Absolute beginner, enkele vragen...

Discussie in 'Overig' gestart door marleen, 19 sep 2009.

  1. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Hey trouwe Anousch! Bij jou kan je altijd op een antwoord rekenen en dat is echt fijn :D Waarom koop je geen rubber demper, die kost ong. 5 euro en je kan er gerust mee spelen zonder mensen in een ander vertrek te storen...
    Een 'zwarte' noot noemen we in België een kwart noot, en een 'witte' noot een halve noot, daarom vroeg ik me af of er geen naam is voor de halve noot die met één tel verlengd wordt...
    Heb nog zitten oefenen op twee keer twee lijntjes. Ik slaag er niet in om het tweede stukje uit het hoofd te leren, het is vreselijk (heb in het dagelijks leven ook problemen om dingen uit het hoofd te leren maar daar valt dat altijd wel te omzeilen). Ik voel zo een soort woede in mij die ik nooit eerder heb gevoeld. Een woede omdat het niet lukt. Normaal, als iets niet lukt, blijf ik gewoon heel kalm, maar nu borrelt er iets. Heb het gevoel dat vioolspelen een heleboel nieuwe dingen naar boven gaat halen... (Hoeft niet per se slecht te zijn). Het geeft ook wel een zekere energie :/ Morgen zullen we wel zien of het uiteindelijk positief of negatief was... 't Is inderdaad gewoon een hobby. Of ik zou zeggen: gewoon voor het plezier. Plezier kan blijkbaar ook heel complex en veelzijdig zijn :p
    groetje en slaapwel :)
     
  2. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik kijk ook altijd elke dag of jij geantwoord hebt. :p
    Ook al heb ik me geabonneerd op dit onderwerp. ;)

    Volgens mij heeft die halve noot met extra tel geen naam. Ik herinner het me in ieder geval niet. En anders komen we er wel achter hoor.

    Maar spelen met zo'n demper... geeft dat geen domper? :cool:
    Klinkt dat nog wel een beetje mooi?
    Want dan zou ik ook kunnen oefenen wanneer de kids 's avonds slapen. Nu durf ik dat niet. Ben ik bang dat ze wakker worden en ik ben veel te blij dat ze nu slapen. :)

    Marleen, ik denk dat jij het heel graag snel goed, of heel goed, wil kunnen. Vrouwke, je kunt het niet in 1 keer héél goed doen. Daar is het oefenen en oefenen en oefenen voor. En je moet maar denken; het kan altijd beter!
    Soms geraak ik ook gefrustreerd hoor. Maar meer omdat mijn hand in de kramp schiet. Het gaat al beter. Maar na een kwartier spelen is het alweer zover.

    Truste! ik ga nu ook slapen!
     
  3. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Ok! Bedankt voor je antwoord! Spelen met een rubber demper klinkt inderdaad minder mooi maar de valse noten klinken ook minder hard :p Gebruik mijn dempers nu zo weinig mogelijk, pas vanaf tien uur 's avonds of zo, om gewoon te worden aan het toch wel indrukwekkende geluid van de viool. Heb ook een metalen 'hoteldemper' en die produceert een smurfachtig, nauwelijks herkenbaar geluid, maar je kan er wel de technische kant mee oefenen zonder ook maar één smurf wakker te maken. Dus als je smurfjes in bed liggen...
    't Is waar dat ik het echt wel snel goed wil kunnen. De kloof tussen droom en werkelijkheid is groot :) Tegelijk zie ik viool leren als een manier om de passie die in mij zit naar buiten te brengen zonder dat andere mensen (op jou en de buren na) er al te veel last van hebben. Minder ingrijpend dan passionele liefdesrelaties of telkens van werk of buurt veranderen of zo :D
    Slaapwel ook!
    PS: wat je kramp betreft, ik denk dat dat snel zal beteren, zo was het bij mij toch :)
     
  4. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hoi Marleen!

