Een klein tipje van de sluier af en toe zien opgelicht worden is wel leuk tijdens het leerproces Ik vind het tot nu toe klinken als een spannende puzzel . Hier en daar pik ik terug dingen op zoals 'wat is een herstelteken ook alweer' , daar stootte ik gisteren op en dat was zo van aja, natuurlijk, zo zat dat. Ik ben nu even aan het pauzeren, de eerste noten van You raise me up kwamen er net uit, dat is het nieuwe stuk dat ik meekreeg. Verder ook bezig met Ode to Joy zuiverder te krijgen, dat is iets dat ik op eigen houtje ben beginnen leren en het is handig om op een simpele manier aan opbouw te werken. Het moet in andere stukken ook zoals ik het doe met dit stuk, aldus de lesgeefster toen ik haar ik laatst een opname doorstuurde. Met dit stuk gaat die opbouw vanzelf goed. Ik moet altijd aan opbouw werken, daar wordt op gehamerd, dus eerst vinger 1-2-3 neerzetten, de klank voorstellen in je hoofd, en dan pas strijken. Verder bij Scarborough Fair mag ik NIET meer binden. Ik dacht dat ik MOEST binden naar eigen goeddunken, dat was bij Amazing Grace nu zo dat ik daar drie noten in een opwaartse boogstreek neem, maar dat moet ik dus niet meer doen bij Scarborough Fair. En wat mijn houding betreft: daar moet ik inderdaad hard aan werken. Ik denk dat de lesgeefster laatste les bedoelde dat ik te stokstijf sta, te zeer volgens de regels mijn viool zijwaarts gericht houd, hij mag meer VOOR mij komen en ik mag al eens wat losjes meebewegen - zo heb ik het begrepen. Ik heb er proberen op letten bij de opname van Ode to Joy die ik gisteren maakte voor mijn YouTube kanaaltje, waar ik mijn vorderingen bijhoud.
Elleboog naar rechts draaien helpt, maar ik maak zo een vreemde hoek zo. Hoe scherp maag die hoek zijn met je elleboog? En stomme vraag misschien, maar moet ik permanent zo leren spelen of enkel als ik die noot wil pakken?
Je elleboog beweegt mee met op welke snaren je je vingers zet. Dus als je op de G-snaar speelt, draait hij gewoon mee in naar rechts. In het begin gaat dat nog niet helemaal automatisch, als je daar dan op let, kun je die noten wat makkelijker spelen. Niet teveel over nadenken, gewoon lekker spelen.
Ik merk net op dat als ik met de opname probeer mee te spelen die ik meekreeg van You raise me up, dat ik veel sneller met de melodie weg ben dan met dat blad noten erbij. Nadeel: zo wijk ik geregeld af van de deun en maak er zelf iets van of voeg er per ongeluk een noot aan toe of laat er een paar vallen, ik ben dan nog zoekende. Dit is wel veel leuker zo. Jammer, heb nog maar een kwartiertje.
Het is altijd leuk om wat mee te spelen met opnames, maar volgens mij is het toch ook belangrijk om dat blad voor je neus te houden . Noten lezen en vertalen naar wat je handen en strijkstok moeten doen wordt zo voor je het weet een 2de natuur zodat je uiteindelijk zal merken dat je een groot aantal stukken op het zicht kan spelen. Natuurlijk heeft meespelen op een "backingtrack" zeker ook voordelen, je leert ritme houden, en kan gemakkelijker horen of je intonatie goed zit en als je ook nog wat improviseert leer je wat over harmonie en ritme. Een mooie balans tussen oefen methodes lijkt me een goed idee.
