trekken. Er zijn dagen dat ik blij thuis kom van stukjes die ineens mooi lukten en dagen dat ik moet bijkomen van iets dat voelt als nagel over schoolbord:eek:.
    Gisteren kwam ik heel blij thuis van wat trio's die echt héél mooi lukten van ons alledrie. Ook dus van wat ik inbracht. Dit was echter gewoon oefenen; jammer dat hier niemand anders van had kunnen meegenieten!

    Dat trio van woensdag was een niet-complete bezetting van het kwartet. Dan gaan we díe stukken vooral doen die voor trio geschikt zijn. Het trio van vrijdag is ook gewoon lekker met elkaar na ensemble-les van de muziekschool nog wat trio's doornemen. Kwartet is eens per twee weken, Trio als het uitkomt na ensemble. Er is ook wel wat overlap qua bezetting en stukjes die worden gespeeld. Het komt er dan in feite op neer dat een combinatie elkaar één keer per week ziet en speelt en soms twee keer per week.

    Eens per twee weken Folk en eens per maand wereldmuziek.

    Wat voor ensemble/orkest is dat van jou? Van de muziekschool? En wat spelen jullie dan?
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ik ben net terug van het feestje waar ik in #16 over had waarvoor geoefend moest worden.
    We hebben heerlijk buiten gespeeld en het was een heel bijzonder feestje: er waren allemaal mensen uitgenodigd met wie de gastheer en vrouw de contacten wilden aanhalen. Allemaal uit hun omgeving, maar men leefde wat langs elkaar heen of er was wel eens een moeizame geschiedenis.
    En wat gebeurde er op het goed verzorgde (bv. aan hap en drank) feest: mensen gingen leuk meezingen met elkaar en de liederen uit ons repertoire, men ging gezellig met elkaar dansen en op gegeven moment nam iemand het woord. Iedereen werd uitgenodigd op het volgende feestje die door diegene wordt georganiseerd en svp héél graag inclusief de muziek!:)

    En gelijk is er geld opgebracht voor een jeugdproject in Bosnië:).
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2014

Deel Deze Pagina