    Vandaag hebben ze een nieuwe verwarmingskachel gehangen en dat was een hoop gestommel en gerommel op zolder. Nele heeft er vanmiddag gewoon doorheen geslapen. Dus... misschien kan ik best viool oefenen als zij slaapt. :lol:
    Ik ga dat gewoon proberen!

    Vanmiddag heb ik les gehad. Normaal op vrijdagavond maar onze juf moest zelf repeteren vanavond. Vandaar dat onze lessen verzet waren.

    Ik heb mijn stukjes mogen spelen. Ik moet ontspannender spelen. Mijn rechterarm niet teveel optillen maar juist ietwat laten hangen. Evenals mijn schouder ontspannen.
    De vingerzetting van mijn linkerhand heb ik geleerd. (eerder ook al mee bezig geweest) Met mijn linkerhand beweeg ik veel soepeler. Altijd al geweest. Ben je links? vroeg mijn juf. Nou, zei ik verbaasd. Volgens mij ben ik rechts. Want ik schrijf rechts en eet rechts. Vond ze vreemd. Omdat ik links veel soepeler en makkelijker te vormen ben. (mijn hand dan :lol: )
    Maar goed, nu oefen ik dus op ontspannen spelen en mijn houding. Volgende week geen les want dan is het herfstvakantie. Jammer!
    Maar als deze stukjes goed gaan en makkelijker dan oefen ik de volgende met ontspannen spelen.
    Als ik gespannen speel dan klinkt het veel gedrongen. Ehm.. het klinkt dus niet. :p
    Een toon moet zachter en ik vind zelf liever klinken. Als ik gespannen speel druk ik ook te hard op de snaren met de strijkstok. Daar moet ik dus op letten. En met de lange streken moet ik mijn arm helemaal leren strekken zodat ik met de stok de uiterste punt raak.
    Veel oefenen op de techniek dus! :)
     
  5. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Heten die niet gewoon kwartnoot met punt enz.? Ik weet het niet zeker hoor, maar zo noem ik ze wel altijd..
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Een noot met een puntje erop en een boogje erboven?
    Die heet: fermate en heeft een willekeurige tijdsduur.
    Bij canons geeft dit de plaats aan waar men moet afsluiten bij gelijk eindigen.

    Of bedoel je een willekeurige noot met een punt erachter?


    Frits
     
  7. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Hey Frits, ik bedoel een halve noot met een puntje erachter, die dus met de helft verlengd wordt. Qua duur gelijk aan drie kwartnoten...
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Ja, dat dacht ik al wel.

    Ik heb eens even gespeurd in het boekwerkje van Willemze: 'Algemene Muziekleer' en die heeft het over 'noot met stip'. Ik zie in de index en trefwoordenregister ook geen speciale benaming staan voor deze notatie.

    Misschien dat iemand anders nog wat tegen komt?


    Frits
     
  9. jmsuijkerbuijk

    jmsuijkerbuijk J.M. Suijkerbuijk

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    74
    Homepage:
    Je mag deze noot 'halve met punt' of 'gepunteerde halve' noemen en, als je heel duur wil doen, 'geaugmenteerde minimus'.
     
  10. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Geaugmenteerde minimus klinkt inderdaad een beetje duur :/ Zal het dan maar halve met punt noemen. Bedankt voor jullie antwoorden!
     
  11. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Anouschka, alles OK? Jouw 'problemen' lijken net het tegengestelde van de mijne: ik moet juist luider spelen en harder doordrukken, en als mijn juf mijn houding corrigeert, is dat meestal om mijn elleboog van de rechterarm wat hoger te tillen, ik laat die blijkbaar soms te veel hangen ;) Ben je al met kortjakje bezig?
    Ben over blokkage van eergisteren heen en vind dat mijn geluid weer een beetje beter klinkt: minder noten die er hees doorkomen. (Misschien omdat ik vandaag weer zonder schoudersteun heb gespeeld? Met een dikke trui aan doet dat geen pijn.) Binnenkort ga ik leren om twee verschillende noten op één boog te spelen en vanaf dan wordt het echt leuk/moeilijk volgens de juf. Kijk er al naar uit...
    Goed weekend allemaal :)
     