Daar heb je zeker een punt Satch. Het uitgangspunt van onze lessen is spelen op gevoel (er zit een methode achter hoor), noten lezen wordt aangebracht bij het spelen van de stukken zelf. Ik was vroeger als kind overigens een goede leerling tijdens de notenleerlessen, ik en een vriendinntje waren toch de besten van de klas, al was zij iets beter, want met ritmisch dictee liet ik altijd een klein steekje vallen - ik heb de melodie erbij nodig om het ritme volledig te vatten. MAAR: die notenleer van vroeger zit ergens heel ver weg bij mij nu. Geleidelijk aan zal dat wel allemaal terugkomen? Als ik er ooit goed in was, moet dat toch terug naar boven vallen te halen? Zo voelt het momenteel wel totaal niet, alsof ik daar ooit goed in was.
Over die methode vroeg ik me wel af: hoe krijgen andere beginners hier het vioolspelen aangeleerd? Onze lessen gaan uit van onder andere de Suzikimethode en de methode van André Gertler. Zijn die methodes hier gekend? Ben benieuwd naar de antwoorden!
Dat gevoel ken ik een tijdje geleden de kwintencirkel nog eens bovengehaald, dat zat echt ver weg, in pasant nog eens de modaliteit opgefrist want ik wist totaal niet meer wat die modi weer juist inhielden . gelukkig komt het inderdaad allemaal snel terug. Over de methode kan ik je in mijn geval niet zo veel vertellen, ik denk niet dat ik een vaste methode volg. Ik was al een tijdje op mezelf aan het oefenen en ik denk dat mijn leerkracht nu gewoon kijkt wat ik moet bijschaven en daar oefeningen op zoekt. in de meeste gevallen houdt dat in dat ik een specifieke etude krijg van Kreutzer (edit) waarbij ik op bepaalde zaken moet letten en daarna krijg ik een stuk om dit in toe te passen. voorlopig vooral Bach partitas en sonatas omdat ik heb aangegeven dat ik deze graag speel.
Ik heb mijn proefles gehad en dat beviel erg goed. Ik heb me daarom meteen ingeschreven voor tweewekelijkse lessen. Het voelt fijn om deze stap te hebben durven zetten en ik kan bijna niet wachten tot ik mijn eerste echte les heb. Mijn speelhouding bleek niet al te slecht te zijn, gelukkig. De viool die ik nu heb is niet echt goed genoeg, maar dat komt vast goed in de nabije toekomst als ik een instrument kan huren. Ik zal nederig bij de basis beginnen en mezelf veel moeten afremmen, maar ik ben heel enthousiast en heb er zin in. Ook heb ik besloten om mezelf noten te leren lezen, want dat is toch wel erg handig. Ik mocht een stukje van schrift spelen en dat kost me teveel tijd om te puzzelen om lezend te spelen.
Ik ben ook eerst met zelfstudie begonnen maar had al een degelijke achtergrond voor andere instrumenten, dus notenleer en dergelijke waren voor mij geen probleem. Ik ben wel overtuigd dat lessen voor viool noodzakelijk zijn, want ik moet mezelf nu een aantal zaken terug afleren wat niet zo makkelijk is. Volgens mij heb je de juiste beslissing gemaakt met je in te schrijven voor lessen! Als je van plan bent om viool door te zetten kan je mogelijk kijken naar huurkoop, dan ben je meteen aan het afbetalen voor een eigen instrument en gaat het huurgeld niet verloren.
De Suzuki-methode is ook in Nederland bekend, zowel voor viool als voor cello. Ik hoor ook dat de methode van Carmen Eberz "zo speel ik viool" wordt gebruikt en dat daar veel extra oefenmaterialen, o.a. online, bij zitten. @IdB weet er meer van, en ook de andere violisten op het forum.
Ik bespeel wel andere instrumenten, maar met die instrumenten heb ik het kunnen redden zonder noten te kunnen lezen. Dat wil zeggen binnen een paar seconden i.p.v. flink te puzzelen en dan alsnog het stuk van buiten te leren. Doordat ik veel als bassist heb gemuciseerd, werd dat notenlezen niet vaak verwacht, behalve toen ik complete partituren uit mijn hoofd leerde om een blokfluitensemble te begeleiden van een baspartij. Ik merkte in die korte tijd dat ik zelf wat probeerde dat ik al 'verkeerde' gewoontes begon aan te leren op viool. Ik ben dus blij dat ik hopelijk niet al teveel van zulke autodidactische eigenaardigheden moet afleren. Ik ben weer begonnen met stok vasthouden en 'goede' toon proberen te strijken met ontspannen houding.
