Absolute beginner, enkele vragen...

Discussie in 'Overig' gestart door marleen, 19 sep 2009.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Til er nou ook weer niet te zwaar aan! :)
    Ik probeer een beetje orde te scheppen en te handhaven.

    Ik denk dat je (jullie) best wel begrijp(t)en waar het om gaat. Als je een forum wilt waar je echt kunt 'chatten' over bijna alles, kan ik je vertellen dat die er geweest is. Een paar jaar geleden bestond die nog. Toen we hier dan nog het Violistenweb.nl hadden - de voorloper van StrijkersForum- zag je wel eens dezelfde klacht van leden, die alleen maar vrijblijvend wilden kletsen over de meest uiteenlopende onderwerpen die bijna nooit meer iets te maken hadden met het 'strijkers gebeuren', maar al gauw verzandden in onderwerpen over de nieuwe hond die iemand had aangeschaft. Het resultaat was dat die site zichzelf heeft opgeheven, wegens het uitblijven van iedere activiteit. De meest recente posts waren meer dan twee jaar oud. Dan kun je wel nagaan hoe de vlag erbij staat en wat de oorzaak is van het overlijden.

    Frits
     
  2. Mylène

    Mylène

    Lid geworden:
    19 apr 2012
    Berichten:
    1
    Hallo ...,
    Ik ben 49 jaar en een beginnende viool speler. Eerder heb ik piano gedaan via de academie. Enkel de eerste 4 jaar en dat ook op volwassen leeftijd. Vandaag had ik mijn eerste les viool. Amaai ..., wat een heerlijk gevoel! Volledig anders dan piano spelen. Ik voelde mij veel nauwer verbonden met mijn instrument. Een gevoel dat ik met de piano nooit heb gehad.
    Is er hier nog leven in de brouwerij van beginners?
    Lieve groet,
    Mylène
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @Mylène,

    hoewel ik geen beginnend violist ben, kan ik wel aanvoelen hoe het moet zijn, wanneer je van piano overstapt naar de viool. Ik speel naast viool ook orgel. Ik heb wel eens tegen iemand gezegd dat alle noten die in een bepaald muziekstuk voorkomen. al klaar liggen op een piano of orgel, je moet ze alleen nog even op het juiste moment activeren door de toetsen op het juiste moment in te drukken. Nu weet ik ook wel dat bij een piano nog veel méér meespeelt, zoals accenten leggen, harder of zachter indrukken etc. (heb je bij een orgel geen last van). Bij een viool (en ieder ander strijkinstrument) moet je de toon zelf maken, je moet ook nog de vingers op het juiste moment neer zetten en op de juiste plek, je kunt ook heel lastige streken hebben en dan moet je de toon ook nog maken, hetzij pianissimo, hetzij forte. Ja, lastig is het en misschien daarom wel zo mooi!

    Frits
     
  4. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Ja, dat herken ik helemaal (al speel ik cello).
    Ook ik heb piano gespeeld (en accordeon, hobo en klarinet), maar een strijkinstrument is weer heel anders.
    Maar er zijn ook heel veel nuances (o.a. door pedaalgebruik en aanslag) op de piano.
    Maar ik kan mij goed voorstellen dat je gevoel van verbondenheid andere 'snaren' bij je raakt.
    Geniet ervan!

    Anara
     
  5. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    Wat ik me afvraag is wat een gemiddelde leerling speelt na 7 maand (dus niet de natuurtalenten :p). Ik speel namelijk nu ongeveer 7 maand en wilde wel eens weten wat veel anderen na iets meer dan een half jaar spelen...
     
  6. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Als volwassen beginner op altviool en nog nooit eerder een instrument te hebben gespeeld speelde ik na 7 maanden iets uit Viola Fun (einde boek) en ergens halverwege Methode van de 21e eeuw. Kon de noten lezen, speelde met 3 of net 4 vingers maar gewoon basis vingerzetting...wellicht net een lage 2.
     
  7. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    Oke, thanks voor de reactie:)
     
  8. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    Ikzelf ben namelijk net klaar met suzuki volume 1 en ongeveer op de helft van fiddle time runners. Ik heb ook nooit een instrument bespeeld, maar ben op mijn 15e verjaardag begonnen met viool :D
     

Deel Deze Pagina