  12. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ja leuk dat 2 noten op 1 boog spelen!
    Ik probeer Debbie's stukjes wel eens. Zij heeft dat al gehad.
    Nee, kortjakje hebben we gisteren nog niet gedaan. We hebben het gisteren eerst over Debbie gehad. Was fijn even zo'n gesprekje te hebben. We hebben nl. heel wat te stellen gehad met Debbie en de juf had dat in de gaten. (Debbie heeft pddnos) Ze zei wel dat Debbie echt aanleg heeft voor viool. De vioolmuziek moet Debbie echt aanspreken want ze koos echt zelf voor de viool. Dat spreekt de juf erg aan. Mij ook trouwens. ;)

    Ik let nog meer op mijn houding en vooral op het ontspannen spelen. Waar ik moeite mee heb is om dat viool echt lekker op mijn schouder te krijgen. Als mijn juf 'm erop zet zit ie perfect. Het lijkt wel of mij dat niet lukt. Ze heeft ook mijn schoudersteun verstelt. Zo pastte het nog beter. En ze heeft mijn viool opnieuw gestemd! Daar ben ik toch blij mee! Hij klinkt vélen malen beter dan wanneer de vioolbouwer 'm stemt. :p
    Maar ja, de vioolbouwer zei ook al dat mijn juf er heel goed in is. :D
    Ik heb zo'n zin om te oefenen. Maar de oudste bij ons heeft hier een filmavondje met zijn vrienden. Morgen oefen ik gewoon meerdere keren. Ik kijk er echt naar uit!
    Jij ook een fijn weekend!
     
  13. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Mamasé Mamasá
    Mama saka mumba!

    op de viool! hahahahaa...
    zonder linkervingers. Gewoon op de G-D-A-snaar.
    Verder dan dat kom ik nog niet. Maar ik heb dat deuntje uit de viool gehaald.
    Holadiejee!

    Voor diegene die het niet weten... het is een heel aanstekelijk refrein uit het nieuwe liedje van K3. :lol:
     
  14. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    Hey Anouschka, ik wist niet dat jullie in Nederland naar K3 luisterden ;) Tof als je zelf al iets na kan spelen. Heb dat nog nooit geprobeerd :)
    Een beetje een gemengde dag vandaag. Had een extra vioolles, die ook nog eens 25 minuten duurde ipv het gebruikelijke kwartier (in theorie 20'). We spraken wat en de juf zei dat ik al maanden voor sta op het programma. Toen ik vroeg hoe dat kan zei ze: omdat je blijkbaar heel soepel bent. Joepie, had nooit gedacht dat souplesse me van enig concreet nut kon zijn in dit leven! Dat gaf me wel een goed gevoel.
    Daarna direct vertrokken naar de les notenleer. Daar was ik mijn goed gevoel wel snel weer kwijt: we deden een dictee en ik hoorde de noten gewoon niet. Of het een fa is of een do, ik hoor het verschil niet, laat staan tussen een re en een do. Wat een domper. Hoop dat het betert. Vraag me af hoe ik dat zou kunnen oefenen... Verder vergat ik ook nog de dubbele streep op het einde, ook om mijn noten in te kleuren, de dubbele streep van de zestiende noten, kortom, het leek nergens naar. Muziek leren is echt een beetje op een emotionele achtbaan zitten... Ga proberen om morgen alleen nog het positieve gevoel over te houden. Het vioolspel is uiteindelijk toch belangrijker dan de notenleer, nee ( :| ) ?
    Groetjes
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    @Marleen,

    Wat ik me afvraag bij al deze conversaties is wat een 'buitenstaander' heeft aan deze voortdurende dialoog tussen jou en Deanao. Ik hoop dat dit niet eindeloos zo doorgaat want dan kunnen jullie elkaar beter e-mailen. Ik geloof niet dat anderen hier wat aan hebben. Ik voel me in ieder geval niet aangesproken. Bovendien gaat het niet over 'beginnersvragen' en wordt er ook geen relevante vraag gesteld. De groep K3 is absoluut geen strijkersgroep en in die zin mag ik toch hopen dat het gauw weer enige diepgang krijgt wat te maken heeft met een strijkinstrument.

