Café Viool: starters podium

Discussie in 'Viool' gestart door Elisse, 3 jul 2020.

1. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Ik denk dat je nu teveel op alles gaat letten. En daar wordt je dan weer gespannen van. Je komt dan in een vicieuze cirkel. Probeer op één ding te letten en probeer dat dan te verbeteren. Je moet niet alles tegelijk willen. Ook heb ik de indruk dat je alles een beetje te snel wilt.

2. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Beginnertje, misschien kan je hier iets van leren.

Marcelita vindt dit leuk.
  3. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Net terug van wintersport...

4. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Ja, uit Kippel.

Marcelita vindt dit leuk.
  5. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ja, maar wát? :(

6. Satch

Satch

Lid geworden:
    24 jan 2019
    Pijn door meer te ontspannen lijkt me niet helemaal logisch, het zou door ontspannen te spelen juist minder pijnlijk moeten zijn. Mogelijk is er toch nog een probleempje met je houding. Om recht te strijken blijf ik het een goede oefening vinden om vlak naast de brug te strijken, om hier een goed geluid te krijgen moet je recht strijken met de juiste druk en souplesse.

7. Beginnertje

Beginnertje

Lid geworden:
    21 jul 2020
    Pijn niet meer gehad nu, ik heb noodgedwongen paar daagjes niet gespeeld, neem ik ding terug vast gaat het echt heel goed, als vanzelf, totdat het punt waarop ik bleef doorspelen, dan verloor ik geleidelijk aan mijn gevoel voor intonatie.
    Ik moet mijn mening bijschaven: ook met viool kan je je overspelen!
    Als ik blijf doorspelen dan zitten mijn vingers er geleidelijk aan steeds meer naast en strijk ik moeilijker en dan blijf ik maar proberen omdat ik weer 'juist' wil zitten , maar dan gaat dat maar met moeite.
    Herkenbaar?
    Het klinkt dus veel beter en gaat moeiteloos als ik voor mezelf de regel hanteer : stoppen als het net heel goed gaat , dan niet door blijven gaan, maar stoppen op een goed moment telkens en niet te vaak oefenen ook niet, ook daar kan je in overdrijven (zoals ik dan, maar: dat doe ik in veel dingen die ik onderneem, ik ben nu eenmaal een intens mens denk ik:D).

8. Beginnertje

Beginnertje

Lid geworden:
    21 jul 2020
    Als zij het met gebroken poten kunnen , moet het mij als poppetje aan touwtjes ook kunnen lukken?:confused::D

9. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Maar je zit toch niet aan touwtjes vast? :(

10. Beginnertje

Beginnertje

Lid geworden:
    21 jul 2020
    Ik amuseer me vanavond met toonladders oefenen, steeds sneller en met wat ritme erin aan te brengen :D
    Het begint steeds meer te lukken en voelt minder als een opgave nu.
    Hoe gaat het met de rest?

11. Satch

Satch

Lid geworden:
    24 jan 2019
    Net opnieuw les gehad, eindelijk even gedaan met Kreutzer :D. Ik krijg 2 nieuwe stukken, het eerste wordt meditation van Thais om verder te oefenen op vibrato, posities en dynamiek. Verder krijg ik ook mijn eerste "echte" concerto, maar ik weet nog niet welk, ik ga er vanuit dat Bruch nog wat hoog gegrepen is ;) dus ik ben erg benieuwd wat het wordt.

Laatst bewerkt: 30 nov 2020 om 23:06
  12. Fabian

Fabian

Lid geworden:
    2 aug 2020
    Ik heb mijn derde vioolles gehad. Ik moet beide handen meer gaan ontspannen. Ik knijp soms wel erg hard in de viool met mijn linkerhand. Ook de strijkhand mag nog flink wat meer ontspannen worden.

13. Satch

Satch

Lid geworden:
    24 jan 2019
    Pfff, vandaag een beetje teleurgesteld, ik kreeg te horen wat ik buiten Thaïs mag oefenen en het blijkt het studentenconcerto nr. 2 van Seitz, omdat dit volledig in 1ste positie is kan ik meer aandacht besteden aan boogtechniek, ...
    Ik vindt het echter echt geen mooi stuk, het doet me denken aan circusmuziek, ... dan vindt ik de meeste Kreutzer etudes mooier. Hopelijk ben ik er snel vanaf, ...
    Ik had gehoopt op Accolay, Portnof, Haydn, Glazunov if eventueel de Beriot dus dit is toch echt een tegenvaller, ...
    Er zal wel een reden voor zijn, maar toch, ...

14. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Het Schülerkonzert van Seitz is niet te vergelijken met het vioolconcert van Bruch. Die laatste is van een totaal andere orde!
    Seitz alles Pos. 1? Dat valt wel mee hoor: er zitten in Seitz voldoende mogelijkheden om hogere posities te gebruiken al was het alleen maar om de klank te verfraaien.

15. Satch

Satch

Lid geworden:
    24 jan 2019
    Bruch had ik ook nog niet verwacht, dat is inderdaad echt wel wat hoog gegrepen. Ondertussen een paar uurtjes Seitz gespeeld en het valt eigenlijk nog wel mee, het is ritmisch nogal leuk en speelt nogal vlot weg, het voordeel is dat ik na een uurtje of 2 de eerste 3 pagina's al vlot kan doorspelen (uiteraard is er nog voldoende ruimte voor verbetering op dynamiek). Het is wel eens leuk om geen week te moeten zwoegen op een halve bladzijde. Al bij al moet ik dus zeggen dat het wel een ok afwisseling is, en met Thaïs tussendoor heb ik nog altijd wel iets dat wat uitdagender (en mooier) is. Ik vind het toch een beetje een vreemde insteek want ik heb het gevoel dat Seitz echt wel een stapje terug is in moeilijkheid.

Laatst bewerkt: 2 dec 2020 om 22:23

Deel Deze Pagina