Pijn door meer te ontspannen lijkt me niet helemaal logisch, het zou door ontspannen te spelen juist minder pijnlijk moeten zijn. Mogelijk is er toch nog een probleempje met je houding. Om recht te strijken blijf ik het een goede oefening vinden om vlak naast de brug te strijken, om hier een goed geluid te krijgen moet je recht strijken met de juiste druk en souplesse.
Pijn niet meer gehad nu, ik heb noodgedwongen paar daagjes niet gespeeld, neem ik ding terug vast gaat het echt heel goed, als vanzelf, totdat het punt waarop ik bleef doorspelen, dan verloor ik geleidelijk aan mijn gevoel voor intonatie. Ik moet mijn mening bijschaven: ook met viool kan je je overspelen! Als ik blijf doorspelen dan zitten mijn vingers er geleidelijk aan steeds meer naast en strijk ik moeilijker en dan blijf ik maar proberen omdat ik weer 'juist' wil zitten , maar dan gaat dat maar met moeite. Herkenbaar? Het klinkt dus veel beter en gaat moeiteloos als ik voor mezelf de regel hanteer : stoppen als het net heel goed gaat , dan niet door blijven gaan, maar stoppen op een goed moment telkens en niet te vaak oefenen ook niet, ook daar kan je in overdrijven (zoals ik dan, maar: dat doe ik in veel dingen die ik onderneem, ik ben nu eenmaal een intens mens denk ik).
Ik amuseer me vanavond met toonladders oefenen, steeds sneller en met wat ritme erin aan te brengen Het begint steeds meer te lukken en voelt minder als een opgave nu. Hoe gaat het met de rest?
Net opnieuw les gehad, eindelijk even gedaan met Kreutzer . Ik krijg 2 nieuwe stukken, het eerste wordt meditation van Thais om verder te oefenen op vibrato, posities en dynamiek. Verder krijg ik ook mijn eerste "echte" concerto, maar ik weet nog niet welk, ik ga er vanuit dat Bruch nog wat hoog gegrepen is dus ik ben erg benieuwd wat het wordt.
Ik heb mijn derde vioolles gehad. Ik moet beide handen meer gaan ontspannen. Ik knijp soms wel erg hard in de viool met mijn linkerhand. Ook de strijkhand mag nog flink wat meer ontspannen worden.
Pfff, vandaag een beetje teleurgesteld, ik kreeg te horen wat ik buiten Thaïs mag oefenen en het blijkt het studentenconcerto nr. 2 van Seitz, omdat dit volledig in 1ste positie is kan ik meer aandacht besteden aan boogtechniek, ... Ik vindt het echter echt geen mooi stuk, het doet me denken aan circusmuziek, ... dan vindt ik de meeste Kreutzer etudes mooier. Hopelijk ben ik er snel vanaf, ... Ik had gehoopt op Accolay, Portnof, Haydn, Glazunov if eventueel de Beriot dus dit is toch echt een tegenvaller, ... Er zal wel een reden voor zijn, maar toch, ...
Het Schülerkonzert van Seitz is niet te vergelijken met het vioolconcert van Bruch. Die laatste is van een totaal andere orde! Seitz alles Pos. 1? Dat valt wel mee hoor: er zitten in Seitz voldoende mogelijkheden om hogere posities te gebruiken al was het alleen maar om de klank te verfraaien.
Bruch had ik ook nog niet verwacht, dat is inderdaad echt wel wat hoog gegrepen. Ondertussen een paar uurtjes Seitz gespeeld en het valt eigenlijk nog wel mee, het is ritmisch nogal leuk en speelt nogal vlot weg, het voordeel is dat ik na een uurtje of 2 de eerste 3 pagina's al vlot kan doorspelen (uiteraard is er nog voldoende ruimte voor verbetering op dynamiek). Het is wel eens leuk om geen week te moeten zwoegen op een halve bladzijde. Al bij al moet ik dus zeggen dat het wel een ok afwisseling is, en met Thaïs tussendoor heb ik nog altijd wel iets dat wat uitdagender (en mooier) is. Ik vind het toch een beetje een vreemde insteek want ik heb het gevoel dat Seitz echt wel een stapje terug is in moeilijkheid.