    Frits
     
  16. Franz

    Franz

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    30
    Beste Marleen,

    Je schrijft dat er "veel gebeef" is als je lange halen speelt! Misschien speel je met een te slappe boog! Ga eens naar een vioolbouwer en probeer een andere strijkboog, misschien ben je dan af van het gebeef!

    Franz
     
  17. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Hoi Frits,

    Maar als ik hier een vraag neerzet en van de deskundigen geen antwoord krijg of.. pas wanneer ik er om ga "zeuren". Tja, dan vraag ik me ook af...
    Nou ja, laat maar.
    Waarom is dit forum er dan nog? Mag je hier geen ervaringen uitwisselen?
    Het zou leuk zijn als nog meer mensen hun beginners-ervaringen neerzetten. Daar leren wij weer van!
     
  18. marleen

    marleen

    Lid geworden:
    19 sep 2009
    Berichten:
    67
    @Frits, ik heb een mailtje naar Anouschka gestuurd om te kijken of we onze koffieklets via email verder zullen zetten (wacht nog op een antwoord). Het is waar dat het een onderonsje tussen Anouschka en mij werd, persoonlijk zou ik ook blij geweest zijn als er nog meer mensen hadden verteld over hoe het hun verging in het begin van hun leerproces, niet alleen technische zaken maar ook de ups en downs in het hele proces. Anyway, het is jouw forum en jij beslist wat de toon ervan mag zijn! Ik zal me hierna beperken tot technische vragen en er een nieuw topic voor aanmaken (als ik ondertussen geen opener/levendiger forum gevonden heb, maar heb al gemerkt dat er helaas niet veel Nederlandstaligs bestaat).
    Toch nog even Franz beantwoorden als dat nog mag?

    @Franz, bedankt voor je antwoord. Het zou wel eens aan de boog kunnen liggen. De snaren zijn inderdaad heel slap. Zaterdag ga ik naar Proarte in Antwerpen en misschien koop ik wel een nieuwe viool. Gisteren speelde mijn juf me eventjes iets voor op de huurviool en voor het eerst kwam de klank er zelfs bij haar eventjes niet door.
    Groeten
    Marleen
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Natuurlijk mag iemand ervaringen uitwisselen, graag zelfs en daar is een forum ook voor. Echter, bestaan de laatste tijd die ervaringen meer uit een verslag hoe de les bij de juf verlopen is en wat je dochter erbij heeft geleerd op de les dan dat er inhoudelijk een probleem aan de orde komt. Een vraag komt er dan niet aan te pas en dan wordt het ‘chatten’ of in goed Nederlands ook wel geleuter genoemd. En zo voortbordurend zie ik in ‘no time’ tijdens mijn afwezigheid 177 posts staan, hoofdzakelijk door twee personen gegenereerd!
    Nu zitten er in die 177 posts best wel een aantal interessante onderwerpen, maar die staan nu her en der verspreid. Het zou veel beter en mooier zijn, wanneer de vragen met die specifieke onderwerpen gerubriceerd zouden kunnen worden. Nu is dat niet meer mogelijk, tenzij iemand zich geroepen voelt de hele boel nog eens door te nemen, te kopiëren en te plakken in de juiste (nieuw aangemaakte) rubriek(en).

    Frits
     
  20. Zai

    Zai

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    39
    Ik vind het wel gezellig hoor, jullie onderonsje. Aangezien ik zelf geen les had in het begin vind ik het wel leuk om jullie ervaringen te lezen, ook al heb ik er niet echt wat aan toe te voegen.
    Ik kan me ook zo voorstellen dat het voor mensen die ook net beginnen of die overwegen te beginnen met viool interessant kan zijn om jullie belevenissen te lezen.
     

Deel Deze Pagina