Wanneer je 10 lagen lak opbrengt om de gewenste kleur te krijgen is het totale lakpakket veel te dik. De laklaag zal een respectabele bijdrage leveren aan demping. Er wordt wel gezegd dat de beste Italiaanse violen die waren welke de dunste lak hadden. Maar let wel: dit mag je niet omkeren tot: een viool met een of twee lagen lak klinkt het beste. Om nu toch met een laag of vier olielak de gewenste kleur te krijgen moet er een sealer (gelatine) en grondlaag worden opgebracht die er voor zorgt dat de kleurintensiteit aanzienlijk toeneemt. De kleurcomponent moet niet het hout binnen dringen en zo aan kleurintensiteit verliezen. Om dat tegen te gaan is de sealer. Er is een firma die een prima gronderingsproduct levert maar wel erg duur is (het zal ook eens niet!) In de sectie 'Resources' is hun lakschema te zien en te bestuderen. Vergeet als laatste niet de transparante deklaag die er voor zorgt dat er diepte in de laklaag komt! Deze laag kan bovendien wat matter gemaakt worden waardoor er de gewenste patina kan worden aangebracht.
Dat hangt geheel van de intensiteit af. Met TL-UV lampen zal het reuze meevallen. Maar beter is natuurlijk er niet onnodig lange tijd inkijken.
Veel dank voor de tips! Ik heb van Hammerl een grondlak, kleurlak en deklaag besteld. Het proefstukje dat ik toonde, had ook 1 grondlaag onder de kleurlak. Is die kwaliteit dan onvoldoende? Of moet ik meerdere grondlagen aanbrengen (wat de klank ook weer niet ten goede zal komen)? Voor het matter maken heb ik tripolipoeder in huis gehaald.
Voordat er een (gekleurde) grondlaag wordt opgebracht moet er eerst een 'sealer' op het hout komen. Die fungeert als een soort barrière, om te voorkomen dat de grondering gaat uitwaaieren en intrekt in het hout. Als dat gebeurt neemt de intensiteit van de kleur aanzienlijk af omdat de kleurcomponent wordt verdeeld over een groter oppervlak. Het is bovendien dan ook heel moeilijk egaal op te brengen. De bedoeling is dat de kleur niet in het hout komt maar in de lak. Dus daarom eerst een sealer: gelatine (Technical Grade). De grondering kan bestaan uit een gekleurde component. Hoe donkerder die is des te minder gekleurde laklagen er op moeten om de eindkleur te bereiken.
Leuk en leerzaam om al je vorderingen te volgen, zelf ben ik ook al een tijdje bezig met een alt viool te maken. Maar door andere werkzaamheden kan ik zo af en toe wat aan de viool doen. Maar erg boeiend om ermee bezig te zijn!!
Ja het is erg boeiend om zo kennis te maken met die wereld. Na het vullen, sealen en gladmaken zit nu de eerste grondlaag erop. Die droogt trouwens ook zonder UV-lampen een stuk sneller dan de kleurlak.
Voor de lakken van Hammerl is helemaal geen UV kast nodig: ze bevatten een siccatief (droogmiddel) Ik zou het instrument trouwens liever lakken zonder de toets er op. Je kunt dan kiezen voor een z.g. valse toets, een stukje hout, triplex of desnoods hardboard over het lijmvlak tussen toets en hals. Het hele bovenblad is dan bereikbaar voor de lakkwast