Ik had gisteren weer een les, het was erg leuk. Gelukkig is mijn lesgeefster erg positief ingesteld en besteedt ze veel aandacht aan de uitleg. Paar aanwijzigingen in mijn schriftje die ik ga volgen: trilling op de stok voorkomen bij traag spelen door nog meer te ontspannen en bijsturen, toonladders in groepjes van vier oefenen en Swallowtail Jig moet ik eerst traag en regelmatig oefenen, voor de grepen, en een tweede keer met accenten voor het dansgevoel. The water is wide deed ik goed, nu moet ik het oefenen met glissando. Verder twee nieuwe stukjes mee: Stille nacht voor de kerstsfeer en Bella Ciao. Ik moet wel zeggen : daar in het leslokaal klinkt mijn viool altijd top, ik neem aan dat dat te maken heeft met de inrichting ervan. Hier binnen klinkt hij anders! Ofwel lukt het met wat bijsturing gewoon heel goed altijd, maar veel dingen gaan tijdens de les vanzelf.
Mag je dan zelf niet kiezen? Ik kies mijn stukken in overleg met de lesgeefster, als ik het niet leuk of mooi vind doen we het gewoon niet, behalve dan toonladders dat 'moet' wel, maar dat vind ik niet zo heel erg. Er zijn dingen die ik nog niet zomaar 'mag' zoals binden bijvoorbeeld als ik speel of Greensleeves mag ik vooralsnog niet aan beginnen, maar dat komt nog wel. Ik ga nooit teleurgesteld van de les naar huis eigenlijk, de lesgeefster kiest stukjes uit die ik leuk vind. Hoe voelt het ondertussen?
Volledig vrij kiezen is niet echt mogelijk, ik kan wel sugesties doen maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de lerares. In dit geval was Thaïs in overeenstemming maar Seitz opgelegd. Ik ga er vanuit dat de lerares een specifiek doel voor ogen heeft en Seitz daarbij de beste tool vindt om het juiste resultaat te bereiken. Het is dus even doorbijten. Ondertussen speel ik naar mijn gevoel de 6 paginas redelijk vlot en ben ik nu bezig met de dynamiek wat bij te schaven en overal de juiste accenten/boogtechniek te gebruiken. Ik vermoed dat het vooral de bedoeling is om hierbij aan de articulatie te werken. Er wordt nogal veel gewisseld tussen legato, staccato, accenten, ... Ook worden er hier en daar wat (eenvoudige) tweeklanken gebruikt dus dat zal er ook wel iets mee te maken hebben. Ik zit naar mijn gevoel wat in een vervelende fase waarbij ik niet goed genoeg ben voor de echt "bekende" werken maar wel al wat ver zit voor het echte basis repertoire. Verder denk ik dat mijn techniek door ervaring op andere instrumenten niet gelijk gegroeid is voor alle onderdelen van het vioolspel waardoor ik nogal wisselende stukken krijg om specifieke dingen te oefenen. Of dat is toch mijn interpretatie. Wat het beter klinken in het leslokaal betreft, ik heb ook al gemerkt dat de acoustiek echt enorm veel verschil kan maken. Ik heb eens kunnen oefenen in een kerk en daar klonk alles plotseling veel mooier (ook wel luider wat ik nogal intimiderend vond).
Hallo allemaal, ik heb bij 'even voorstellen' een bericht geplaatst met mijn verhaal als beginnend violist, ik ben drie weken op weg. Ik vind het leuk om progressie te zien bij anderen. Volg Beginnertje nu ook op YouTube. Zijn er meer mensen die een progressie account hebben ergens? Ik zit er ook aan te denken, maar ben niet zo van 'met mijn hoofd op internet'...
Hey, het lijkt erop dat jij dankzij je ervaring ook snel vordering maakt met de viool ik las niet meteen of je ook les volgde. Zelf ook niet zo'n fan van filmpjes maken en openbaar op het net gooien maar ik post af en toe eens een opname zonder beeld. Dat heeft me al veel goede tips opgeleverd van de andere forumleden om mijn techniek te verbeteren!