Ja, dat zou de juiste volgorde zijn. Om een losse 'wig' te schaven lijkt me ook erg moeilijk om te klemmen. Lijkt me geen probleem, als het maar vast blijft zitten.
Weer een paar stapjes verder... Het halsblok is voorzien van extra hout om loodrecht te kunnen zagen en boren. Ook de vorm is met behulp van een mal erop getekend. Vreemd genoeg heeft de mal geen gaten voor de stemsleutels. De lijmvlakken van het voorblad zijn aangepast zodat ze loodrecht op de nerf staan. Het echt vlak maken ervan is blijven steken - het lukt nog niet om de laatste 'wiebel' eruit te krijgen. (Waarom worden voorbladen van een viool niet gewoon uit één stuk gemaakt zoals bij een cello??) Ter afleiding het stukje gereedschap gemaakt om de dikte van de bladen te kunnen aftekenen. En dan het achterblad. Dat is inmiddels een enorm stuk dunner. De hoeken zijn afgewerkt en momenteel worstel ik met het vlak krijgen van de rand waar de inleg in moet. Achteraf gezien had ik in het begin veel grover te werkt kunnen gaan. Inmiddels een grotere guts in huis (7/30) die veel sneller werkt. Ik had een zgn "purfling channel cleaner" besteld, maar die bleek 2,4mm dik. Veel te dik dus voor de inleg van 1.2mm. De dunne variant is voorlopig niet leverbaar, ben nu zoekende waar ze nog meer te krijgen zijn. Misschien maar gewoon uit China laten komen... Al wel even op een stukje esdoorn geoefend met het maken van het spoor voor de inleg. Dat was behoorlijk moeilijk, steeds schieten die mesjes weg. Nog maar even mee oefenen... Wordt vervolgd
Het stukje "gereedschap om de bladdikte te kunnen markeren" lijkt mij niet aan de betrouwbare kant. Het principe is goed, maar de houten constructie is veel te flexibel.
Omdat de nerf van links naar rechts steeds smaller (of breder) wordt. Wanneer het blad uit één stuk zou bestaan is er geen symmetrie in de nerfverdelingsdichtheid. Bij het gelijmde blad zitten vlakbij de lijmnaad de nerven veel dichter bij elkaar dan daar waar de buitenkant gaat komen. Bij twee gespiegelde helften is er weer symmetrie. Opmerking: het bovenblad wat in bewerking is, heeft een behoorlijk brede nerf! Niet het mooiste stuk klankhout.
Bij dat tekengereedschap (nog geen Nederlandse naam gevonden voor dit "Sarconi compass") gebruikte ik de instructie die in het boek stond. Het is volgens mij wel stijf genoeg maar ik verbaasde mij erover hoe het 2B potlood na 1 ronde tekenen al een millimeter korter was geworden. Beetje eperimenteren met het type potlood... Het hout is inderdaad geen topkwaliteit. Dat komt misschien bij een volgende viool... Oh, dan heb ik mij daarin vergist!
Dat is geen ramp, want die gaten voor de stemsleutels kunnen er ook later in wanneer de krul bijna gereed is. Dan wordt het een kwestie van zeer zorgvuldig de plaats bepalen aan beide wangen (zijden van de krul). Dat kan heel goed met een passer. Waar ze dan moeten komen is wel ergens te achterhalen: ik moet daar nog een schets van hebben. Of staat misschien ook wel in Johnson & Courtnal?
Ik heb de indruk dat de gaten voor de stemsleutels in een later stadium worden bepaald. Voorlopig dus eerst de krul maar vorm geven. Als dan daarna de plaatsen van de stemsleutels bepaald moeten worden heb ik hier een fraaie uiteenzetting van Davide Sora in zijn video. Het gebruik van de passer wordt daarin ook duidelijk: → Van belang is ook je te realiseren dat het gat voor stemsleutel A erg delicaat is, omdat daar de breedte van de wang het kleinst is. Wanneer de volgorde zoals die is uiteengezet door Sora wordt gevolgd, is de kans op breuk minimaal.
Aha, die manier was ik nog niet tegengekomen. De prachtige muziek onder het filmpje ook niet trouwens.
De filmpjes van Sora (er zijn er nog veel meer dan de bovengenoemde!) zijn een absolute aanrader voor wie zich wil verdiepen in de vioolbouw!
Korte tussenstand van het achterblad, inclusief inleg en verder bewerkte vorm... Nu moet nog de verdieping ter hoogte van de inleg gemaakt worden. Ik zie verschillende maten gutsen voorbij komen daarvoor (meestal twee, voor de taille en de rest). Zijn 5/5 en 7/7 geschikt? Mijn 7/18 lijkt de goede ronding te hebben maar is te breed.
Als ik de foto van het achterblad zo zie, dan is de welving aan de rand nog veel te hoog. Daar moet eerst wat aan gebeuren alvorens aan de slag te gaan met diverse gutsen. Een filmpje kan veel verduidelijken. Echter van Davide Sora kwam ik niets geschikts tegen, maar een andere bouwster laat goed zien wat de bedoeling is: Het gebruik van een schraapstaal die in de juiste vorm is geslepen kan ook heel goede diensten bewijzen. Het gaat hier om het aanbrengen van de 'Hohlkehle' waarvoor geen goed Nederlands woord bestaat.
Dank! In het filmpje zie ik de bouwer een 7-10 pakken. Het klopt dat ik nog niet klaar ben met de vorm maar ik wilde me alvast oriënteren op de volgende stap.
De laatste update is alweer even geleden. Inmiddels ben ik een paar grote stappen verder. Na veel klooien, leren en informatie inwinnen was eindelijk het voorblad gelijmd. Uiteindelijk had ik hier een voorloper met een meer dan vlijmscherpe beitel voor nodig. Uitgezaag en gutsen maar! Vurenhout werkt zoveel makkelijker dan esdoorn. Ik was blij dat ik eerst het achterblad had gedaan. En de inleg. Ondanks zo nauwkeurig mogelijk werken, werden net als bij het achterblad de gleuven in de hoeken te breed. Eén van de leukere klusjes: uithollen. En na heel veel gutsen, schrapen, controleren dan eindelijk maar met de f-gaten begonnen. Wel vreemd dat de het sjabloon dat ik hiervoor kocht, van zo dik metaal is dat het niet op het voorblad gelegd kan worden. Daar moest dus eerst een papieren variant van gemaakt worden.
Als ik het voorblad even zat was, ging ik verder met de hals. Met behoorlijk wat moeite kon ik die met de hand toch nog uitzagen: De eerste ronde van de krul viel mee. Maar de tweede ronde, en de andere zijde, waren erg lastig om mooie recht en symmetrisch te krijgen. Voor de zekerheid ben ik aan een tweede krul begonnen...
En afgelopen week een dagje besteed aan de zangbalk. Dat was een leuke klus. Eerder al had ik hiervoor de 5 lijmklemmen gemaakt. Het wordt zeker niet perfect, maar het begint heel langzamerhand ergens op te lijken. Alleen die krul en de hals... dat gaat nog wat worden.
Het begint wat te worden! Bij de werkzaamheden aan het halsblok (krul) zie ik dat de lijntjes bij het zagen hier en daar zijn overschreden. Dat kan een ernstige inbreuk zijn op het verloop van de sierlijke lijn. Ik zou een volgende keer die lijnen zichtbaar houden, dan weet je waar je 'zit' zodat er de mogelijkheid is kleine correcties aan te brengen die de sierlijke uitstraling ten goede doen komen.