Fritz Kreisler, als het inderdaad over hem gaat, heeft in zijn leven het nodige gecomponeerd (tot operettes toe) en bewerkt. Maar het is mij tot heden ontgaan dat hij ook met etudes in de weer is geweest. Is het mogelijk op dit punt wat details te vermelden?
Wow ik moet niet goed wakker geweest zijn toen ik dat typte ik bedoel inderdaad zoals Ria aangaf Kreutzer, mijn excuses voor de verwarring ik heb dit ook in mijn voorgaande post aangepast.
Voor wie het interesseert, na wat ge-google volgende artikeltje gevonden, het lijkt me dus idd niet waarschijnlijk dat Kreisler etudes heeft geschreven . https://etudemagazine.com/etude/1910/08/fritz-kreisler-on-violin-playing.html
Om wat leven in de barak te brengen (zouden ze hier bij ons zeggen): ik heb het dus met de lesgeefster al een paar keer gehad over Pellonpekko van Korpiklaani. Ik zei dat dat mijn droom was dat ooit te kunnen spelen. Zij zei toen van 'oh maar is dat wat ik op je facebook zag voorbijkomen? een jaar' Inderdaad, dat postte ik op mijn tijdlijn. Maar: ik postte ook Wooden Pints van Korpiklaani, en eerlijk, dat stuk dat zie ik me over een jaar nog wel meespelen of naspelen zij het misschien op mijn eigen manier , ik ben overtuigd dat ze de twee verwisselde. Maar om een lang verhaal kort te maken: ik stuurde haar dus de YouTube link recent door in een persoonlijk berichtje ... dit kan ze nooit bedoeld hebben over een jaar, ik vind het een geniaal stuk, dus ben heel benieuwd wat haar antwoord zal zijn. Wat denken jullie? Als je beetje googelt kan je een glimp van de partituren opvangen. En misschien aan de meelezende rotten in het vak hier : is er iemand aanwezig dit DIT nummer kan spelen? Hebben jullie ook zo vioolnummers waarvan jullie stiekem dromen?
Lijkt me inderdaad redelijk doenbaar voor de beginnende violist. Misschien niet het eerste jaar maar dan toch in de loop van het 2de jaar. Het is wel niet altijd even makkelijk te horen wat de viool doet omdat hij ongeveer hetzelfde speelt als de accordeon? Maar Korpiklaani is best leuke muziek, denk dat je de levellers dan ook wel kan appreciëren. Ik heb me voor dit jaar voorgenomen om de Bach vioolsonate nr. 1 in g klein te leren. Dat zal vrees ik niet meer lukken maar staat wel op mijn todo voor volgend jaar, ik ben wel al begonnen met het eerste deel, en merk dat ik de noten wel kan spelen maar technisch nog niet goed genoeg ben om het te laten klinken zoals het moet. Ik droom ervan ooit de erlkönig van Ernst, danse des ombres van Ysaye en de chaconne in d klein van Bach te kunnen spelen, maar vrees dat dat wat hoog gegrepen is .
Hier vind je trouwens de partituur (zonder de solo op het einde). De viool speelt enkel de bovenste notenbalken (dus die met de solsleutel). Je kan de musescore app gratis installeren, met de oefen functie kan je het dan vertraagd afspelen. Voor het gemak moet je mss de begeleiding eruit halen. Mogelijk komt het niet 100% overeen maar het zal niet veel verschillen. Verder is heel het stuk in 1ste positie en in re groot, de vingerplaatsing ken je denk ik al (fa kruis en do kruis). Jaakko gebruikt hier en daar glissando en een triller, maar dat soort versiering kan je later zelf op gevoel toevoegen. https://musescore.com/user/929991/scores/1860556